کد خبر: ۲۹۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۰۴ دی ۱۴۰۰ - 2021December 25
استاد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد:
حمیده عادلیان راسی گفت: امروز شهروندان در شرایط تردید و ابهام در رابطه با وضعیت کرونا قرار گرفته و بنابراین به منظور رعایت مجدد این دستورالعمل‌های بهداشتی باید آگاهی‌بخشی صورت گیرد.
شفاآنلاین>سلامت> استاد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ورود سویه جدید اومیکرون به کشور گفت: مقابله جمعی با کرونا به منظور پیشگیری از پیک مجدد بیماری، مستلزم آگاهی‌بخشی و روشن‌گری توسط رسانه‌ها است.

به گزارش شفاآنلاین:حمیده عادلیان راسی افزود: امروز شهروندان در شرایط تردید و ابهام در رابطه با وضعیت کرونا قرار گرفته و بنابراین به منظور رعایت مجدد این دستورالعمل‌های بهداشتی باید آگاهی‌بخشی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی، اداری، تجاری و... نباید سبب عادی‌انگاری اجتماعی شده و خطر بحران کرونا فراموش شود. براین اساس رسانه‌های جمعی باید در این رابطه آگاهی‌بخشی و روشن‌گری کنند، خطرات مربوطه را مرتب تداعی و مانع از استنباط شهروندان در خصوص رفع خطر واقعه کرونا شوند.

عادلیان راسی خاطرنشان کرد: اکنون پس از گذشت ۲ سال از شیوع کرونا، خطرات واقعه برای بخش اعظمی از جامعه عادی شده و این عادی‌انگاری اجتماعی امروز با ورود سویه جدید به کشور می‌تواند تبعات خطرآفرینی طی ماه‌های آتی به دنبال داشته باشد.

این جامعه‌شناس دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: علاوه بر آگاهی‌بخشی رسانه‌ها در این زمینه، قوانین و سیاست‌های مقابله‌ای نیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش و رفع عادی‌انگاری اجتماعی کرونا داشته باشد.

عادلیان راسی توضیح داد: از منظر جامعه‌شناختی باید گفت، بی‌تفاوتی اجتماعی در حقیقت کنش و رفتار انسان‌ مبتنی بر باور، درک و تفسیر او از وضعیت و محیط پیرامونی است.

وی ادامه داد: بنابراین تمرکز بر بعضی از سیاست‌های مقابله‌ای در جامعه هم می‌تواند شهروندان را به این باور برساند که وضعیت بیماری به حالت عادی بازنگشته و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تداوم یابد.

به گفته عادلیان راسی، رسانه‌ها نیز در خصوص ورود این سویه جدید، واقعیت‌های مربوط به اومیکرون و... با مردم گفت وگو و اطلاع‌رسانی کنند. این شناخت و درک واقع‌بینانه از پاندمی کرونا هم بی‌شک کاهش و رفع عادی‌انگاری اجتماعی کرونا را در پی خواهد داشت.

 عادی‌انگاری اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های خطرآفرین که به خستگی روانی ناشی از تداوم یک بحران تعبیر می‌شود، در حال حاضر با ورود سویه جدید اومیکرون به کشور مورد تاکید حوزه بهداشت و سلامت قرار گرفته و به گفته کارشناسان زیر سایه بهره‌گیری از هنر رسانه، گفت ‌وگو با مردم و تبلیغات صحیح از بین خواهد رفت.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر ماه ورود اولین مورد از سویه جدید اومیکرون به ایران را که از آفریقای جنوبی آغاز شده بود، تایید کرد.

سویه‌ای که به گفته ستاد ملی مقابله با کرونا ظرف ۱۷ روز می‌تواند به سویه غالب در کشور تبدیل شود، قدرت انتقال و سرایت آن سه برابر کرونا دلتا بوده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات به منظور پیشگیری از پیک مجدد بیماری امروز باید مورد توجه قرار بگیرد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: