کد خبر: ۲۹۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 16
کووید ۱۹ از خانواده ویروس‌های کرونا است که در این خانواده ویروس SARS و MERS هم وجود دارند

شفاآنلاین>سلامت> کووید ۱۹ از خانواده ویروس‌های کرونا است که در این خانواده ویروس SARS و MERS هم وجود دارند. ویروس کرونا ۵ ساب‌تایپ دارد و عامل ۱۰-۱۵ % از موارد سرماخوردگی است که قبل از بروز پاندمی در فصول سرد به ویژه زمستان شایع بود اما در حال حاضر تابع فصل خاصی نیست. ساب‌تایپ‌های مختلفی از COVID19 شناسایی شده است.

اما اومیکرون قابلیت انتقال‌پذیری بسیار بسیار بیشتری از نوع دلتا دارد به طوری که می‌توان گفت ۶-۵ برابر شایع‌تر است. اطلاعات ما در مورد واریانت غالب دلتا به درک بیشتر از اومیکرون کمک می‌کند. این ساب‌تایپ از ایمنی ایجاد شده در سیستم ایمنی انسان‌ها فرار می‌کند و برای ابتلا به این نوع ساب‌تایپ نقش آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بسیار مهم است. بلافاصله بعد از عفونت، بالاترین میزان ایمنی در بدن وجود دارد اما با گذشت زمان و کاهش پاسخ ایمنی ایجاد شده شانس عفونت بدن افزایش می‌یابد. برای افزایش میزان ایمنی دوز بوستر بسیار مهم و لازم است.

از سویی در آینده امکان دارد با ایجاد واریانت جدید از ویروس، ویروس بتواند از دست سیستم ایمنی فرار کند.

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که اومیکرون نوعی سرماخوردگی ساده نیست بلکه جهشی از ویروس است و واکسن زدن، نمی‌تواند ۱۰۰ % جلوی ابتلا را بگیرد. بلکه مانع ابتلا به نوع شدید و کشنده بیماری می‌شود. دوره انتقال این ساب‌تایپ ویروس ۱۰- ۱۴ روز هست پس قرنطینه پنج‌روزه تفریط و ۲۰ روزه افراط است. از طرفی منفی شدن تست نشانه عدم ابتلا به ویروس نیست، ممکن است با تست منفی هم مبتلا باشیم. واکسن‌ها می‌توانند جلوی ابتلاء به انواع شدیدتر بیماری را بگیرند پس واکسن‌ها همچنان موثر هستند. اگر ما مبتلا کرونا شویم احتمال ابتلای مجدد به کرونا را داریم حتی ابتلای مجدد به نوع اومیکرون.

درگیری ریه در نوع اومیکرون کمتر از دلتا است اما همچنان وجود دارد. کودکان هم می‌توانند درگیری ریوی اومیکرون را پیدا کنند پس واکسینه شدن کودکان براساس نوع واکسن در دسترس بسیار مهم است. واریانت جدید دلتاکرون تحت بررسی و تحقیقات است که هم ویژگی‌های ویروس دلتا و هم ویروس اومیکرون را دارد. ولی هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست.

بهترین راه پیشگیری از ابتلا کرونا همچنان رعایت بهداشت فردی (ماسک زدن)، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و واکسینه شدن هست.دکتر بهاران فرخنده‌مهر/ متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: