کد خبر: ۲۹۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۷ دی ۱۴۰۰ - 2021December 28
موارد ابتلا به اومیکرون در کشور رو به افزایش و تعداد استان‌های درگیر با این سویه جدید هم بیشتر شده است.

شفاآنلاین>سلامت> موارد ابتلا به اومیکرون در کشور رو به افزایش و تعداد استان‌های درگیر با این سویه جدید هم بیشتر شده است. اما با توجه به تکمیل نشدن مطالعات درخصوص این سویه جدید تمام موضوعاتی که پیرامون آن مطرح می‌شود، یک فرضیه به شمار می‌رود و هنوز نمی‌توان آنها را به‌عنوان یک واقعیت پذیرفت و با توجه به آن عمل کرد.

یکی از نگرانی‌ها، مطرح شدن فرضیه‌ای تحت عنوان حمله بیشتر سویه اومیکرون به نوجوانان، جوانان و سالمندان است. هنوز مستند موثقی مبنی بر اینکه این سویه می‌تواند افراد جوان و نوجوان را به‌شدت درگیر کند وجود ندارد، اما با توجه به اینکه هنوز برای کودکان زیر12سال واکسن مؤثری وجود ندارد و درباره نوجوانان 12تا 18سال هم هنوز پوشش واکسیناسیون (تزریق دو دوز) تکمیل نشده است، کاملا طبیعی خواهد بود که این جمعیت به‌طور نسبی حساسیت بیشتری در برابر ویروس جهش‌یافته نسبت به جمعیت بزرگسال داشته باشند.

به همین دلیل یکی از دلایلی که می‌توان به این فرضیه نسبت داد، همین موضوع واکسیناسیون و یا افراد واکسینه نشده زیر 18سال است. درباره سالمندان هم با مسئله‌ای تحت عنوان ضعف نسبی سیستم بدنی مواجهیم که می‌تواند ابتلای بیشتر آنها به کرونای اومیکرون را قابل ‌توجیه کند. فرضیه دیگر هم ‌ ضعیف‌شدن این ویروس در مقایسه با ویروس‌های دیگر است  اما در این‌باره هم هنوز شواهد قابل‌قبولی وجود ندارد. فقط مشخص شده سویه اومیکرون نسبت به واریانت‌های گذشته از جمله آلفا و دلتا شدت بیماری‌زایی کمتری دارد. در این‌باره 2 فرضیه هم مطرح است که باید آنها را از هم جدا کرد، ابتدا اینکه مشخص شود شدت بیماری در مبتلایان به چه میزان است.

چرا که شواهد حاکی از آن است که شدت بیماری‌زایی اومیکرون کمتر از سویه‌های قبلی است. فرضیه دوم هم توجه به اینکه چه تعداد از افراد جامعه به آن مبتلا می‌شوند. چون وقتی شیوع بیماری بیشتر شود و تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند، اگر شدت بیماری‌زایی هم بالا نرفته و حتی کمتر شده باشد، ممکن است در مجموع تعداد موارد منجر به مرگ و تعداد موارد ابتلای شدید بیشتر شود. با توجه به این خصوصیت قدرت انتقال چند برابری اومیکرون می‌توان انتظار داشت حتی اگر این سویه، شدت بیماری‌زایی کمتری نسبت به‌سویه‌های دیگر داشته باشد اما با تعداد مرگ و بستری بالاتر از سویه‌های دیگر همراه شود، یکی از دلایل آن می‌تواند بی‌توجهی بیشتر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سرایت‌پذیری بیشتر آن باشد. بر این اساس، هم‌اکنون موضوعی که به نفع ماست، میزان واکسیناسیون جامعه هدف است که کمک زیادی به کاهش شدت بیماری‌زایی می‌کند. هم‌اکنون بیشترین مسئله‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد افزایش رعایت دستورالعمل‌های محافظتی و پوشش واکسیناسیون است که البته مشخص نیست در روزهای آینده می‌توانیم نسبت به افزایش آن امیدوار باشیم یا خیر.

چرا که بستگی به همکاری و همراهی مستقیم مردم دارد و بی‌شک می‌تواند در چگونگی آینده این بیماری و عملکرد این سویه در کشور تأثیر‌گذار باشد.مسعود یونسیان- اپیدمیولوژیست/ رونامه همشهری


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: