کد خبر: ۲۹۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 01
معاون وزیر بهداشت؛
یونس پناهی اظهار کرد: در موضوع بیماری‌های عفونی به دنبال پیشگیری هستیم و واکسن عامل پیشگیری است.
شفاآنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت با اشاره به وجود واکسن های تولید داخل، گفت: در موضوع بیماری‌های عفونی به دنبال پیشگیری هستیم و واکسن عامل پیشگیری است.

به گزارش شفاآنلاین:یونس پناهی اظهار کرد: ما مؤسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی داریم که با محققان کل کشور ارتباط مستقیم داریم و بر اساس نیازهای کشور، موضوعات را فراخوان می‌کنیم و پژوهشگران بر اساس توانمندی‌ها با ما وارد قرارداد می‌شوند و نتایج این تحقیقات در اختیار حوزه سلامت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شروع این تحقیقات به مقاله می‌رسد و رویکرد ما فناوری است و فراخوان‌ها برای رسیدن به فناوری و محصول ارائه می‌شود. کرونا به رغم سختی‌ها و آسیب‌هایی که به حوزه سلامت زد به محققان فرصت داد تا توانمندی خود را بروز دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: ما در تشخیص کنترل و درمان بیماری‌های ناشی از کرونا تحقیق کردیم و واکسن یکی از نمادهای توانمندی در حوزه کرونا بود.

پناهی ادامه داد: ما در بیماری‌های عفونی به دنبال پیشگیری هستیم و واکسن عامل پیشگیری است.

وی توضیح داد: واکسن پلتفرم‌های مختلفی داشت از ضعیف کردن ویروس تا روش‌های دیگر. امروز در داخل پلتفرم مختلف واکسن کرونا را داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۱۲ سال پیش دنبال واکسن آنفلوانزای نوترکیب بودیم و ساختار ما برای تبدیل دانش نو به محصول وجود نداشت اما امروز این اتفاق با فرمت سازمان غذا و دارو شکل می‌گیرد.

وی یادآور شد: در خصوص واکسن‌ها مطالعات داشتیم و سپس وارد فاز ۱ و ۲ و ۳ شدیم و امروز ۳ واکسن در چرخه درمان وجود دارد.

پناهی تصریح کرد: وزارت بهداشت در واکسن پیشرو نبود و تنها پاستور دنبال واکسن بود و بقیه خودجوش اقدام کردند و فخرا و برکت یا اسپایکوژن از این نوع واکسن‌ها بودند.

وی اظهار کرد: مردم و پژوهشگران وارد این بخش شدند و در حوزه واکسن پلتفرم‌های مختلف ایجاد شد.

پناهی گفت: واکسن برکت، اسپایکوژن، پاستوکووک در بازار هستند و نورا و فخرا نیز در فاز ۳ هستند و تا آخر سال مجوز انتشار می‌گیرند. رازی نیز یکی دیگر از این شرکت‌های تولید کننده واکسن است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: کووید ۱۹ وقتی یک تهدید شد همه به واکسن روی آوردند و واکسن‌های نوترکیب را خلق کردیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: