کد خبر: ۲۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 28
شفاآنلاین-عضو هیات موسس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت :با تلاشهای صورت گرفته در جهان هنوز واکسن موثری برای پیشگیری از هپاتیت Cدر دسترس نیست و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است .
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر مسعود مردانی ضمن گرامیداشت روز جهانی هپاتیت ویروسی اعلام کرد :سالروز تولد پروفسور بلومبرگ، کاشف آنتی ژن هپاتیت B که بعدها با کشف واکسن هپاتیت B توانست جایزه نوبل را از آن خود کند بعنوان روز جهانی هپاتیت ویروسی نامگذاری شده است .

به گفته وی هپاتیت، یک بیماری حاد ویروسی کبد است که در فرم­های مزمن آن مثل؛ هپاتیت B و Cمزمن ازمهمترین علل آسیب های کبدی مزمن به شمار می آید.

مردانی افزود: ویروس هپاتیت Bبوسیله واکسن قابل پیشگیری است و از سال 1373 در ایران تمامی نوزادان، افراد پرخطر و شاغلان حرف پزشکی علیه بیماری هپاتیت Bواکسینه شده اند و به همین دلیل شیوع بیماری به نحو چشمگیری در ایران کاهش یافته است.

مردانی اضافه کرد :درگذشته ایران جزو کشورهای با شیوع متوسط و بالای این ویروس بوده است ولی در حال حاضر کمتر از 2 درصد جمعیت عمومی کشور حامل ویروس هپاتیتB هستند و در اکثر نقاط کشور شیوع بیماری رو به کاهش است.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت دانش عمومی درباره ویروس هپاتیت گفت : ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم نسبت به بیماری هپاتیت ویروسی می تواند بیماری را در جامعه کنترل کند. برنامه واکسیناسیون نوجوانان متولد 1368 تا 1371 که به صورت یکجا در ایران انجام شد توانست این قشر جوان موثر در جامعه را در برابر این بیماری ایمن کند.

مردانی در خصوص راه های انتقال این بیماری و افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری گفت: راه عمده انتقال بیماری در گذشته از طریق مادر به نوزاد هنگام تولد بود ولی امروزه باید مراقبت های بهداشتی بیشتری از جمله خدمات پزشکی، رعایت بهداشت گروهی و اجتماعی، رفتارهای جنسی پرخطر و لزوم تعهد به اصل اخلاق در خانواده و در جامعه صورت گیرد.

وی افزود: هپاتیت Cدر بین افراد خاص مثل معتادان مواد مخدر تزریقی، بیماران تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی و کسانی که قبل از سال 1375 خون دریافت کرده اند شایعتر است.

مردانی ادامه داد: غربالگریهای خون و فرآورده های خونی از سال 75 باعث شده است که امروزه به سلامت خون اعتماد کامل داشته باشیم و شاهد کاهش بروز بیماری باشیم. ولی شیوع عفونت در معتادان تزریقی هنوز بالا است و به همین دلیل رفتارهای بهداشتی صحیح و حمایت از معتادان برای ترک اعتیاد و بیماریابی توسط پزشکان عمومی و خانواده امری ضروری است.

مردانی گفت : با تلاشهای صورت گرفته در جهان هنوز واکسن موثری برای پیشگیری از هپاتیت Cدر دسترس نیست . ولی درمانهای موثر هپاتیت Bو C در دهه اخیر برای توقف موارد جدید بیماری و همچنین کنترل موارد بروز یافته هپاتیت در جهان را در ذهنها روشن کرده است، به نحوی که امیدواریم نسلهای آینده ما بتوانند در جهانی عاری از هپاتیت Bو C زندگی کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: