کد خبر: ۲۹۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۴ دی ۱۴۰۰ - 2021December 25
اگر فردی به امیکرون مبتلا باشد و در محل‌های تجمع به‌ویژه اماکن سربسته حاضر شود، تمام حاضران در آن محل را درگیر می‌کند و تقاضای ما این است که مردم، تجمعات را کاهش دهند.

شفاآنلاین>سلامت> حدود یک هفته از مشاهده رسمی ابتلا به کرونای امیکرون در ایران می‌گذرد. پزشکان بسیاری نسبت‌به طغیان این سویه از کرونا هشدار داده‌اند. اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا هم در این زمینه نکات مهمی را مطرح کرده‌اند اما تا لحظه تنظیم این گزارش محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌هایی برای حضور در اماکن شلوغ یا فعالیت ادارات و مدارس اعلام نشده است. همین مساله موجب می‌شود تا نگرانی‌ها از بابت ابتلا به کرونای امیکرون افزایش یابد.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر مسعود مردانی، یکی از پزشکان متخصص عفونی چند روز قبل درباره ابتلا به کرونای امیکرون گفته بود. پزشکان دیگری چون پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم دراین‌باره اظهارنظر کرده و گفته بود که امیکرون در مدت 17روز می‌تواند در سراسر کشور همه‌گیر شود. این نگرانی‌ها ازسوی پزشکان مطرح شده است و البته مردم هم تا حدودی به این مساله واکنش نشان داده و سعی می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر رعایت کنند. از سوی دیگر، به مردم تاکید می‌شود که حتما واکسن کرونا را تزریق کرده و ضمن استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی را هم در نظر بگیرند.

تاثیر مثبت واکسن در مقابله با کرونا
وزیر بهداشت و درمان روز گذشته در بازدید از خطوط تولید واکسن کووایران برکت به وضعیت واکسیناسیون و اثربخشی در برابر امیکرون اشاره کرد و گفت: تزریق دوز سوم واکسن کرونا تا ۸۰درصد از ابتلا به امیکرون جلوگیری می‌کند‌. بهرام عین‌اللهی در ادامه تاکید کرد: افرادی که سه‌ماه از تزریق دوز دوم واکسن‌شان می‌گذرد، حتما دوز سوم را تزریق کنند. به‌دلیل اینکه درصد بالایی از واکسیناسیون انجام شده بود، در هفته‌های گذشته تعدادی از مراکز واکسیناسیون، فعالیت نداشتند که با ورود امیکرون دستور داده‌ایم که تمامی مراکز دوباره فعال شوند.

وزیر بهداشت به اهمیت جلوگیری از تجمعات اشاره کرد و گفت: اگر فردی به امیکرون مبتلا باشد و در محل‌های تجمع به‌ویژه اماکن سربسته حاضر شود، تمام حاضران در آن محل را درگیر می‌کند و تقاضای ما این است که مردم، تجمعات را کاهش دهند.


او در ادامه یادآور شد: واکسیناسیون در کاهش مرگ‌ومیر بیماران و ابتلا به فرم شدید کرونا، تاثیرگذار است و در کشور ما حدود 87درصد از جمعیت هدف، دوز اول و حدود 76درصد نیز، دو دوز را تزریق کرده‌اند. خواهش ما از مردم این است که واکسیناسیون را انجام دهند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنند.

مبتلایان به‌صورت هوشمند ردیابی و قرنطینه می‌شوند
معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران هم روز گذشته با اشاره به تدوین دستورالعمل فاز ششم طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا، گفت: باید در فاز ششم از روش سنتی ردیابی بیماران خارج شده و به ردیابی و قرنطینه هوشمند برسیم؛ زیرا اگر بخواهیم با روش سنتی کار کنیم موفق نخواهیم بود.
دکتر علیرضا اولیایی‌منش درباره اجرای طرح شهید سلیمانی، بیان کرد: این طرح دارای چندین بعد نظارتی، حمایتی و... بود و هر جزء به بخشی
سپرده شد.


تاکنون پنج فاز از این طرح عملیاتی شده است و اکنون وزارت بهداشت، ستاد کرونا و وزارت کشور درحال تدوین دستورالعمل فاز ششم هستند. معمولا در هر پیکی یکی از فازها عملیاتی می‌شود؛ البته ان‌شاءالله که دیگر پیکی نداشته باشیم اما درصورت وقوع؛ درحال برنامه‌ریزی برای پیک ششم هستند.


ویروس‌شناس و رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی نیز با اشاره به خاطرات تلخ پیک‌های چهارم و پنجم کرونا در کشور و قربانی شدن تعداد زیادی از مردم، گفت: با ورود سویه امیکرون به کشور نیز لازم است محدودیت‌های کرونایی مجددا اعمال شوند و اجازه ندهیم که این سویه در کشور بچرخد. دکتر علیرضا ناجی در ادامه تاکید کرد: در برخی مناطق در انگلستان دیده شده که تعداد افرادی که به امیکرون مبتلا می‌شوند، در کمتر از دو روز دو برابر می‌شود که به این معناست که این واریانت سرعت بسیار بالایی دارد.


این دوبرابر شدن در مناطقی که اکثر افراد واکسن هم تزریق کرده‌اند، دیده شده است. ناجی افزود: در کنار همه این موارد واکسیناسیون هم نکته مهمی است. باید واکسیناسیون را تکمیل کنیم و تزریق دوز بوستر را هم فراموش نکنیم. در شرایط فعلی تزریق دوز بوستر واکسن از نان شب هم واجب‌تر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: