کد خبر: ۲۹۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 12
رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران:
مجید صفاری‌نیا گفت: به منظور اقناع‌سازی مخالفان واکسن کرونا باید اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شود همچنین طراحی محیط به عنوان یکی دیگر از راهکارهای موثر در این زمینه به کمک بهره‌گیری از توبیخ، تنبیه و جریمه‌ در این طراحی می‌تواند ترغیب عمومی نسبت به واکسیناسیون را افزایش دهد.
شفاآنلاین>سلامت> رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران گفت‌: مخالفت با دریافت واکسن کرونا در حقیقت عمل براساس علایق و منافع شخصی، نادیده گرفتن منافع جمع و تضییع حقوق دیگران است.

به گزارش شفاآنلاین:مجید صفاری‌نیا  افزود: هر یک از پدیده‌های اجتماعی در طول تاریخ با دو گروه موافق و مخالف روبرو بوده و دریافت واکسن کووید۱۹ هم به عنوان یکی از مولفه‌های اجتماعی در سراسر دنیا امروز با موافقان و مخالفان متعددی مواجه است. به عنوان مثال، اکنون در برخی کشورها حدود ۵۰ درصد از جمعیت، معتقد به تزریق واکسن کرونا نبوده و نبود نگرش مشخص در این زمینه، سبب می‌شود که برای تزریق و مشارکت در واکسیناسیون هم اقدام نشود.

«تله اجتماعی» و عمل براساس منافع شخصی
وی با اشاره مفهوم «تله اجتماعی» ادامه داد: در علم روانشناسی اجتماعی، مفهومی با عنوان «تله اجتماعی و تراژدی مشترک» شناخته می‌شود که بر اساس آن، انسان بر پایه منافع شخصی عمل می‌کند و منافع جمعی را نادیده گرفته و در این راستا، دیگران را به تله می‌اندازد.

صفاری نیا توضیح داد: به عنوان مثال، اکنون اجتناب از تزریق واکسن کرونا در حقیقت عمل براساس منافع شخصی و تضییع حقوق دیگران است و بیماری ناشی از مقاومت در برابر واکسن می‌تواند شخص، خانواده، دوستان، همکاران و کل جامعه را به خطر بیندازد.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران، یکی از راهکارهای موثر برای ترغیب عمومی به دریافت واکسن را بهره‌گیری از رویکرد اجبار و الزام دانست و توضیح داد: در واقع برای تبعیت و پیروی از مقررات اجتماعی، می‌توان از ۲ روش توبیخ و تشویق استفاده کرد. برای برخی گروه‌های جمعیتی شیوه‌های تنبیهی، اعمال برخی محرومیت‌ها، محدودیت‌ها و رویکردهای توبیخی پاسخگو خواهد بود و توبیخ و تنبیهی متناسب با رفتار غلط و تخطی از قوانین اجتماعی که سبب شود رفتار اجتماعی مربوطه یا «مساله» کاهش یابد.

ارتقای معیارهای سلامت روان در گرو انسجام اجتماعی است
صفاری‌نیا یادآور شد: امروز مخالفت با واکسن در همه جوامع به چشم می‌خورد اما تقویت انسجام و اعتماد اجتماعی و ارتقای معیارهای سلامت روان (در پی این انسجام اجتماعی) جامعه را مستعد دریافت واکسن می‌کند.

وی اظهارداشت: برخی کشورها از جمله قطر و امارات، درصد بالایی از جمعیت جامعه را واکسینه کرده و شهروندان برخی کشورها همچون مصر و ایران، نزدیک به ۱۵ تا ۱۷ درصد با تزریق این واکسن مخالفت می کنند.

 براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۵ درصد از هموطنان برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند.

برخی از منتقدان واکسن کرونا از صاحبنظران این علوم به‌شمار می‌روند
این روانشناس اجتماعی گفت: اجتناب از تزریق این واکسن می‌تواند ناشی از خطاهای شناختی باشد. جهان در برابر مخالفان واکسن با برخی کارشناسان و دانش‌آموختگان حوزه‌های علوم زیستی و پزشکی نیز مواجه است. در حقیقت برخی از منتقدان واکسن کرونا از صاحبنظران این علوم به‌شمار می‌روند.  

صفاری‌نیا افزود: برای تغییر نگرش انسانی هم از دو روش می‌توان استفاده کرد. در رویکرد نخست، اقناع‌سازی برای تغییر نگرش از طریق ارائه استدلال‌های علمی (به ویژه برای قشر فرهیخته) و تکرار مکرر این استدلال‌ها اتفاق می‌افتد و در رویکرد دوم نیز تغییر نگرش از طریق مسیر پیرامونی حاصل می‌شود. در این روش باید از گروه‌های مورد پذیرش مردم از جمله هنرمندان و ورزشکاران استفاده کرد. این اقشار باید مردم را به تزریق واکسن ترغیب کرده و در واقع نگاه این جمعیت با تلاش‌های پیرامونی تغییر کند.

ضرورت اقناع‌سازی مخالفان واکسن کرونا از طریق آگاه‌سازی
صفاری‌نیا گفت: اکنون به منظور اقناع‌سازی مخالفان واکسن کرونا باید اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شود همچنین طراحی محیط به عنوان یکی دیگر از راهکارهای موثر در این زمینه به کمک بهره‌گیری از توبیخ، تنبیه و جریمه‌ در این طراحی می‌تواند ترغیب عمومی نسبت به واکسیناسیون را افزایش دهد.

تا کنون ۶۱ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۲۴۷ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۴۰ نفر دُز دوم و ۲۰ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۲۴۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۷ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۵۳۴ دُز رسیده است.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: