کد خبر: ۲۹۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022February 23
سه ماه از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد می گذرد، انتظار می رفت پس از پنج سال وقفه کار سریع تر پیش برود اما آن طور که گزارش میدانی ما نشان داد، هنوز مرحله خاک‌برداری آن تمام نشده

شفاآنلاین>سلامت> سه ماه از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد می گذرد، انتظار می رفت پس از پنج سال وقفه کار سریع تر پیش برود اما آن طور که گزارش میدانی ما نشان داد، هنوز مرحله خاک‌برداری آن تمام نشده و به گفته پیمانکار پروژه، تا پایان سال مرحله خاک برداری آن طول خواهد کشید، این در حالی است که دکتر وجدان، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد در 29 آبان امسال در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی آن  اعلام کرده بود، امیدواریم تا پایان سال حداقل مرحله فنداسیون و سفت کاری را به اتمام برسانیم.

به گزارش شفاآنلاین: با حرکت لاک پشتی که اجرای این پروژه دارد، بیم آن می رود که با گذشت زمان دچار خاک خوردگی شود. با توجه به وقفه پنج ساله در احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی حاشیه شهر مشهد و وعده‌های مسئولان،  همواره پیگیر احداث سریع تر این بیمارستان از مسئولان خواهد بود تا اندکی از آلام مردمان حاشیه شهر با ساخت این بیمارستان کاسته شود. ضمن این که هم اکنون منطقه شرق مشهد فاقد بیمارستان است و ساخت این بیمارستان موجب افزایش دسترسی مردم ساکن در مناطق کم برخوردار به مراکز درمانی می‌شود.

 نگاهی به 5 سال گذشته و وعده ساخت بیمارستان در حاشیه شهر مشهد
ساخت بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد مطالبه جدی مردم منطقه حاشیه شهر بود، موضوعی که سال ها از طرف وزارت بهداشت مطرح می شد و اولین گام آن نیز در 26 فروردین 95 در جلسه ستاد راهبردی مدیریت شهری برداشته شد که با حضور استاندار قرار شد یکی از این دو بیمارستان در زمین 5 هکتاری در ابتدای جاده سرخس (شهرک شهید رجایی)، اهدایی آستان قدس رضوی و با صدور پروانه رایگان از طرف شهرداری ساخته شود. حتی در آن جلسه برنامه ریزی برای مشارکت دستگاه های متولی ساخت این بیمارستان نیز مشخص و قرار شد 50 درصد هزینه ساخت را وزارت بهداشت و نیمی دیگر را وزارت راه و شهرسازی بر عهده بگیرد.

از همان ابتدا پیگیر احداث این بیمارستان بود و در اولین گزارشی که با عنوان «علف هرز به جای بیمارستان» در 22 مرداد 97 منتشر کرد به چرایی بلاتکلیف ماندن این پروژه پرداخت. با اظهاراتی که از سوی مسئولان داده می شد، مشخص شد که سهم مردم حاشیه شهر مشهد از این بیمارستان بعد از گذشت پنج سال تنها علف های هرزی بود که بر زمین روییده و زمین به حال خود رها شده است. «علف های هرز درو می شود» گزارش دیگری بود که در مهر 97 به چرایی بلاتکلیف ماندن این پروژه پرداخت و آن طور که مسئولان مطرح می کردند چالش اصلی در این پروژه نبود بودجه است، به نحوی که در آن زمان که دکتر دارابی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی را بر عهده داشت با صراحت اعلام کرد که «دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ساخت این بیمارستان پول ندارد» و با این اظهارات آب پاکی روی دست مردم حاشیه شهر مشهد ریخته شد.

 پیگیری های ما ادامه داشت تا این که مدیر کل وقت راه و شهرسازی استان نیز اعلام کرد که حاضریم مطالبات پیمانکار را در قالب تهاتر پرداخت کنیم تا پروژه کلید بخورد، آن طور که از اظهارات مدیر کل سابق راه و شهرسازی استان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر می آمد، باز کردن گره این پروژه در دستان استاندار بود. از همین رو سراغ علیرضا رشیدیان، استاندار وقت خراسان رضوی رفتیم تا این موضوع را از وی پیگیری کنیم. رشیدیان درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری پروژه بیمارستان 540 تختخوابی شهرک شهید رجایی مشهد گفت با صحبتی که بین دو وزیر بهداشت و راه و شهرسازی صورت گرفته، توافق شد 50 درصد هزینه ساخت بیمارستان با تامین زمین از طرف راه و شهرسازی پرداخت شود، اما دلیل کندی کار، این بود که مدیران راه و شهرسازی اعلام می کردند دانشگاه علوم پزشکی باید کار را شروع کند و بعد از آن بر اساس گزارش عملکرد و صورت وضعیت پروژه، 50 درصد ملک را در اختیار پیمانکار قرار دهند تا بتواند تبدیل شود یا انتفاع داشته باشد.

بازی کودکانه تو اول شروع کن
 این کش و قوس ها تا مرحله ای رسید که اختلافات دانشگاه علوم پزشکی و راه و شهرسازی گره ساخت این بیمارستان را کورتر می کرد چرا که هر کدام می گفتند اول آن یکی شروع کند بعد دیگری؛ اما هیچ کدام زیر بار مسئولیت نرفتند و پروژه همچنان بلاتکلیف ماند، اگرچه دانشگاه علوم پزشکی نیز کوچک بودن زمین را دلیل به نتیجه نرسیدن ساخت بیمارستان اعلام کرده بود. حضور دکتر نمکی در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی در نهم شهریور 98 فرصتی را برای ما فراهم کرد تا بالاخره موضوع ساخت این بیمارستان حاشیه شهر مشهد را مستقیم از خود وزیر پیگیری کنیم.
مذاکره با چین برای ساخت بیمارستان حاشیه مشهد وعده ای بود که وزیر بهداشت برای ساخت این بیمارستان  داد اما این وعده نیز به فهرست بلند وعده های دولت اضافه شد و از فاینانس چینی خبری نشد. ماجرای به بن بست خوردن و کور شدن گره ساخت بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد از آن جا دوباره کلید خورد که اعضای شورای پنجم در آخرین روزهای فعالیت خود مصوبه ای را تصویب کردند که بر اساس آن به جای ساخت بیمارستان 540 تختخوابی در زمین اهدایی آستان قدس رضوی، زمین دیگری را در محل کارخانه قند شیرین در قالب هبه برای ساخت بیمارستان اختصاص دهد. اگرچه این موضوع موافقان و مخالفانی داشت اما درنهایت به تصویب رسید، مخالفان معتقد بودند که زمین کارخانه قند شیرین مشکل مالکیتی دارد و شهرداری قبل از این که این زمین را تملک کند لایحه هبه این زمین را به صحن علنی آورده است. موضوعی که غلامحسین صاحبی، عضو شورای ششم شهر مشهد که همان زمان عضو شورای پنجم  هم بود رضوی اعلام کرد که در آن زمان من یکی از مخالفان طرح بودم، در آن جلسه گفتم که ما هنوز از کارخانه قند شیرین زمینی دریافت نکرده ایم که هبه صورت بگیرد. وی با بیان این که زمینی که پنج سال پیش در شهرک شهید رجایی برای ساخت بیمارستان  کلنگ خورد با زمین کارخانه قند شیرین تفاوت دارد، افزود: شهرداری لایحه ای را تنظیم کرد که بر اساس آن زمین را به دانشگاه علوم پزشکی هبه کند، زمینی که برای هبه آورده بودند هنوز به شهرداری واگذار نشده است. همچنین این هبه در حالی صورت می گرفت که زمین کارخانه قند شیرین هنوز در شورا تعیین تکلیف نشده بود. پس از خارج شدن زمین کارخانه قند شیرین از این پرونده، بار دیگر احداث بیمارستان حاشیه شهر مشهد، خبرساز شد، چرا که با پیگیری های بحرینی، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در اوایل امسال 200 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای آغاز به کار این پروژه اختصاص یافته بود، پول رسیده بود ولی ماه ها بود که بیمارستان حاشیه مشهد زمین نداشت! موضوعی که در آخرین گزارش خود به آن پرداخت و از ضرب الاجلی خبر داد که اگر ظرف یک ماه، زمینی برای ساخت بیمارستان مشخص نمی شد، این اعتبار برگشت می خورد!
پس از گذشت بیش از پنج سال از این وعده های گوناگون، عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی واقع در شهرک شهید رجایی از مناطق حاشیه و کم برخوردار مشهد روز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ طی مراسمی با حضور مسئولان خراسان رضوی آغاز شد، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در زمینی به مساحت 5 هکتار و با زیر بنای ۶۰ هزار مترمربع در منطقه کم برخوردار و پرجمعیت به نام شهرک شهید رجایی احداث خواهد شد.
3 ماه بعد از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد
حالا سه ماه از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد می گذرد، انتظار می رفت پس از پنج سال وقفه کار سریع تر پیش برود اما آن طور که گزارش میدانی ما نشان داد، هنوز مرحله خاک‌برداری آن تمام نشده و به گفته پیمانکار پروژه تا پایان سال این مرحله طول خواهد کشید.
مهندس رحیمی مدیر فنی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد  رضوی در پاسخ به این سوال که به گفته دکتر وجدان، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد در 30 آبان امسال در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی که اعلام کرده بود تا پایان سال حداقل مرحله فنداسیون و سفت کاری را به پایان برسانیم ولی گزارش میدانی ما نشان داد که هنوز مرحله خاک‌برداری پروژه به اتمام نرسیده و تا پایان سال تمام خواهد شد، می گوید: به هر حال این پروژه عظیمی است، پیمانکار هم فعال است، میلگردهای پروژه ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد نیز خریداری شده و برای انتخاب پیمانکار مرحله بعدی که فنداسیون و اسکلت است، در حال اجرای مراحل مناقصه آن هستیم. تا زمانی که پیمانکار خاک‌برداری کارش را تمام نکند، نمی توانیم پیمانکار مرحله بعدی را وارد پروژه کنیم.
از 200 میلیارد اعتباری که در نظر گرفته بودند 50 میلیارد تومان آن را تخصیص دادند
وی با بیان این که تمام تلاش دانشگاه علوم پزشکی این است که کار ساخت بیمارستان انجام شود، می افزاید: ان شاءا... بقیه اعتبارات برای ساخت بیمارستان تخصیص پیدا کند تا بتوانیم پروژه را جلو بریم. از 200 میلیارد اعتباری که در نظر گرفته بودند، 50 میلیارد تومان آن را  تخصیص دادند، بقیه آن هنوز تخصیص داده نشده و دلیل آن را نمی دانم، شاید به دلیل این که آخر سال است انجام نشده، اما ما پیگیری می کنیم که بقیه اعتبار را هر چه سریع تر جذب کنیم.
روند ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد نگران کننده نیست
وی با  اشاره به این که ما در دانشگاه علوم پزشکی نگران متوقف شدن پروژه نیستیم،ادامه می دهد: به هر حال این پروژه آغاز شده و امیدواریم طی روال منطقی کار به اتمام برسد، مشکل خاصی در اجرای پروژه وجود ندارد و نگران نیستیم، مگر این که مشکل خاصی بعدا پیش بیاید.
وی خاطر نشان می کند: چنین پروژه هایی معمولا در بازه زمانی زیر پنج سال ساخته می شود، اما اگر تزریق اعتبار به سرعت انجام شود، ظرف مدت چهار سال هم به مرحله بهره برداری می رسد، اما تجربه ما نشان می دهد اتمام چنین پروژه هایی شش تا هشت سال طول کشیده است، اما این قابلیت را دارد که در مدت چهار سال تمام شود.
تنها 50  میلیارد تومان در بودجه 1400 به بیمارستان حاشیه شهر مشهد اختصاص یافته است
جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی درخصوص اختصاص نیافتن همه اعتبار 200  میلیارد تومان برای بیمارستان حاشیه شهر مشهد اظهار می کند: آن چیزی که در قانون بودجه 1400 برای بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد مصوب و ابلاغ شده 50 میلیارد تومان است که از طرف اسناد خزانه پرداخت شده است.
وی در ادامه به باقی مانده اعتبار 200 میلیارد تومانی برای بیمارستان 540 تختخوابی حاشیه شهر مشهد اشاره می کند و می  افزاید:  تخصیص اعتبار باقی مانده به دستور رئیس جمهور وقت و رئیس  سابق سازمان برنامه و بودجه نیاز داشت.
پیگیری استانداری و دانشگاه علوم پزشکی برای لحاظ شدن باقی مانده اعتبار 200  میلیارد در بودجه 1401
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان ‌رضوی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استانداری پیگیر اختصاص بقیه اعتبار 200 میلیاردی از سوی دولت است تاکید می کند: آن چه در بودجه 1400 برای بیمارستان حاشیه شهر قطعی شده بود 50 میلیارد تومان است، بقیه اعتبار نیز توسط استانداری و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می شود که در بودجه 1401  لحاظ شود.روزنامه خراسان
برچسب ها: بیمارستان ، خراسان ، جراحی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: