کد خبر: ۲۹۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 14
برخلاف سایر عفونت‌های قارچی، باکتریایی یا ویروسی که از جفت عبور می‌کنند تا بر جنین تأثیر بگذارند، کروناویروس به ویژه برای جفت در حال رشد کُشنده است و این آسیب، جنین را از اکسیژن و تغذیه محروم می‌کند.
شفاآنلاین>سلامت>زنان باردار که در برابر کووید ۱۹ واکسینه نشده اند، در معرض خطر بیشتر به دنیا آوردن نوزادان مرده هستند، و تحقیقات جدید سرنخ های مهمی در مورد علت این مسئله ارائه می دهد.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر «دیوید شوارتز» نویسنده این مطالعه گفت: برخلاف سایر عفونت‌های قارچی، باکتریایی یا ویروسی که از جفت عبور می‌کنند تا بر جنین تأثیر بگذارند، کروناویروس به ویژه برای جفت در حال رشد کُشنده است و این آسیب، جنین را از اکسیژن و تغذیه محروم می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گزارش داده بود که زنان باردار مبتلا به کووید در معرض خطر بیشتر مرده‌زایی هستند، یعنی از دست دادن نوزاد قبل یا در حین زایمان.

شوارتز و تیمش برای درک بهتر اینکه چرا خطر مرده‌زایی در زنان باردار مبتلا به کووید افزایش می‌یابد، ۶۴ جفت ناشی از مرده‌زایی و چهار موردی را که در آنها نوزادان بلافاصله پس از تولد مرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. همه زنان باردار واکسینه نشده بودند.

در جفت‌های آلوده میزان فیبرین، پروتئینی که با لخته شدن خون درگیر است، افزایش یافته و جریان خون و اکسیژن به جفت را مسدود می‌کند. این مطالعه نشان داد که تمام ۶۸ جفت دارای مرگ سلولی بودند که مانع اصلی محافظتی بین مادر و جنین است.

شوارتز گفت: ما این ناهنجاری‌ها را زیر میکروسکوپ و با چشم غیرمسلح دیدیم. به طور متوسط جفت ۷۷.۷ درصد از بین رفته بود. جنین نمی‌تواند با این نوع آسیب زنده بماند زیرا جفت تنها منبع اکسیژن و تغذیه آن است.

این مطالعه نشان داد که آسیب ناشی از کووید ۱۹ فقط در جفت رخ می‌دهد. از این رو واکسینه شدن در برابر کووید ۱۹ ممکن است این خطرات را کاهش دهد. کروناویروس با عبور از جریان خون مادر به جفت می‌رسد.

به گفته شوارتز: اگر بتوانیم حضور ویروس در جریان خون مادر را در دوران بارداری مسدود کنیم، احتمالاً مانع از عفونت جفتی می‌شویم.

زنان باردار واکسینه نشده بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کووید ۱۹ شدیدتر هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: