کد خبر: ۲۹۸۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 03
با آغاز شیوع نوع دیگری از ویروس کرونا احتمال دارد در جریان همه‌گیری ویروس جدید با مصائب و خطرات انسانی و اجتماعی ناشی از سرایت گسترده آن روبه‌رو شویم.

شفاآنلاین>سلامت> با آغاز شیوع نوع دیگری از ویروس کرونا احتمال دارد در جریان همه‌گیری ویروس جدید با مصائب و خطرات انسانی و اجتماعی ناشی از سرایت گسترده آن روبه‌رو شویم.

 هر چند متخصصان و حتی وزارت بهداشت و درمان ضمن لزوم مهار این ویروس تازه از راه رسیده و جلوگیری از موج احتمالی تلفات انسانی هشدار می‌دهند، اما امروزه شاهد اقدامی جدی و واکنشی سریع از سوی مسوولان ازجمله ستاد مقابله با کرونا برای مقابله با این هیولای تازه از راه رسیده نیستیم، در حالی که براساس آمار رسمی مربوط به یک روز از اول هفته طی ۲۴ ساعت ۴۴ نفر از مبتلایان به این ویروس مرده‌اند و در همین مدت یک شبانه‌روز تعداد ۲۲ هزار و ۴۹۶ بیمار مبتلا هم شناسایی شده‌اند که تعداد فوت‌شدگان و مبتلایان نسبت به روز قبل، دو برابر شده است و این روند همچنان ادامه داشته است.

چنین روندی از ابتلا به ویروس تازه از راه رسیده که شاهدش هستیم، نگرانی‌ها را در جامعه افزایش می‌دهد به ویژه وجود مشکلات درمانی و کمبود تخت بیمارستانی که از دو سال پیش با آغاز هجوم کرونا به کشور شروع شده بود همچنان ادامه دارد با یادآوری خبط و خطای مرگبار مسوولان در مرگ و میر هزاران بیمار مبتلا به کرونا که در انتظار وعده واهی تولید واکسن‌های داخلی جان سپردند.

در این میان با موج فزاینده پزشکانی که اقدام به مهاجرت کرده و می‌کنند و کمبود پرستاران به کار گرفته شده، امروزه مشکل بتوان در جایگزینی کادر درمانی که طی دو سال با تلاش توانفرسای شبانه‌روزی در مراقبت و مداوای بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها مجاهدت کرده‌اند، موفق بود در حالی که بیمارستان‌هایی بوده‌اند که حتی برای تهیه چند کپسول اکسیژن به این در و آن در می‌زدند و خانواده‌هایی هستند که برای یافتن دارویی حیات‌بخش برای بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها داروخانه‌ها را زیر پا می‌گذارند و اغلب به ناچار به قاچاق‌فروشان دارو در ناصرخسرو متوسل می‌شوند تا با چندین‌ برابر بها، دارویی به دست بیاورند که به سالم بودن آن یقین نیست.
در این میان خطر عمده دیگر، بستری شدن ناگزیر بسیاری از مبتلایان به کرونا به علت کمبود تخت بیمارستانی در خانه است که چه بسیار از اعضای خانواده‌ها به خاطر بستری شدن بیماران به کرونا، مبتلا شده و جان سپرده‌اند.

 در این میان همچنین با شیوع رو به گسترش نوع جدید کرونا باید نسبت به جان و ادامه تحصیل حدود ۵/۱۴ میلیون دانش‌آموزی توجه خاص داشت در حالی که نوجوانان زیر ۱۲ سال هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و بسیاری از والدین با نگرانی از ابتلای فرزندان از فرستادن‌شان به کلاس‌های درس خودداری می‌کنند در حالی که میلیون‌ها دانش‌آموز به خاطر فقر مالی خانواده نمی‌توانند امکانات و وسایل اینترنتی ضروری را فراهم کنند، از آموزش از راه دور هم محروم هستند. چه برسد که کودکان مناطق دورافتاده‌ای که به جای کلاس درس در این سرمای زمستانی در چهاردیواری‌های بی‌در و پیکر یا آلونک‌های ساخته از نی و چوب و کیسه گونی برای آموختن گردهم می‌آیند.

اما با فراهم آمدن همه امکانات تحصیلی هم، چه آینده‌ای در انتظار فرزندان این سرزمین است؟
رویگردانی جوانان و نوجوانان از آینده‌ای ناروشن را می‌توان در مهاجرت‌های روزافزون آنان ترسیم کرد.
دبیر انجمن استعدادهای برتر کشور می‌گوید: ۸۲ نفر از ۸۶ نفر جوان و نوجوانی که مدال‌آور المپیادی کشور بوده‌اند، وطن‌شان را به قصد مهاجرت ترک کرده‌اند؛ نوجوانانی که طی این سال‌ها نه به خاطر جاذبه‌های ظاهرفریب خارج از کشور بلکه به خاطر کم‌توجهی‌های موجود در کشور و ترسیم آینده‌ای بیمناک، به فکر مهاجرت می‌افتند.

به گفته این مقام مسوول از ۸۶ المپیادی به جز ۴ تن، بقیه به خاطر رسیدن به آینده‌ای روشن به مهاجرت اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به ماجرای زندگی غمناک دختری می‌گوید: این دختربچه را چند سال پیش خانواده‌اش می‌‌خواستند به خاطر فقر مالی به مردی شوهر بدهند تا اینکه با معرفی به ما، از مدال‌آوران الپیمادی شد که با مهاجرت به خارج سرنوشت دیگری پیدا کرد.
طی سه سال اخیر مهاجرت علاوه بر جوانان المپیادی، گروه کثیری از ریاضیدان‌های نابغه و پزشکان متخصص قلب هم در رویارویی با تحریم‌‌های فلج‌کننده، بیکاری و کاهش ارزش پول کشور، در حال فرار از کشور هستند. محمد بلوری/ روزنامه‌نگار پیشکسوت/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: