کد خبر: ۲۹۷۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۰ - 2022January 16
این روزها در حالی که آمار فوتی‌های کرونا به زیر ۲۰ تن رسیده اما همچنان هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که ۱۹۴ نفر از آنها بستری شده‌اند

شفاآنلاین>سلامت> این روزها در حالی که آمار فوتی‌های کرونا به زیر ۲۰ تن رسیده اما همچنان هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که ۱۹۴ نفر از آنها بستری شده‌اند. این در حالی است که وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا همچنان درگیر تکرار اشتباهات رایج مسوولان ذی‌ربط سابق هستند، چرا که با شیوع سویه اومیکرون برخلاف تصورات نه‌تنها محدودیت‌های جدیدی اعمال نشده بلکه کماکان بازگشایی‌ها به قوت خود باقی است.

به گزارش شفاآنلاین: با وجود اینکه پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا دیروز اعلام کرده در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از نمونه‌ها در کشور سویه اومیکرون است و تقریبا طی دو تا سه هفته اومیکرون به سویه غالب تبدیل می‌شود، اما رییس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها را صادر کرد. همچنین دانشگاه‌ها و مدارس حضوری هستند. این در حالی است که آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت به ۸۰۰ نفر رسیده اما به گفته پزشکان عفونی چون این سویه حالات سرماخوردگی دارد تست‌های منفی کاذب زیاد شده است و افراد کمتری به بیمارستان مراجعه می‌کنند. بنابراین آمار دقیقی از مبتلایان وجود ندارد. سویه جدید اومیکرون در حال حاضر به‌عنوان شایع‌ترین ویروس جهش‌یافته کووید ۱۹ در جهان و ایران شناخته می‌شود. قدرت سرایت این سویه به اندازه‌ای است که گفته می‌شود در صورت رعایت‌ نکردن فرد مبتلا، در ۵/۱ تا ۳ روز تمام اعضای یک خانواده درگیر این ویروس می‌شوند، درحالی‌که در سویه‌های قبلی، میانگین زمان ابتلای اعضای خانواده فرد مبتلا حدود ۱۰ روز بود. به همین دلیل پزشکان عفونی رفتار وزارت بهداشت را درخصوص بازگشایی‌ها نقد می‌کنند و نگران پیک ششم و اوج‌گیری سویه اومیکرون در ایران هستند.

از طرفی با وجود اینکه عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا در بین کودکان شدت کمتری دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد با افزایش شیوع سویه بسیار مسری آن یعنی اومیکرون، خطر ابتلا به کووید در میان کودکان نیز در حال افزایش است، به ویژه آنکه کودکان هنوز واکسینه نشده‌اند. اطلاعات و آمار ارائه‌شده نشان می‌دهد که میزان بروز بیماری کرونا ناشی از گونه اومیکرون پس از افراد بالای ۶۰ سال، کودکان زیر پنج سال را هدف قرار داده است. گونه جدید ویروس کرونا با سرعت بالا در حال گسترش بوده و باعث شده است میزان پذیرش کودکان زیر پنج سال در بیمارستان‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند، اما مسوولان این بار هم با اصرار سعی در تکرار اشتباهات قبلی دارند. این در حالی است که برخلاف گفته‌ها اومیکرون خفیف نیست و اگر ویروس غالب در کشور شود، قطعا خطرناک خواهد شد. اگرچه مسوولانی هم هستند که بارها خطر بحران اومیکرون را هشدار داده‌اند. از قضا دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: «در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری کرونا تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این‌رو تمام مراکز باید در حالت آماده‌باش قرار گیرند.»

ستاد ملی مقابله با کرونا همسو با پزشکان نیست
در همین راستا، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ‌گفت: پیش‌بینی‌ها بر این است که تا دو الی سه هفته آینده سویه اومیکرون جایگزین واریانت دلتا می‌شود و در تمام دنیا غالب خواهد شد. در نتیجه به نظرم بازگشایی‌هایی که صورت گرفته، اشتباه است. اگر بازگشایی‌ها به همین منوال ادامه پیدا کند در آینده نه چندان دور به مشکل اساسی برمی‌خوریم. چه‌بسا در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود، پیک ششم به همراه سویه اومیکرون در هفته‌های آتی به وجود آید، حال اگر در کنار این پیک بازگشایی‌ها هم برقرار باشد شرایط برای گروه‌های سنی پایین بدتر می‌شود، چرا که ظرفیت بیمارستان‌های کودکان برای بستری آنها قوی نیست. بنابراین چنین امری زنگ خطر جدی است.

دکتر علیرضا ناجی افزود: من تعجب می‌کنم که چرا برخلاف توصیه‌های کمیته علمی کرونا، وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا اصرار بر بازگشایی دارند. با وجود اینکه دولت و مسوولان ذی‌ربط تغییر کرده‌اند اما باز هم ارتباط بین وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و کمیته علمی کرونا همانند دوره دولت روحانی قطع شده است. چنین موضوعی از نظر ما بسیار نگران‌کننده است. ما انتظار ترمیم رابطه را داشتیم تا بلکه وزارت بهداشت و کمیته علمی کرونا مغز متفکر قرار بگیرد و توصیه‌هایی که اعلام می‌شود مورد قبول بقیه واقع شود. زیرا مطلب کاملا علمی است.
دکتر ناجی با اشاره به اینکه اومیکرون، کودکان را نشانه گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر واکسیناسیون کودکان بیش از همیشه دارای اهمیت است. به دلیل ظهور واریانت‌های جدید قدرت ویروس هم بیشتر از سابق شده است. چه بسا ابتدای شیوع کرونا زنان و کودکان کمتر دچار بیماری کرونا می‌شدند اما با ظهور واریانت‌های جدید که میزان ویروس بیشتری را در بدن به جای می‌گذارد منجر به ابتلای زیاد کودکان به کرونا شد. از طرفی این روزها تمرکز اصلی بر واکسیناسیون بزرگسالان است در حالی که نباید واکسیناسیون کودکان را فراموش کرد. همین عوامل منجر به شیب و تغییر جهت کرونا به کودکان شده است.

او ادامه داد: در هر صورت براساس مشاهدات ما کودکان زیادی به کرونا مبتلا شده و فوت می‌کنند. اتفاقا این روزها با توجه به واریانت‌های جدید و قدرتمندتری که آمده کودکان به کرونای شدید هم مبتلا می‌شوند. هر چند درحال حاضر آمار مبتلایان کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است اما در هر صورت وجود دارد. این در حالی است که ظرفیت‌های پزشکی و درمانی برای کودکان بسیار محدود است. چه بسا در پیک پنجم بیمارستان‌های کودکان مملو از بیماران کرونایی بود، بنابراین به نظرم در زمان پیک ششم شرایط بدتر از پیک پنجم می‌شود. به همین دلیل با اعمال محدودیت‌ها نباید اجازه شروع پیک ششم را بدهیم، زیرا سرعت شیوع اومیکرون و میزان ایمنی‌گریزی آن همانند سویه‌های قبلی نیست. همین موضوعات بسیار نگران‌کننده است.

این ویروس‌شناس با تاکید بر اینکه اومیکرون خفیف نیست، بیان کرد: درخصوص قدرت اومیکرون باید صبر کنیم و هنوز اطلاعات کافی در این زمینه نداریم. اما وقتی شیوع در جامعه زیاد شود، به همان نسبت موارد عفونت، شدت بیماری و تعداد فوتی‌ها هم بیشتر خواهد شد. اومیکرون خفیف نیست اما در هر صورت باید میزان کشندگی، بروز علائم و بستری شدن در بیمارستان را در زمان پیک ببینیم. همانطور که در آمریکا دیده می‌شود، امروزه به دلیل شیوع اومیکرون ۴۰ درصد میزان مرگ و میرها در آمریکا افزایش پیدا کرده است. با این حساب اگر فرض کنیم اومیکرون خفیف است اما عقل سالم می‌گوید باید از گردش ویروس اومیکرون با چنین شدت سرایت‌اش جلوگیری کنیم، چرا که قدرت سرایت و میزان گریز از ایمنی بسیار زیادی دارد. در نتیجه نباید اجازه دهیم چنین ویروسی در جامعه بچرخد و همچنان جهش‌های مختلفی در آن شکل بگیرد. چه‌بسا امکان دارد زیرشاخه‌هایی از آن به وجود بیاید که منجر به ظهور سویه خطرناکی شود. همین قضیه در دلتا هم وجود داشت، با چرخش آن سویه دلتا پلاس شکل گرفت که قدرت سرایت بسیار زیادتری داشت. به همین دلیل با چنین آگاهی باید گردش ویروس را محدود کنیم اما متاسفانه در حال حاضر برعکس عمل می‌کنیم.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: