کد خبر: ۲۹۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - 2022February 24
نظرات بسیار متنوعی در مورد خوردن صبحانه وجود دارد. اما اغلب افراد معتقدند مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز به شمار می‌آید و اگر آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید، عوامل مهمی را در حفظ سلامت خود از دست خواهید داد.

شفاآنلاین>سلامت> نظرات بسیار متنوعی در مورد خوردن صبحانه وجود دارد. اما اغلب افراد معتقدند مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز به شمار می‌آید و اگر آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید، عوامل مهمی را در حفظ سلامت خود از دست خواهید داد.

به گزارش شفاآنلاین: طبیعی است بدن در شروع روز و پس از ساعت‌ها گرسنگی نیاز به صبحانه و همچنین تامین قند و انرژی برای انجام فعالیت‌های خود دارد. صبحانه برای تحریک بدن لازم است تا  بتواند کالری‌های دریافتی و انرژی‌های مصرفی در طول روز  را بسوزاند و آنها را کنترل کند. متخصصان تغذیه دانشگاه Edith Cowan معتقدند  افرادی که روز خود را با صبحانه سالم آغاز می‌کنند تغذیه مطلوب‌تری دارند. چون نخوردن صبحانه  و گرسنه ماندن باعث می‌شود افراد بیشتر به سمت ریزه‌خواری به خصوص خوردن شیرینی جات می‌کشاند.

استارت سوخت و سازبدن با  خوردن صبحانه

اگر بدن را به یک ماشین تشبیه کنیم صبحانه می‌تواند حکم  بنزین را داشته باشد. صرف نظر از آن؛ اختلالاتی در عملکرد این ماشین خواهد داشت. نتایج پژوهش‌های دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد افرادی که صبحانه نمی‌خورند؛ علاوه بر اینکه از دریافت میزان زیادی ویتامین و مواد مغذی ضروری مانند فیبرها محروم می‌مانند؛ بلکه متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن شان نیز در همان  وضعیت شبانه قرار می‌گیرد. انگار  با نخوردن صبحانه، استارت سوخت و ساز زده نمی شود و بدن مجبور می شود تمام روز را به حالت ناشتا به سر بردکه چنین  حالتی برای سلامت بدن مفید نیست.
نخوردن صبحانه برای سلامتی مضر نیست

توجه داشته باشیم اینکه خوردن صبحانه سالم، کم‌حجم و مغذی می‌تواند به سوخت و ساز بدن کمک کند شکی نیست.  ولی  شواهدی هم نشان می‌دهد که این موضوع می‌تواند جنبه تبلیغاتی برای تولیدکنندگان شرکت‌های تهیه غلات مخصوص صبحانه یا تولیدات مشابه داشته باشد.

  سال ۱۹۴۴، یک شرکت تولیدکننده‌  غلات صبحانه به نام General Foods کمپینی برای  روابط عمومی فروشگاه ها  راه اندازی کرد. این شرکت برای آنکه فروش محصولات خود را افزایش دهد  به مشتریان خود بروشورهایی می‌داد که در آنها در مورد اهمیت صبحانه تاکید زیادی  شده بود.

همچنین  از طریق بسیاری  از رسانه‌ ها  اعلام می‌کرد که به ادعای متخصصان تغذیه، صبحانه مهم‌ترین وعده‌  غذایی روز است. شاید به همین دلیل است که غلات صبحانه هنوز هم محبوب‌ترین صبحانه‌ دنیا به شمار می‌رود  و  از کارشناسان مختلف  می‌شنویم که همه باید صبحانه بخورند. در صورتی ‌که تحقیقات پزشکی نشان داده است نخوردن صبحانه، مشکلی برای سلامت بدن به وجود نمی‌آورد و هیچ تأثیری  هم در چاقی یا لاغری ندارد.  پس شاید تأثیر صبحانه بر سلامت بدن چیزی جز یک افسانه نباشد.

ضمن آنکه بسیاری افراد با خوردن صبحانه‌ای مفصل و بیش از اندازه، خود را به دریافت غذای زیاد در ابتدای روز عادت می‌دهند؛ عادتی که می‌تواند منجر به اضافه وزن آنها هم بشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: