کد خبر: ۲۹۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 08
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت:
دکتر سید حامد برکاتی گفت: آینده نگاری سازمان ملل برای سال 2050 میلادی کشورها تصویر می کند که در آن 4 منطقه آمریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه (نیوزیلند) سالمندان بالای 30درصد خواهند داشت.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه حجم جمعیت سالمند در ایران به سرعت درحال افزایش است، گفت: در سال 95، 7 میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند داشتیم که این رقم امسال به بیش از 8 میلیون و 400 هزار رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص قانون جوانی جمعیت که اخیرا تصویب و ابلاغ شده است، به پیشینه این طرح اشاره و عنوان کرد: از سال 88 و 89 و طرحی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و نهایتا تصویب شد که مشوق های جمعیتی در آن دیده شده بود وضع شد. 
 
وی ادامه داد: پس از ارائه با توجه به بارمالی و حوزه های زیادی که طرح علاوه بر حوزه فرهنگی در دل خود داشت، حضرت آقا توصیه کردند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و  وزارت بهداشت وقت با مشارکت، مصوبه را از طریق مجلس به قانون تبدیل کنند که اقدامات بسیار خوبی در همین راستا و در کمیسیون های مربوطه انجام شد اما متاسفانه به قانون لازم الاجرا تبدیل نشد. در مجالس بعدی هم همین اتفاق رقم خورد و کماکان این وضعیت ادامه داشت. 
 
دکتر برکاتی تصریح کرد: پس از گذشت چند سال و در افتتاحیه مجلس جدید، نمایندگان که خدمت حضرت آقا رسیدند، مقام معظم رهبری ضمن گلایه، دستور دادند که وضعیت جمعیت کشور مدیریت شود که بعد از یک  کار فشرده بیش از یک ساله آبانماه سالجاری،  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به دولت برای اجرا ابلاغ شد. ایران از سال 1355 تا به امروز که یک جمعیت کاملا جوان با متوسط سن 22 سال بود به یک جمعیت میانسال با سن 32 سال رسیده به این معنا که کشور ما 10 سال پیر شده است.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت افزود: آینده نگاری سازمان ملل برای سال 2050 میلادی کشورها تصویر می کند که در آن 4 منطقه آمریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای جنوب شرقی  و اقیانوسیه (نیوزیلند) سالمندان بالای 30درصد خواهند داشت. متاسفانه وضعیت جمعیتی ما در آن سالها به همین شکل خواهد بود.  البته مهم این است که ما در این حوزه با کشورهای غربی تفاوت داریم. آن ها ابتدا توسعه پیدا کردند و سپس پیر شدند، اما ما در طی روند توسعه پیرخواهیم شد. و پیری جمعیت در ایران فرایندهای توسعه کشور را کند خواهد کرد. حجم تولدها در دهه 60 به طور متوسط حدود 2میلیون و 100 هزار نوزاد بود یعنی یک گروه جمعیتی حدود 22 میلیون نفری که در سال 1420 سالمند خواهند بود.
 
وی در ادامه با اشاره به ضروت ترمیم وضعیت جمعیت کشور، گفت: حجم جمعیت سالمند ما به سرعت درحال افزایش است. در سال 95، 7 میلیون و ۴۰۰  هزار سالمند داشتیم که این رقم امسال به بیش از 8 میلیون و 400 هزار رسیده است به این معنا که در یک بازه زمانی 5 ساله حدود ۱۵  درصد به آمار سالمندان کشور اضافه شده است.
 
دکتر برکاتی در پایان با بیان اینکه رشد جمعیت کشور کمتر از سال۱۳۹۸ به کمتر از یک درصد رسیده و سال گذشته کمتر از 0.7 بوده است و این درحالی است که رشد سالمندان در سالهای اخیر ،سالانه، 3 درصد است، عنوان کرد: این آمار نشان دهنده این موضوع است که نسبت  رشد جمعیت سالمندان حدود  4 برابر رشد جمعیت عمومی است. درصورتی که شرایط همینگونه ادامه پیدا کند به جایی خواهیم رسید که نسبت جمعیت مولد یعنی بین  15 تا 65 سال کشورمان نسبت به دوطیف جمعیت دیگر بسیار بسیار کم خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: