کد خبر: ۲۹۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 03
بسیار سال‌ها گذشت تا بفهمیم آنکه روی پرده نقره‌ای مویه می‌کند، از آنکه روی صندلی‌های سینما و در اوج خاموشی اشک‌آلود می‌شود غمگین‌تر است.

شفاآنلاین>سلامت> بسیار سال‌ها گذشت تا بفهمیم آنکه روی پرده نقره‌ای مویه می‌کند، از آنکه روی صندلی‌های سینما و در اوج خاموشی اشک‌آلود می‌شود غمگین‌تر است.

حالا که چله نشینی هنر هفتم به پایان رسیده و اربعین جشنواره چشم‌ها را خیره کرده است، لابد می‌توان با فوران مشکلات و مصایب اقتصادی و جیب‌های پر از خالی ساعتی به اشتیاق آکتورها خیره شد و غرق در ریسه و چراغ و کاغذ رنگی به این فکر کرد که برادران لومیر با خلق این رسانه دیداری و شنیداری و با تاباندن نور کاری کردند که جهان پوست بیندازد و کهکشان شیری‌تر شود و زندگی بسان سینما آکنده از اشک و شادی و حسرت و حرمان گردد.


آیین ضیافت هرگونه که باشد و به هر شکلی، باد را از پیشانی جماعت سوته دل
گذر دهد باز این سینماست که سنت چشم‌های ما را به جهانی مدرن پیوند می‌زند تا روی صندلی‌های یخ زده با تماشای دستپخت سینماگران از «بیرو» تا «بازنده» و از بازنده تا «خائن کشی» سر به زیر و آرام در سکانس‌های مه‌آلود غرقه شویم و یادمان برود تخمه‌های آفتابگردان را بشکنیم و برای نور منعکس شده از اتاق پخش کمی تا قسمتی جان دهیم.

جشنواره چهل در ازدحام امیکرون و گرانی و بیکاری و خط فقر و ناشادی آمده تا چند روزی لااقل اهالی سینما را از کوچه‌های ملال خارج کند تا پس از تماشای لبخند و ضجه و خون و تباهی خیال کنند که دنیا در اوج لجاجت‌هایش گاهی به سمت زیباتر شدن گام بر می‌دارد تا مداد رنگی‌ها در جعبه‌هایشان محبوس نشوند و درست وقت مقرر سیمرغ‌های لال بال بگشایند و روی شانه بازیگرانی بنشینند که در پس سال‌های آکنده از دلتنگی هنوز بر این باورند که عشق رازی است، لبخند رازی است و اشک شب‌های ارغوانی لبخند یک عشق آتش گرفته است.

در چهل سالگی جشنواره فارغ از قصه‌ها و غصه‌ها به قابی بزرگ زل می‌زنیم و همراه با کف و هورا دستمال می‌کشیم به هر چیز کهنه و مندرس. حتی به هاله دور ماه که می‌تواند خورشید را به برکه رویاهایمان بیاورد.امید مافی-‪  روزنامه آفتاب یزد
برچسب ها: امیکرون ، خط فقر ، جشنواره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: