کد خبر: ۲۹۸۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 30
برخلاف تصور جهانی مبنی بر خفیف بودن سویه اومیکرون، تازه‌ترین مستندات علمی نشان داده که بستری و فوت ناشی از اومیکرون در برخی کشورها، حتی بیش از سویه دلتا گزارش شده است.

شفاآنلاین>سلامت> برخلاف تصور جهانی مبنی بر خفیف بودن سویه اومیکرون، تازه‌ترین مستندات علمی نشان داده که بستری و فوت ناشی از اومیکرون در برخی کشورها، حتی بیش از سویه دلتا گزارش شده است.

به گزارش شفاآنلاین: طبق این گزارش موج اومیکرون در آمریکا عدد فوت روزانه را به ۳۸۹۵ رسانده است. در حالی که بیشترین آمار قربانیان ثبت‌شده آمریکا در شیوع دلتا ۳۴۱۸ نفر بوده است. بر اساس برآوردها، قله فوت ناشی از اومیکرون در آمریکا بلندتر از دلتا بوده و در حال افزایش است. همچنین قله بستری اومیکرون در آمریکا ۵/۱ برابر بستری دلتا برآورد شده است.

البته قله فوت روزانه اومیکرون در دانمارک و ایتالیا هشت برابر بلندتر از دلتا است. در عین حال قله بستری اومیکرون در دانمارک ۵/۶ برابر دلتا و در حال افزایش بوده و در ایتالیا نیز ۵/۴ برابر دلتا و در حال افزایش است. همچنین در کانادا، سوییس و فرانسه قله فوت ناشی از اومیکرون چهار برابر دلتا، برآورد شده است. قله بستری اومیکرون نیز نسبت به بستری دلتا به ترتیب در کانادا ۵/۴ برابر، در سوییس ۲/۲ برابر و در فرانسه ۶/۲ برابر دلتا و در حال افزایش است. قله فوت روزانه اومیکرون در استرالیا ۳/۳ برابر و در سوئد نیز دو برابر دلتا است. قله بستری اومیکرون نیز در استرالیا ۵/۳ برابر بستری دلتا و در سوئد پنج برابر دلتا و در حال افزایش است. بنابراین براساس مطالعات میزان کشندگی و ابتلای سویه اومیکرون قابل پیش‌بینی نیست. تصور اشتباه دیگر این است که برخی فکر می‌کنند اومیکرون به اندازه سایر سویه‌های کرونا کشنده نیست. این تصور غلط در حالی بیان می‌شود که واقعیت ممکن است بسیار دهشتناک‌تر از تصورات آسانگیر برخی از شهروندان باشد. چه‌بسا از ۸ تا ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۵۴ نفر از آنها بستری شدند. به گفته پزشکان افزایش میزان بستری‌ها در طول دو هفته بسیار نگران‌کننده است، زیرا هر چقدر تعداد مبتلایان و بستری‌ها افزایش پیدا کند به موازات آن هم تعداد فوتی‌ها زیاد می‌شود.

در این رابطه رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت نسبت به خطر سه‌رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا هشدار داد. علی اکبری‌ساری رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت دیروز درباره چگونگی روند افزایشی شیوع سویه اومیکرون گفت: «اومیکرون در بسیاری از استان‌های کشور به سویه غالب تبدیل شده و در برخی از استان‌ها نیز در حال تبدیل شدن به سویه غالب کروناست، به طوری که در حال حاضر در بسیاری از شهرها بیش از ۵۰ درصد از موارد شناسایی‌شده مبتلا به کرونا درگیر سویه اومیکرون هستند، حتی در برخی از شهرها میزان مبتلایان به اومیکرون بالاتر از این میزان است.»

احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی
یکی دیگر از مسائلی که درباره شیوع بالای اومیکرون در روزهای اخیر مطرح شده، احتمال اعمال محدودیت‌های کرونایی تازه است. در این رابطه فرماندار تهران و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا از احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی با توجه به روند افزایشی مبتلایان به سویه اومیکرون خبر داد.

عیسی فرهادی با بیان اینکه احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی به دلیل افزایش مبتلایان به سویه اومیکرون وجود دارد، از شهروندان تهران درخواست کرد که ضمن رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نسبت به دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام و هرچه سریع‌تر دوره سه دوز واکسن خود را کامل کنند.

فرمانده قرارگاه عملیات مبارزه با کرونا با تاکید بر اینکه یک شهر در وضعیت قرمز کرونا و حدود هشت شهر در حال نارنجی به سر می‌برند و مابقی شهرها در وضعیت آبی و زرد هستند افزود: «با توجه به بازگشت رنگ قرمز و نارنجی به نقشه کشور و افزایش مراجعان مبتلایان به اومیکرون به مراکز درمانی هر لحظه امکان تغییر رنگ‌بندی و وضعیت شهرستان تهران محتمل بوده که ضمن نظارت‌های دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری شهروندان جهت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون را می‌طلبد.»

چرخش اومیکرون در مدارس
دکتر ‌هادی یزدانی پزشک عفونی درباره مشاهدات اخیر خود از بیماران موج تازه کرونا در توئیتر نوشت: «مشاهدات امشب من از بیماران مشکوک به کووید ۱۹ (غیرقابل تعمیم): تعداد بیماران نسبت به هفته قبل بیش از دو برابر شده بود. علائم آنها شدیدتر از هفته‌های قبل بود طوری که برای چند نفر CT ریه درخواست کردم. درصد قابل‌توجهی از بیماران، معلم یا دانش‌آموز بودند. گلودرد علامت اصلی بود.»

بستری‌ها ۲ برابر شده
دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا درخصوص تعداد مراجعان کرونایی به بیمارستان‌ها گفت: به نظرم مرگ‌و‌میر اومیکرون به میزان دلتا نیست ولی قدرت سرایت آن بسیار زیاد است. طی دو هفته اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان بیش از چهار برابر و بستری‌ها در بیمارستان دو برابر شده است. شیوع کرونا در زمینه ابتلا بیش از ۴۰درصد و برای مراجعات سرپایی ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده است. به طور کلی تعداد بستری‌ها نسبت به دو هفته قبل ۷۰درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین وقتی تعداد بستری‌ها زیاد شود، به موازات آن طی دو هفته آینده آمار فوتی‌های کرونایی هم افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر افزایش بستری، موارد تست‌های مثبت هم در این‌ باره در نظر گرفته می‌شود. مثلا برخی شهرستان‌ها، از جمله ملارد، بیمارستان ندارد که در چنین شرایطی بستری هم ثبت نمی‌شود اما با توجه به افزایش موارد ابتلا رنگ آن تعیین می‌شود.

به‌ گفته توکلی، میزان بستری در کل تهران هم‌اکنون زیر هزار نفر است و بیش از سه هزار مراجعه سرپایی روزانه به مراکز درمانی گزارش شده است.
وی افزود: اینکه دیروز اپلیکیشن ماسک اعلام کرده آمار فوتی‌های مبتلا به اومیکرون در اروپا چندین برابر دلتا بوده است را قبول ندارم. با اینکه درخصوص مسائل کرونایی از اپلیکیشن ماسک استفاده می‌کنیم ولی همه موارد آن قابل استناد نیست. به نظرم اینکه تعداد مبتلایان روزانه به ۷۰۰ تن برسد بسیار بعید است، چراکه عمده علائم بیماری همان حالات سرماخوردگی است، که دوران قرنطینه آن پنج تا هفت روز است. همچنین معمولا نیاز به تست پی‌سی‌آر نیست ولی احتمالا تا ۲۱ روز تست فرد مثبت می‌شود. به همین دلیل میانگین تعداد مبتلایان و بستری‌ها هشداری است که در دو هفته آینده منجر به افزایش تعداد فوتی‌ها می‌شود. اما به نظرم تعداد فوتی‌های اومیکرون همانند دلتا فاجعه نیست.

اومیکرون کودکان را نشانه گرفته است
دکتر مسعود مردانی فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی نیز در این‌باره  درخصوص اینکه مرگ‌و‌میر در اومیکرون بیش از دلتا است یا خیر، گفت: براساس شواهد مرگ‌و‌میر اومیکرون نسبت به سویه دلتا پایین‌تر است ولی به دلیل قدرت و سرعت انتقال اومیکرون امکان ابتلای موارد بیشتر وجود دارد. بنابراین هر چقدر میزان مبتلایان و بستری‌ها افزایش پیدا کند به همان میزان هم تعداد فوتی‌ها زیاد می‌شود. اما برخلاف مستندات ماسک مرگ‌ومیر اومیکرون بیش از سویه دلتا نیست. وی افزود: ابتدای ظهور واریانت اومیکرون برخی پزشکان و مردم بر این باور بودند که اومیکرون مرگ‌و‌میر ندارد. به همین دلیل ماسک با بیان نمودارهای قله مرگ در شرف هشدار به جامعه جهانی است. البته واریانت اومیکرون همانند سویه‌های قبلی مرگ‌و‌میر دارد ولی نه به اندازه سابق، زیرا واکسیناسیون به خوبی انجام شده است. اما با این حال اگر تعداد زیادی از مردم به اومیکرون مبتلا شوند قاعدتا میزان فوتی‌های آن افزایش پیدا می‌کند.

دکتر مردانی با تاکید بر ابتلا و مرگ کودکان بیان کرد: متاسفانه اومیکرون کودکان را نشانه گرفته است. این روزها ابتلا در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. گاه درگیری شدید ریوی و مرگ بر اثر اومیکرون نیز در کودکان مشاهده شده است. با این حال باید مراقب علائم بیماری بود. اگر فردی دچار علائم سرما‌خوردگی شد فقط با انجام تست PCR می‌توان به صورت قطعی گفت که به ویروس دلتا، اومیکرون یا آنفلوآنزا مبتلا شده است، اما در حال حاضر با توجه به اینکه هم‌اکنون در پیک ششم با سویه غالب اومیکرون قرار داریم هر بیمار با علائم سرماخوردگی را باید اومیکرون در نظر بگیریم مگر اینکه خلافش ثابت شود.

وی با اشاره به اینکه عمدتا علائم بالینی در سویه اومیکرون سبک‌تر است، ادامه داد: ابتلا به سویه اومیکرون با نشانه‌هایی شبیه سرماخوردگی همچون گلودرد، خستگی، ضعف و تهوع همراه است و برخلاف دلتا که عمده بیماران بر اثر ابتلا به آن حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دادند، اومیکرون با چنین علامتی بروز پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه وجه مشترک بین ابتلا به سویه دلتا و اومیکرون این است که در یک خانواده چند نفر به صورت همزمان دچار این بیماری می‌شوند، افزود: زمان قرنطینه هم در سویه اومیکرون با دلتا متفاوت است و در صورت ابتلا به اومیکرون زمان قرنطینه پنج روز در منزل و پنج روز قرنطینه در فضای باز همراه با استفاده از دو ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است و مجموعا ۱۰ روز قرنطینه برای اومیکرون کفایت می‌کند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: