کد خبر: ۲۹۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 13
رنگ آبی از نقشه کشور در شرایط شیوع کرونا حذف شد! با گسترش اومیکرون در سراسر ایران، تعداد شهرهای قرمز از ۱۲۰ به ۲۴۷ شهر رسیده است و در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

شفاآنلاین>سلامت> رنگ آبی از نقشه کشور در شرایط شیوع کرونا حذف شد! با گسترش اومیکرون در سراسر ایران، تعداد شهرهای قرمز از ۱۲۰ به ۲۴۷ شهر رسیده است و در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش شفاآنلاین: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز دیروز از دورکاری مادران و تعطیلی یک‌هفته‌ای مهدهای کودک‌ در شهرهای قرمز خبر داد. عباس شیراوژن در توئیتی نوشت: «امروز در ستاد ملی کرونا مصوب شد، مهدهای کودک در شهرهای قرمز به مدت یک هفته تعطیل شود و با توجه به این تعطیلی، دستگاه‌های اجرایی زمینه استفاده از دورکاری را برای مادران دارای فرزند زیر شش سال به مدت یک هفته فراهم کنند. مدت زمان مرخصی افراد مبتلا به سویه اومیکرون، پنج روز تعیین شد که با گواهی رسمی پزشک یا ارائه تست مثبت PCR قابل استفاده است. براساس مصوبه کمیته علمی، امکان واکسیناسیون همه بانوان باردار در تمامی سنین فراهم و بلامانع است.»

همچنین آمارهای روزانه در بیماری کرونا در کشور نشان از رکوردزنی‌های کم‌سابقه آماری در این خصوص داشته است. پس از آن که در ابتدای بهمن ماه کشور وارد موج ششم کرونایی در کشور شد، برخی متغیرهای نگران‌کننده در این بیماری روند افزایشی پیدا کرده و رکوردهای بی‌سابقه‌ای را از خود برجای گذاشتند. در بیست و سوم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ متغیرهای نگران‌کننده کرونا به اوج خود رسیدند. در همین رابطه میزان مرگ و میر در قله ۱۰۰روزه قرار گرفته و بستری‌های روزانه به بیشترین حد خود در پنج ماه اخیر رسید. مهمترین رکوردهای آماری در این خصوص شمار فوتی‌ها و بستری‌ها در بیمارستان‌های کشور بوده است.

روز ۲۲ بهمن‌ طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان در کشور ۱۴۳ تن جان خود را بر سر ابتلا به کرونا از دست دادند. روز ۲۳ بهمن نیز ۱۳۳ تن جان باختند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ثبت این میزان از فوتی‌های کرونا در ۱۰۰ روز گذشته بی‌سابقه بوده است. به طور کلی با فروکش کردن موج پنجم این ویروس در کشور آمارهای سیاه کرونایی در ایران تا سطح ۲۰ تن در هر روز تقلیل پیدا کرد.
با شروع موج ششم این ویروس در کشور و ثبت کانال ۳۰ هزار ابتلا در هر روز دوباره فوتی‌ها صعودی شده و بعد از ۶۸ روز دوباره سه رقمی شد. اکنون ششمین روز است که تعداد فوتی‌ها در کشور از مرز ۱۰۰ تن عبور کرده و طی روندی صعودی به ۱۳۳ تن رسیده که بیشترین میزان این شاخص در بازه سه‌ماهه به حساب می‌آید. با افزایش آمار ابتلا در کشور تعداد بستری‌ها نیز صعودی شده و در نهایت به مرز روزی سه هزار تن نزدیک شد. در همین رابطه تعداد بستری‌های روزانه کرونا در روزهای اخیر به رکورد پنج ماهه رسیده و در روز ۲۲ بهمن‌ماه معادل دو هزار و ۷۸۱ تن ثبت شد، در روز ۲۳ بهمن نیز به ۱۸۵۹۸ تن رسیده است.

در بخش بیماران بدحال این بیماری که تا هفته پیش در مسیر نزولی قرار داشت دوباره رشد جدی پیدا کرد. این آمار روز ۲۵ آذر پس از حداقل یک سال از مرز روزانه سه هزار تن پایین آمده بود و در روندی نزولی قرار داشت. تا این که در روز چهارم بهمن این روند دوباره صعودی شده و در بیست و یکم این ماه از مرز سه هزار تن عبور کرد.

در همین رابطه تعداد بیماران وخیم به‌ثبت‌رسیده از سوی وزارت بهداشت و درمان در روز ۲۳ بهمن ماه برابر با سه هزار و ۳۴۳ تن بوده که در بالاترین نقطه دو ماه اخیر بوده و در مسیری صعودی قرار دارد. مهم‌ترین متغیر در تعیین وضعیت پیش روی متغیرهای کرونایی در کشور شمار ابتلا است. در همین رابطه تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در روز ۲۳ بهمن ماه سال جاری این رقم به ۳۱ هزار و ۲۴۷ تن رسید. این رقم در روز نخست هفته سوم بهمن ماه برابر با ۳۹ هزار و ۸۲۰ تن به ثبت رسیده بود که در نهایت ۵/۲۱ درصد افت کرد.

اگر این روند کاهشی در هفته بعد نیز ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار به کاهش آماری در سایر متغیرهای نگران‌کننده کرونایی در کشور نیز بود در غیر این صورت ممکن است میزان فوتی‌ها و بستری‌های روزانه باز هم کانال‌های خطرناک‌تری را در هفته‌های آتی فتح کند. در این شرایط، چرا تکلیف محدودیت‌های تردد کرونایی یا سایر اقدامات جدی مشخص نشده و تنها به تصمیمات مقطعی مانند مرخصی پنج‌روزه برای بیماران اومیکرونی قناعت شده است.در دولت دوازدهم و با اوجگیری پیک‌های کرونایی، ستاد ملی مقابله با کرونا دست به اعمال قواعد سختگیرانه‌ای برای محدودیت تردد بین‌شهری و حتی درون‌شهری در ساعات انتهایی شب در نظر می‌گرفت ولی در دولت کنونی، با وجودی که برخی مسوولان می‌گویند احتمال بازگشت محدودیت‌های تردد کرونایی بالاست، باز هم تصمیمی گرفته نشده است.

بی‌تصمیمی و بلاتکلیفی در مقابل کرونا نه تنها در سطوح پایین تصمیم‌گیری مشهود است، بلکه در بالاترین سطوح بهداشتی کشور نیز مقامات می‌گویند رویه یکسانی در عملکردها وجود ندارد. در این رابطه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: «مرتب پیشنهادات را با توجه به شرایط گرفتاری به ستاد ملی کرونا می‌دهیم ولی یک بخشی مصوب می‌شود و یک بخشی مصوب نمی‌شود. وقتی وضعیت به پیک برسد قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد و باید محدودیت کامل ایجاد شود.
وی افزود: «در زمینه قرنطینه هم ما پیشنهاد می‌دهیم و ستاد کرونا با توجه به شرایط کشور باید در این زمینه تصمیم بگیرد.»

محدودیت هوشمند داریم؟
یکی از مشکلاتی که به مبهم باقی ماندن وضعیت محدودیت‌ها دامن زده است، تاکید مقامات بهداشتی دولت سیزدهم به راه‌اندازی سامانه‌ای برای کنترل هوشمند محدودیت‌هاست. در این رابطه دکتر کمال حیدری معاون وزارت بهداشت گفته است: بحث سامانه «ایران من» یکی از اقدامات ارزشمندی بود که بعد از اینکه واکسیناسیون شکل گرفت، ایجاد شد. بعد از واکسیناسیون این سوال وجود داشت که بعد از تزریق واکسن آیا از باب محدودیت‌ها باید باز هم در وضعیت قرمز همه جا بسته شود یا خیر؟ تاکید دولت بر این بود که با تزریق واکسن پایه‌ای از ایمنی برای جامعه فراهم می‌شود و افراد می‌توانند به امورات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خودشان برسند. بنابراین نیازمند ابزاری بودیم که بتوانیم هوشمندانه در این حوزه تصمیم‌گیری و رفتار کنیم؛ به طوری که کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند، در ورود به مکان‌های مختلف محدودیت‌هایی داشته باشند. این سامانه به خوبی و با زحمات وزارت کشور شکل گرفت که در چهار فاز برنامه‌ریزی شد و هر هفته یک فاز رونمایی و اجرا شد. باتوجه به گستردگی این سامانه و عملیاتی که باید انجام می‌شد و دسته‌بندی‌های مختلف مانند اصناف، ادارات، حمل و نقل عمومی و… کار شروع شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار کرد: در بحث تعطیلی‌ها، بدترین استراتژی این است که تعطیلی عمومی اعلام کنیم. باید مکان‌های پرتجمع مانند ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها یا مکان‌های پردغدغه مانند مدارس محدودیت جدی داشته باشند که برخی ابلاغ شد و برخی هم به اختیار استانداری‌ها گذاشته شد تا اگر مثلا در یک مدرسه تعدادی مبتلا شدند کلاس یا مدرسه تعطیل شود.

با وجودی که تاکید بر محدودیت‌های هوشمند توسط مسوولان انجام می‌شود ولی باز هم به‌نظر می‌رسد هیچ تکلیف قاطعی در این باره مشخص نشده است. هر چند جسته و گریخته از دور و نزدیک خبرهایی به گوش می‌رسد که برای محدودیت هوشمند، اقداماتی مانند منع ورود واکسن‌نزده‌ها به مترو انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز گفته است از ورود افراد فاقد ماسک و واکسن‌نزده به مترو جلوگیری می‌شود.

مهدی شایسته‌اصل با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا و قرارگاه مقابله با کرونا وزارت کشور در خصوص محدودیت‌های ویژه برای پیشگیری و کنترل بیماری اومیکرون گفت: از هفته گذشته با جدیت و حساسیت بیشتری از ورود افراد فاقد ماسک به ایستگاه و واگن‌های مترو جلوگیری شده است و ماموران افراد فاقد ماسک را به محل‌های فروش ماسک هدایت می‌کنند.

شایسته‌اصل افزود‌: در آینده نزدیک با راه‌اندازی سامانه «ایران من»، افراد واکسن‌نزده از طریق کارت‌های بلیط متروشان و حتی با تهیه خرید بلیط‌های عادی شناسایی می‌شوند و از ورودشان به محدوده ایستگاه و سکوها ممانعت به عمل می‌آید.

با وجود این سخنان، هنوز راهکارهای اجرایی واقعی برای این قبیل محدودیت‌ها مشخص نشده و رویه موجود در مترو هم نشان می‌دهد کسی تمایل ندارد برای شناسایی واکسن‌نزده‌ها اقدام کند، چون عملا هم ممکن نیست بتوان کارت واکسن مسافران میلیونی مترو را چک و کنترل کرد.

کاهش تاب‌آوری اجتماعی مقابل محدودیت
واقعیت این است که تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی مردم به شدت در مقابل کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن پایین آمده و به نظر می‌رسد امکان اعمال محدودیت‌های جدید و برگشت ممنوعیت‌های گذشته خیلی به صلاح نیست. در شرایط بیتابی اجتماعی است که حتی تشکلات مربوط به اصناف هم برای وضع محدودیت کرونایی، خیلی دست‌به‌عصاتر از گذشته عمل می‌کنند.

در این رابطه اخیرا اتاق اصناف ایران نسبت به کاهش سطح میزان رعایت پروتکل‌ها در کسب‌وکارها به زیر ۵۰ درصد خبر داده و گفته که نانوایی‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و پاساژهای مسقف در وضعیت نامساعدتری قرار دارند و هشدار داده که در صورت ادامه این شرایط، دولت مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید برای فعالان اقتصادی در این ایام مهم خواهد شد. ولی با وجود این هشدارها، دبیرکل اتاق اصناف ایران از تمرکز بر فرهنگسازی برای واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌ها خبر داده و گفته بود که با توجه به دستورالعمل مدیریت هوشمند کرونا، دیگر بحث تعطیلی مشاغل در پیک‌های کرونا مطرح نیست.

به بیان دیگر، اصناف هم دیگر نمی‌خواهند واحدهای صنفی را به خاطر افزایش شیوع کرونا و سویه اومیکرون تعطیل کنند. آنها به صدور اطلاعیه‌ای بسنده کرده و نوشته‌اند: از خانواده بزرگ اصناف کشور انتظار دارد تا با افزایش مسوولیت‌پذیری اجتماعی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش آن به سطح بیش از ۹۰ درصد، موجب قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس در جامعه و حافظ جان و مال خود و خانواده و همشهریان عزیز گردند.

تعلل در اعمال محدودیت‌ها
در پیک ششم، بسیاری از پزشکان از دولت خواسته‌‌اند که محدودیت‌های کرونایی را برگرداند ولی تا این لحظه دولت به درخواست آنها پاسخ مشخصی نداده است. اما در مقابل چنین درخواست پزشکان و کارشناسان این حوزه، برخی استان‌ها با اعمال محدودیت‌های بسیار اندک، سعی کرده‌اند از تنش کرونایی جدید جلوگیری کنند. مثلا در چهارمحال و بختیاری، استاندار اعلام کرده که «به صورت نقطه‌ای» مدارس در برخی شهرستان‌های دارای خطر بالای کرونا، غیرحضوری می‌شود.

تبعات اعمال محدودیت برای دولت
واقعیت این است که اعمال محدودیت‌های سابق برای دولت سیزدهم که ملموس‌ترین دستاورد خود را تزریق ۱۵۰ میلیون دوز واکسن در جامعه و کنترل کرونا معرفی کرده، شکست بزرگی به شمار می‌رود. به بیان دیگر، اگر محدودیت‌های کرونایی بازگردند، مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری شوند، بخش عمده‌ای از اصناف و کسبه تعطیل کنند، تردد در جاده‌های برون‌شهری با محدودیت و جریمه یک میلیون تومانی و آمد و شد در خیابان‌ها در ساعات انتهایی شب و آغاز بامداد با جریمه سنگین مواجه شود، مردم خواهند پرسید پس اوضاع چه تفاوتی با گذشته کرد؟

اینجاست که فرق نداشتن واکسیناسیون لازم و گسترده بین مردم در اعمال یا عدم اعمال محدودیت‌های کرونایی، چالش بزرگی برای دستاوردهای دولت سیزدهم خواهد شد.
شاید به همین جهت است که رییس‌جمهور تصمیم گرفته مسوولیت برقراری محدودیت‌های کرونایی را به صورت منطقه‌ای و بر دوش مقامات استانی و محلی قرار دهد. با این حال، مشخص نیست مثلا ترددهای درون‌شهری در مناطق قرمز و نارنجی که هم‌اکنون به بیش از ۳۵۰ شهر رسیده است، قابل اجرا است یا نه. در کدام شهرها محدودیت تردد برقرار است؟ از کدام شهر به کدام شهر رفتن، جریمه یک‌میلیونی دارد؟ با این حساب، می‌توان دریافت بلاتکلیفی و ابهام در محدودیت‌های کرونایی همچنان ادامه دارد و معلوم نیست با این وضعیت و شلوغی بازارها در شب عید، آینده پیک ششم کرونا چه خواهد شد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: