کد خبر: ۲۹۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 21
براساس آمار جهانی منتشر شده مربوط به مرگ و میر در جهان، تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان به طور مستقیم به دلیل مقاومت دارویی به آنتی بیوتیک جان خود را از دست داده اند
شفاآنلاین>سلامت>مقاومت دارویی در صورت ادامه با روند کنونی، تا سال ۲۰۵۰ سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ خواهد کشید.
به گزارش شفاآنلاین: شاید زمانی که سخن از مرگبارترین بیماری‌های جهان به میان می‌آید بسیاری ایدز یا مالاریا را در خاطر داشته باشند، اما کمتر کسی می‌داند که مقاومت به دارو سالانه شمار بیشتری از افراد را نسبت به این دو بیماری به کام مرگ می‌کشاند.

براساس آمار جهانی منتشر شده مربوط به مرگ و میر در جهان، تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان به طور مستقیم به دلیل مقاومت دارویی به آنتی بیوتیک جان خود را از دست داده اند که بسیار بیشتر از تلفات بیماری‌هایی همچون ایدز و مالاریا است.

متاسفانه سوء مصرف دارو‌ها و به ویژه آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت دارویی شده است و خطر مرگ را در بیماران افزایش می‌دهد. مقامات بهداشتی بار‌ها درباره افزایش خطر مقاومت دارویی در برابر باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها به دلیل زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک هشدار داده اند.

متخصصان تاکید دارند؛ در حقیقت زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک و سوء مصرف این گروه از دارو‌ها بدون تجویز پزشک باعث ایجاد میکروب‌های مقاوم و قوی در برابر دارو می‌شود و همین امر خطر مرگ و میر ناشی از آلوده شدن به این میکروب‌ها را تشدید می‌کند.

تحقیقات دانشمندان در ۲۰۴ کشور جهان نشان می‌دهد مقاومت به دارو باعث مرگ مستقیم یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن، و مرگ غیرمستقیم ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن در سال ۲۰۱۹ شده است. برآورد می‌شود اگه میزان مقاومت به دارو به همین منوال ادامه یابد تا سال ۲۰۵۰ سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ خواهد کشید.

سال گذشته سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ کدام از ۴۳ آنتی بیوتیک در حال توسعه و یا در حال استفاده در جهان توانایی مقابله با میکروب‌های مقاوم به دارو را ندارد.

کورنیلس کلنسی، استاد دانشگاه پیتسبورگ در این رابطه می‌گوید: تنها راهکار ممکن برای جلوگیری از این مرگ و میر‌ها استفاده از روش‌های درمانی جدید است. بسیاری از آنتی بیوتیک‌های چند دهه اخیر از زمان کشف پنی سیلین به همان روش سنتی تهیه می‌شوند. بر این باورم باید راهکار‌های جدید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

مقامات بهداشتی همواره تاکید دارند افراد برای جلوگیری از مقاومت دارویی باید از هر گونه مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها اجتناب و تنها با تجویز پزشک و انجام دوره کامل درمانی اقدام به مصرف این گروه از دارو‌ها کنند.
برچسب ها: مقاومت ، دارویی ، مرگ و میر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: