کد خبر: ۲۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 28
شفاآنلاین-پیش از آن که برویم سراغ موضوع اصلی، می‌خواهیم کمی حاشیه پردازی کنیم. حاشیه ای که شاید به اندازه متن اهمیت دارد. لابد تعجب کردید که چرا در عنوان این مطلب ، از اصطلاح بیوه برای مردان هم استفاده کرده ایم. واقعیت این است که در جامعه ما برای توصیف زنان طلاق گرفته یا آنها که همسرشان فوت کرده است، کلمه « بیوه » به کار می رود اما برای مردانی با همین شرایط ، کلمه رایجی که وصف شان کند، وجود ندارد و به همین علت ما، از اصطلاح بیوه، برای مردان هم استفاده کرده‌ایم.

به گزارش شفا آنلاین،این مطلب اما درباره آنهایی نیست که مرگ تنهای شان کرده است، بلکه ویژه کسانی است که مهر طلاق توی شناسنامه شان دارند.

استفاده از کلمه بیوه برای هر دو جنس البته، حتی اندکی هم از تفاوت شرایطی که زن ها و مردها پس از طلاق دارند، کم نمی کند. زنان معمولا در برابر اضطراب شدید پس از جدایی آسیب پذیرتر هستند. بیشتر از مردان ، قربانی برچسب های ناعادلانه اجتماعی می شوند، شانس ازدواج دائم شان نسبت به آنها، کمتر و احتمال درگیر شدن شان با آسیب های اجتماعی دیگر هم نسبت به مردان، فراوان تر است.

مردان هم البته فشار روانی زیادی را پس از جدایی تحمل می کنند حتی شاید مانند زنان، افسرده شوند اما معمولاً تفاوت مردان و زنان افسرده در این است که مردها، وقتی اندوهگین می شوند معمولا توانایی پرت کردن حواس شان را با کار بیشتر یا برقراری روابط اجتماعی گسترده تر دارند اما اندوه زنان، ترسناک تر است، شبیه یک ابر تیره و سیاه خیلی بزرگ است که دور سرشان حلقه می زند.

آنها اغلب بر خلاف مردان نمی توانند حواس شان را پرت کنند و حتی روالی برعکس دارند، گوشه گیر می شوند، روابط اجتماعی شان کم می شود و شاید تا مدتی نتوانند به خوبی گذشته به وظایف شان در محل کار عمل کنند اما با وجود همه مشکلاتی که برای آدم ها پس از طلاق پیش می آید، حذف مجموعه طلاق گرفته ها و طلاق داده ها ، از گزینه های ازدواج کار درستی نیست چرا که اولاً شاید ازدواج دوم آنها بر خلاف ازدواج اول تجربه ای خوشایند و زیبا باشد.

ثانیاً شمار آنها بسیار زیاد است و با حذف کامل شان، جمع بزرگی از گزینه های ازدواج تان خط می خورند نشان به آن نشان که در سال گذشته ، بیش از 158 هزار زوج در کشور طلاق گرفته اند یعنی فقط در یک سال، 316 هزار نفر مجرد شده اند.

به گواه سازمان ثبت احوال، آمار طلاق سال به سال افزایش پیدا می کند و بنابر این هر سال تعداد بیوه شده ها بیشتر می شود. همچنین بر اساس گزارش های پیشین همین سازمان، نیمی از طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد و 15 تا 20 درصدشان دقیقاً در سال اول که یعنی به طور متوسط کسانی در حال مجرد شدن دوباره با طلاق هستند که در سن ازدواج قرار دارند.

هرچند آمار طلاق ها در کشور ثابت می کند که جمعیت زنان و مردان بیوه را نمی شود از گزینه های ازدواج کنار گذاشت اما بهتر است برای ازدواج با این گروه به شش نکته طلایی دقت کنید:

اول – روی ازدواج با آنهایی که هنوز دوره « سوگواری شان » تمام نشده است حساب نکنید. منظورمان از سوگواری را پیش از این توضیح داده ایم. شاید کسی که در حال طی کردن این دوره است لزوماً غم زده به نظر نرسد اما به هر حال او طوفانی از احساسات و هیجان ها را تجربه می کند که گاه به شدت با هم متناقض است.

طبیعتاً در این شرایط ممکن است در مواقعی تصمیم گیری های او از سر منطق نباشد و نمی شود خطر کرد و در این شرایط به تصمیم شتابزده آنها برای ازدواج بعدی اعتماد کرد. طول دوره سوگواری بسته به عمق یک رابطه عاطفی و میزان پختگی افراد متفاوت است اما معمولاً برای طلاق این دوره دستکم دو سال در نظر گرفته می شود.

دوم - پرسش درباره جزئیات زندگی پیشین کسی که طلاق گرفته است یا ویژگی های همسرش یا گریز زدن به ضعف های زندگی مشترک قبلی، روابط عاطفی شما را سست می کند. همیشه یادتان باشد که آدم ها خاطره های بد را دقیق تر از خاطرات خوب به یاد می آورند و آنچه درباره زندگی مشترک قبلی آنها می گویید یا می پرسید ، گرچه شاید واکنش تندشان را در بر نداشته باشد اما روی قلب شان حک می شود.

اگر نمی توانید خودتان را در این زمینه کنترل کنید بهتر است قید چنین ازدواجی را بزنید.

سوم – پیش از ازدواج، تحقیق کنید که علت جدایی طرف مقابل تان از همسر سابقش چه بوده است.

چهارم – خانم هایی که قصد ازدواج با مردان مجرد شده پس از طلاق را دارند باید آگاه باشند که آیا خواستگارشان در حال پرداخت دینی مالی به همسر سابق هست یا نه .

آن مهریه ای که همه وقت خواستگاری می گویند کسی نمی گیرد و نمی دهد، بر عکس تصور عموم، هم گرفتنی است و هم دادنی. پس امکان دارد خواستگارتان در حال پرداخت مهریه همسر سابقش باشد، در این صورت باید بررسی کنید که آیا او استطاعت مالی تشکیل یک زندگی مشترک جدید را دارد.

پنجم – اگر طرف مقابل تان از زندگی قبلی اش فرزندی دارد حتما باید مشخص کنید که نگهداری فرزند به عهده اوست یا همسر سابقش و در هر صورت روش های برخورد با او را یاد بگیرید.

شیوه رفتار با کودکان طلاق مانند کودکان عادی نیست آنها بحرانی عظیم را پشت سر گذاشته اند و اغلب، حس می کنند جای یکی از والدین شان را گرفته اید که این وضع ممکن است به تنفر یا کینه شان از شما منجر شود.

کودکان طلاق حقوقی هم دارند و همسر شما برای به جا آوردن این حقوق ناچار است با شریک زندگی پیشینش در ارتباط باشد.

ششم – هرگز با حس دشمنی نسبت به همسر سابق طرف مقابل ازدواج نکنید. شما در حال تشکیل یک رابطه عاطفی هستید. پیش تر، فرد دیگری برای برقراری این ارتباط تلاش کرده اما موفق نشده و زندگی مشترک را ترک کرده یا از زندگی مشترک کنار گذاشته شده است پس دلیلی برای دشمنی با او وجود ندارد.

ضمن این که رفتار خصمانه شما نسبت به او، واکنش خصمانه او نسبت به شما را هم در پی خواهد داشت. بهترین راه این است که تا حد ممکن از ارتباط نزدیک و رو به رو شدن با او بپرهیزید و از همسرتان هم بخواهید ارتباطش با همسر سابق ، فقط بر اساس ضرورت و با رعایت حریم ها باشد.

جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: