کد خبر: ۲۹۸۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 12
هیچ اسراف و اتلاف در ثروت ملی بالاتر از این نیست که بگذاریم نابغه‌ای در یک خانواده فقیر و گمنام به دنیا آمده و عمر خود را در کار کم­ اهمیتی صرف کند.
شفاآنلاین>اجتماعی>آلفرد مارشال از بنیانگذاران اقتصاد نئوکلاسیک می‌گوید: «با ارزش‌ترین ثروت‌ها، سرمایه‌گذاری نیروی انسانی است.

به گزارش شفاآنلاین:هیچ اسراف و اتلاف در ثروت ملی بالاتر از این نیست که بگذاریم نابغه‌ای در یک خانواده فقیر و گمنام به دنیا آمده و عمر خود را در کار کم­ اهمیتی صرف کند. هیچ‌گونه تغییر و تحولی به اندازه بهبود موسسات آموزشی موجب افزایش ثروت ملی نمی‌شود.» تلاش برای ایجاد فرصت‌های برابر در آموزش، می‌تواند به کاهش شکاف درآمدی و در نتیجه به رشد اقتصادی بیشتر کمک کند. معنای تساوی فرصت‌های آموزشی آن است که هیچ‌کس به تناسب هوش و استعدادها و علاقه‌مندی خود به سبب فقدان امکانات و سایر شرایط غیرفردی از وصول به تعلیم و تربیت محروم نماند.

شقایق، روایتی آشنا با پایانی متفاوت

حتما تا بحال برای شما هم اتفاق افتاده است که برای خرید بعضی از موارد مورد نیاز خود به زحمت افتاده ­اید؛ یا در بعضی موارد از خرید آن صرف‌نظر کرده‌اید. این خریدها و هزینه‌ها گاه موارد غیرضروری را شامل می ­شود و گاهی هم ضروری است اما در سبد خواسته‌های ما می گنجد نه نیازها. در اطراف ما کسانی هستند که به دلیل شرایط مالی و معیشتی از بسیاری از دارایی‌های عادی ما نظیر تحصیل، شغل و ... محروم هستند. کسانی که از نعمت پدر محروم هستند و مادر خانواده تمام مسئولیت‌ را به دوش می­ کشد.

شقایق یکی از این افراد بود که علیرغم استعداد فوق ­العاده‌ای که داشت به دلیل شرایط مالی خانواده نتوانسته بود تحصیل کند و در مسیر ترک تحصیل قرار گرفته بود. پدر او در سانحه‌ای فوت کرده بود و خانواده با مشکلات مالی و روحی شدید دست­ وپنجه نرم می­کرد. استعداد شقایق وقتی شناخته شد که توسط فردی معتمد به یک بنیاد خیریه با رویکرد حمایت تحصیلی معرفی شد و فرصت انجام تست‌های محتلف استعدادسنجی برای او مهیا گردید. با توجه به نتیجه‌ی این تست‌ها، با تلاش این بنیاد، شقایق، سال ۱۳۹۳ در پایه هفتم وارد مدرسه سلام شد.

ورود او به مدرسه‌ی سلام، نقطه آغازی برای تغییرات اساسی در زندگی او بود. با تلاش و پشتکار ستودنی­ اش علیرغم تمام مشکلاتی که داشت توانست با رتبه­ ی بسیار خوبی وارد یکی از دانشکده‌های پزشکی آزاد اسلامی شود. درست در همان رشته‌ای که علاقه و استعداد داشت یعنی داروسازی.

اما مشکلات به همینجا ختم نشد. پرداخت هزینه‌های دانشگاه داشت او را از ادامه مسیر باز می­ داشت. بنیاد خیریه‌ای که خود را حامی او می دانست بنا نداشت تا او را در نیمه‌یِ راه رها کند. با توجه به سابقه درخشان او در مدرسه، و در مسیر تسریع ورود شقایق به بازار کار،  بنا شد تا در همان مدرسه با برگزاری جلسات آنلاین رفع اشکالات درسی برای دیگر بچه­ ها، هزینه تحصیل خود را تامین کند. شقایق که حالا نیروی تازه‌ای در وجودش حس میکرد، دوره‌های تکنسین داروخانه را نیز گذراند و امکان ورود در مسیر شغلی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی­ اش مهیا گردید.

آشنایی به هنگام شقایق با «بنیاد دانش» سبب شد تا استعداد او کشف شود و حرکت در مسیر موفقیت برای اون تسهیل شود. 

سازمان‌های مردم نهاد در مقام تسهیل‌گر

جان مینارد کینز، اقتصاددان شهیر انگلیسی در مورد راهکارهای توزیع عادلانه درآمدها به تمثیل می‌گوید: به جای پافشاری بر تقسیم مساوی کیک کوچک اقتصاد، باید سعی شود کیک بزرگتری ساخته شود. نابرابری‌های اجتماعی ناظر بر تفاوت‌های بین افراد است که آنها را از لحاظ میزان برخورداری از حقوق، فرصت‌ها، پاداش‌ها و امتیازها متمایز می‌کند. تفاوت‌هایی که به معنای اجتماعی کلمه، ساختاری شده‌اند و جزو لاینفک کنش متقابل و مستمر افراد هستند. به همین واسطه سازمان‌های مردم‌نهاد نقش مهمی در تحقق عدالت اجتماعی از طریق تسهیلگری در دسترسی قشر ضعیف جامعه به منابع را بازی می‌کنند. در این میان موسسات مردم‌نهاد و سازمان‌های خیریه‌ای که فعالیت خود را بر ایجاد چتر حمایتی همه‌جانبه از قبیل حمایت‌های معیشتی، سلامتی و آموزشی در راستای ایجاد آینده­ای روشن‌تر برای فرزندان خانواده و در نتیجه برای جامعه‌ی پیرامونی آن‌ها متمرکز کرده‌اند، نقش بسزایی را در ایجاد فرصت‌های برابر برای قشر ضعیف جامعه بازی می‌کنند.

سازمان‌ مردم نهاد بنیاد دانش نیز، یکی از همین موسسات است که با تمرکز در زمینه حمایت، هدایت تحصیلی و توانمندسازی دانش‌آموزانِ بی­ بضاعت اما با استعداد، در سال 1393 آغاز به کار کرده‌ است. این بنیاد هم‌اکنون دارای هفت نمایندگی در استان­های؛ تهران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و بوشهر است و  در این راه علاوه­ بر جذب و بهره‌گیری از کمک‌های مالیِ مردمی، با بهره گیری از کار داوطلبانه نیروهای متخصص در زمینه های مختلف از جمله؛ خدمات آموزشی، بهداشتی، مشاوره و روانشناختی توانسته است، بیش از هفتصد دانش ­آموز با استعداد اما نیازمند و محروم از نعمت پدر در قالب بورسیه جذب و حمایت کند.

شاکله‌ی عملکردی این بنیاد، برپایه برنامه ­ی استراتژیکی است که توسط اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت و با تمرکز بر شناخت دقیق نیازها و خلق ارزش در راستای توانمندسازی نوجوانان و جوانان نیازمند تهیه و تدوین شده است. عمده‌ی فعالیت‌های این موسسه بر سه محور حمایت‌های تحصیلی، حمایت‌های حرفه­ آموزی و حمایت‌های مشاوره­ای استوار است که در کنار دو محور مکملِ حمایت‌های معیشتی و حمایت‌های پزشکی، سعی در بهبود شرایط دانش ­آموزانی دارد که در قالب بورسیه، تحت پوشش خود قرار داده است.

حفظ عزت نفس بورسیه‌ها و تلاش در ترسیم نقشه‌ی راه آینده‌ی هر بورسیه مبتنی بر استعدادها و توانمندی‌هایش، از نکات متمایز بنیاد دانش با سایر سازمان‌های مردم‌نهادی است که در حوزه‌ی حمایت‌های دانش ­آموزی فعالیت می­کنند. این بنیاد می‌کوشد تا نتیجه‌ی عملی تفکر «آموزش برای همه» باشد و به کاهش نابرابری‌های اجتماعی از طریق ایجاد فرصت اشتغال و آموزش برای نسل جوان یاری رساند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: