کد خبر: ۲۹۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - 2022January 21
«یافته‌های ما نشان می‌دهد چگونه استریوشیمی می‌تواند برای طراحی مواد پایدار با ویژگی‌های مکانیکی بی‌سابقه استفاده شود.»
شفاآنلاین>سلامت>پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست ساخته شده از قند‌ها خواص بی سابقه‌ای دارند.
به گزارش شفاآنلاین:جست‌وجوی جایگزین‌های پایدار برای پلاستیک‌های متداول، محققان را وادار کرد تا بررسی کنند که چگونه بلوک‌های ساختمانی آن‌ها را می‌توان از مواد غیر نفتی تامین کنند.

این تیم شکل جدیدی از پلاستیک با خواص مکانیکی بی سابقه تولید کرده است که بازیافت مناسبی دارد. این پیشرفت از سوی دانشمندان دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا و دانشگاه دوک در ایالات متحده به دست آمد که در جستجوی پلاستیک‌های پایدارترند و به ترکیبات آلی دارای ساختار شیمیایی مشابهی با قندها دست یافتند.

دو ترکیب ایزویدید و ایزومانید هستند که هر دو دارای حلقه‌های سختی از اتم هستند که دانشمندان توانستند از آن‌ها به عنوان بلوک‌های سازنده خانواده جدیدی از پلیمر‌ها استفاده کنند. پلیمر مبتنی بر ایزویدید دارای سختی و چکش خواری مانند پلاستیک‌های معمولی و استحکام قابل مقایسه با پلاستیک‌های مهندسی درجه بالا هستند.

این تیم از مدل‌سازی رایانه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند، چگونه آرایش فضایی منحصربه‌فرد اتم‌ها در ترکیبات این ویژگی‌های متفاوت را به آن‌ها می‌دهدکه در تعریف رشته‌ای به نام استریوشیمی شناخته می‌شود. دانشمندان با استفاده از هر دو بلوک ساختمانی، پلاستیک ایجاد کردند که آن‌ها را قادر می‌ساخت تا خواص مکانیکی و نرخ تخریب را مستقل از یکدیگر تنظیم کنند، تا پلاستیک‌های پایدار با نرخ تخریب مطلوب را افزایش دهد، بدون اینکه بر عملکرد مکانیکی آن‌ها تأثیر بگذارد.

متیو بکر، استاد دانشگاه دوک، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد چگونه استریوشیمی می‌تواند برای طراحی مواد پایدار با ویژگی‌های مکانیکی بی‌سابقه استفاده شود.»

این تیم درخواست ثبت اختراع برای این فناوری ثبت کرده و در جستجوی حامیان صنعتی برای کمک به تجاری سازی آن است.

پروفسور اندرو داو می‌گوید: ما نیاز به کار بیشتری برای کاهش هزینه‌ها و مطالعه اثرات بالقوه زیست‌محیطی این مواد داریم، در دراز مدت ممکن است این نوع مواد جایگزین پلاستیک‌های پتروشیمی شوند و به آسانی در محیط تجزیه شوند.»
برچسب ها: پلاستیک ، قند ، شیرین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: