کد خبر: ۲۹۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۳ دی ۱۴۰۰ - 2022January 13
گرچه ممکن است در صورت آلوده شده به سویه امیکرون، علائم خفیفی از بیماری را نشان بدهید؛ اما به راحتی می‌توانید ویروس را به افراد دیگر منتقل کنید.
شفاآنلاین>سلامت>دانشمندان می‌گویند به دلایل مختلف نباید همه گیری سویه جدید کرونا را دست کم گرفت.
به گزارش شفاآنلاین:سویه امیکرون، مسری‌ترین سویه شناخته شده ویروس کرونا است که هم اینک در بیش از یکصد کشور جهان در حال گسترش است. گزارش‌های اولیه مقامات بهداشتی در آفریقای جنوبی و کشور‌های غربی نشان می‌دهد این سویه علی رغم توانایی بالا برای سرایت، نسبت به سویه دلتا از قدرت کشندگی کمتری برخوردار است.

با این حال، دانشمندان می‌گویند هنوز هم گسترش سویه امیکرون می‌تواند خطرناک باشد.

در این مطلب به اصلی‌ترین دلایلی که باید گسترش امیکرون را جدی بگیرید، می‌پردازیم:

۱- هنوز هم احتمال ابتلا به کرونای شدید وجود دارد: تحقیقات نشان داده اند بسیاری از افراد مبتلا به سویه امیکرون بدون علامت هستند. حتی در مواردی که علائم بیماری ظهور می‌کند، افراد غالبا از شدت بیماری کمتری برخوردارند. با این وجود، افزایش شدید موارد ابتلا به معنای آن است که مجموع افرادی که دچار بیماری شدید می‌شوند، افزایش خواهد یافت. کسانی که از ضعف سیستم ایمنی رنج می‌برند، هنوز هم ممکن است به دلیل ابتلا به این سویه جان خود را از دست بدهند.

۲-‌ می‌توانید دیگران را آلوده کنید: گرچه ممکن است در صورت آلوده شده به سویه امیکرون، علائم خفیفی از بیماری را نشان بدهید؛ اما به راحتی می‌توانید ویروس را به افراد دیگر منتقل کنید. ممکن است افرادی در اطراف شما زندگی کنند که آسیب پذیری بیشتری برابر امیکرون داشته باشند و شما باعث جان باختن انسان بی گناه شوید.

۳- عوارض بلند مدت امیکرون ناشناخته است: تنها چند ماه از گسترش سویه جدید کرونا می‌گذرد و هنوز دانشمندان نمی‌دانند عوارض بلند مدت ابتلا به امیکرون چیست. چه بسا علائم خفیف ابتلا به سویه جدید در بلند مدت آسیب‌های دیگری به بدن وارد کند.

۴- ناتوانی دارو‌ها برای درمان آن: هم اینک دو دارو از ۳ داروی تجویز شده برای کرونا برابر سویه جدید کارآیی ندارند. حتی همین دارو‌ها نیز به صورت محدود به بازار عرضه شده اند و تمامی مردم به آن دسترسی ندارند.

۵- بیمارستان‌ها در حال پر شدن هستند: دانشمندان می‌گویند کسانی که پیش‌تر یک بار به کرونا مبتلا شده اند و نیز افرادی که دوز تقویتی (دوز سوم) واکسن کرونا را دریافت کرده اند، به ندرت پس از ابتلا به سویه امیکرون در بیمارستان بستری می‌شوند. با این حال، با شدت گرفتن همه گیری، افراد واکسینه نشده بسیاری در حالی بستری شدن در بیمارستان بوده و ظرفیت مراکز درمانی در حال اتمام است.

۶- ابتلای بیشتر به معنای ظهور جهش‌های جدید است: امیکرون پنجمین سویه کرونا است که سازمان جهانی بهداشت آن را در دسته پرخطر طبقه بندی کرده است. با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، کووید ۱۹ شانس بیشتری برای تکثیر و جهش‌های جدید پیدا می‌کند که می‌تواند باعث ظهور سویه‌های خطرناک‌تر مانند دلتا شود.
برچسب ها: سویه ، امیکرون ، ویروس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: