کد خبر: ۲۹۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 09
کی از مشکلات بحث کمک‌های مالی و اضافه‌کاری در دوران کووید-19 بود که قبل از اختصاص به پرسنل پرستاری در بوق و کرنا شد

شفاآنلاین>سلامت> پرستو آریاملو، مدیر پرستاری مجتمع درمانی امام‌خمینی(ره) که سابقه 25 ساله در حوزه پرستاری دارد، معتقد است که دیده شدن جایگاه و کرامت اصلی و محقق شدن وعده‌ها حداقل شرایطی است که می‌تواند موجب رضایت برای پرستاران شود.

به گزارش شفاآنلاین: آریاملو درباره چرایی  محقق نشدن وعده‌های حوزه پرستاری می‌گوید:«نمی‌توان به‌راحتی به این سؤال پاسخ داد، چرا که محقق شدن آنها وابسته به بسیاری از عوامل است. البته ما مشکلات و مسائل پرسنل را در سطح بیمارستان پیگیری می‌کنیم اما در سطوح بالاتر گزارش مشکلات و کمبودها به مسئولان داده می‌شود و باید در سطح کلان کشوری محقق شود. نه‌تنها پرستاران که کل مدافعان حوزه سلامت در تمام بخش‌های درمانی مشکلات زیادی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد. اما مشکلات برای حوزه پرستاری بیشتر است چرا که بیشترین گروه در تعامل و  ارتباط  نزدیک با بیماران، خانواده بیمار و سایر کادر بیمارستان، پرستاران هستند و شبانه روزی به بیماران خدمات ارائه می‌کنند.»

او با بیان این که پرستاران در برخی موارد حتی فرصت خوردن یک لیوان آب را هم ندارند،  ادامه می‌دهد:«یکی از مشکلات بحث کمک‌های مالی و اضافه‌کاری در دوران کووید-19 بود که قبل از اختصاص به پرسنل پرستاری در بوق و کرنا شد. اینقدر که درباره این پرداخت‌های مالی صحبت شد، ارزش تلاشی که آنها طی این مدت داشتند، دیده نشد. این در حالی است که بسیاری از مطالبات پرستاری هم پس از سال‌ها محقق نشده است. البته افزایش حقوق هم داشتیم اما به همان نسبت تورم و مالیات پلکانی را درنظر بگیرید که چقدر باعث کاهش دریافتی پرسنل می‌شود. این در حالی است که به‌دلیل کمبود نیرو، اضافه‌کاری اجباری برای پرستاران درنظر گرفته می‌شود اما خروجی نهایی حقوق آنها به‌دلیل همین مالیات پلکانی تا 30درصد مالیات هم مشمول می‌شود.

اگر آنها اجباری برای این اضافه‌کاری‌ها نداشته باشند می‌توانند در مراکز دیگر شغل دوم یا پاره‌وقت داشته باشند بدون این کسری‌ها.» آریاملو در پاسخ به این سؤال که اگر بتواند تنها یک اقدام برای پرستاران پس از نزدیک 2 سال سخت کاری انجام دهد، آن چه خواهد بود، بیان می‌کند: «پرستاران نباید مانند دیگر صنوف تنها عهده‌دار یک وظیفه در جامعه دیده و بر این اساس تنها یک حقوق مشابه برای آنها درنظر گرفته شود. کار پرستار در قبال مریض به هیچ عنوان، وظیفه اداری نیست، عشقی است که باعث می‌شود او از جان خودش برای نجات یک بیمار بگذرد»روزنامه همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: