کد خبر: ۲۹۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 15
شاهین پاکروح معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگران جوان به سوالات زیر پاسخ داد.
شفاآنلاین>سلامت>تنها حدود ۲۰ درصد از منابع عمومی به طرح‌های فاضلاب اختصاص داده شده که همین امر، باعث بدهی بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب به پیمانکاران در سال ۱۳۹۹ شده است.
به گزارش شفاآنلاین: تا پیش از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب، کم‌تر از ۵/۲ میلیون نفر (۶/۸ درصد) از جمعیت شهری از خدمات مدرن جمع‌آوری و تصفیه‌  فاضلاب بهره‌مند بودند و تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور ۱۱ واحد بود و مجموع ظرفیت آن‌ها از ۲۸۷ هزار متر مکعب در شبانه روز تجاوز نمی‌کرد.

شاهین پاکروح معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگران جوان به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: بدهی حاصل از اجرای طرح‌های فاضلاب به پیمانکاران چقدر است؟
پاکروح: در ابتدای برنامه، نیاز اعتباری لازم برای تحقق این امر بالغ بر ۳۶۰ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال برآورد شده بود. اعتبار مورد نیاز برای تحقق هدف ماده‌ ۳۷ برنامه‌ ششم ۳۶۰ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال بود. این در حالی است که در چهار سال نخست اجرای برنامه (۹۹-۱۳۹۶) حدود ۲۰ درصد از منابع عمومی پیش‌بینی شده (مبلغ ۴۷۰۲۳ میلیارد ریال)، به طرح‌های فاضلاب تخصیص داده شد.

در پایان سال ۱۳۹۹ میزان بدهی انباشته حاصل از اجرای طرح‌های فاضلاب به پیمانکاران، مشاوران و سازندگان به رقمی افزون بر ۲۳ هزار میلیارد ریال بالغ شد. همچنین مقرر بود از محل منابع داخلی شرکت‌ها نیز در اجرای طرح‌های فاضلاب استفاده شود. این امر منوط به اصلاح تعرفه‌های خدمات فاضلاب است که با توجه به عدم اصلاح تعرفه‌ها، محقق نشده است. 

سوال: مشکلات مالی، پروژه های فاضلاب را عقب انداخته است؟
پاکروح: بی‌تردید تنگنا‌های مالی، یکی از چالش‌های جدی اجرا و تکمیل به هنگام پروژه‎‌های عمرانی کشور و از جمله طرح‌‎های فاضلاب است. مطابق ماده‌ ۳۷ قانون برنامه‌ ششم توسعه‌ کشور مقرر شد تا پایان برنامه، شاخص جمعیت تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب شهری با رشد سالانه‌ ۵ درصد (۲۵ درصد در کل برنامه) به ۷۲ درصد ارتقاء یابد.

سوال: برنامه شرکت آب و فاضلاب در دولت سیزدهم چیست؟
پاکروح: در دولت سیزدهم، مقرر شده ۶۹ تصفیه‌خانه‌ فاضلاب شهری با امکان بازچرخانی به میزان ۷/۱ میلیون مترمکعب در شبانه روز پساب به همراه ۴۶۰۰ شبکه‌ جمع‌آوری و خطوط انتقال ایجاد شود. با به ثمر رسیدن تدریجی این طرح‌‎ها، پیش‌بینی می‌‎شود شاخص بهره‌مندی جمعیت شهری کشور از خدمات مدرن فاضلاب به ۶۴/۵۶ درصد در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یابد.

در بخش روستایی مقرر شده ۴۰ واحد تصفیه‌خانه‌ فاضلاب با مجموع ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب در شبانه روز به همراه ۴۵۰ کیلومتر شبکه‎‌ جمع‌آوری و انتقال فاضلاب ایجاد شود. با اجرای این طرح‎‌ها، تعداد تصفیه‌خانه‎‌های فاضلاب روستایی کشور به ۸۵ واحد با مجموع ظرفیت ۳۲۷۱۸ متر مکعب در شبانه روز افزایش خواهد یافت.
برچسب ها: بدهی ، حاصل ، فاضلاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: