کد خبر: ۲۹۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 28
نویسندگان می‌گویند که واکسن‌های مؤثر کووید-۱۹ در حال حاضر در سراسر جهان توزیع می‌شوند، اما هنوز «نیاز واضح و فوری» برای درمان مؤثر این بیماری وجود دارد.
شفاآنلاین>سلامت>دانشمندان در حال تحقیق برای استفاده از فناوری CRISPR برای درمان COVID-۱۹ هستند.
 به گزارش شفاآنلاین:دانشمندان از فناوری ویرایش ژن CRISPR برای جلوگیری از تکثیر کروناویروس در سلول‌های انسانی استفاده کرده اند - رویکردی که روزی می‌تواند به عنوان یک درمان جدید برای COVID-۱۹ عمل کند.

با این حال، این مطالعه در ظروف آزمایشگاهی انجام شده و هنوز روی حیوانات یا افراد آزمایش نشده است، به این معنی که درمان بر اساس این روش ممکن است سال‌ها طول بکشد.

CRISPR ابزاری است که محققان را قادر می‌سازد تا DNA را به طور دقیق ویرایش کنند. لایو ساینس قبلا گزارش داده بود که این سیستم بر یک سیستم دفاعی طبیعی که در باکتری‌ها استفاده می‌شود متکی است که به میکروب‌ها اجازه می‌دهد مواد ژنتیکی ویروس‌ها را هدف قرار داده و از بین ببرند.

در مطالعه جدید که سه شنبه (۱۳ ژوئیه) سال گذشته در Nature Communications منتشر شد، محققان از سیستم CRISPR استفاده کردند که رشته‌های RNA را به جای DNA هدف قرار داده و از بین می‌برد. به طور خاص، سیستم آن‌ها از آنزیمی به نام Cas۱۳b استفاده می‌کند که رشته‌های منفرد RNA را می‌شکافد، مانند آن‌هایی که در SARS-CoV-۲ یافت می‌شوند، ویروسی که باعث COVID-۱۹ می‌شود. Cas۱۳b مشابه Cas۹ است، آنزیمی که بیشتر در فناوری ویرایش ژن CRISPR استفاده می‌شود.

محققان CRISPR-Cas۱۳b را برای هدف قرار دادن مکان‌های خاص روی RNA SARS-CoV-۲ طراحی کردند. بر اساس بیانیه مرکز سرطان پیتر مک کالوم در ویکتوریا استرالیا که در این تحقیق همکاری کرده است، هنگامی که آنزیم به RNA متصل می‌شود، بخشی از ویروس را که برای تکثیر لازم است از بین می‌برد.

دکتر شارون لوین، سرپرست تیم تحقیق، از مؤسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی در دانشگاه ملبورن، به خبرگزاری فرانسه گفت: هنگامی که ویروس شناسایی شد، آنزیم CRISPR فعال می‌شود و ویروس را قطع می‌کند.

نویسندگان می‌گویند که واکسن‌های مؤثر کووید-۱۹ در حال حاضر در سراسر جهان توزیع می‌شوند، اما هنوز «نیاز واضح و فوری» برای درمان مؤثر این بیماری وجود دارد. درمان ایده آل ممکن است یک داروی ضد ویروسی باشد که بیماران بلافاصله پس از تشخیص کووید-۱۹ مصرف کنند.

اگرچه این مطالعه جدید اولین گام به سوی چنین درمانی است، اما احتمالا سال‌ها طول می‌کشد تا این روش به یک درمان گسترده در دسترس تبدیل شود. اکنون محققان قصد دارند این روش را در مدل‌های حیوانی آزمایش کنند و در نهایت آزمایش‌های بالینی را روی انسان‌ها انجام دهند.
برچسب ها: تاثبر ، فناوری ، ویروس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: