کد خبر: ۲۹۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 28
باید مردم را به واکسیناسیون تشویق کرد. همینطور روسای دانشگاه ها را تشویق می کنیم که به صورت خانه به خانه واکسیناسیون را انجام دهند.
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: روسای دانشگاه‌ها را تشویق می کنیم که به صورت خانه به خانه واکسیناسیون را انجام دهند.
به گزارش شفاآنلاین: «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت در نشست خبری همایش رهاورد خدمت که در ارتباط با تزریق 100 میلیون دوز واکسن در کشور بود، درباره سویه جدید کرونا گفت: سویه جدید قابلیت انتشار و جهش هایش زیاد است و چیزی که باعث نگرانی دنیا است این است که این سویه واکسن گریز است. بعد از این صحبت ها سازمان بهداشت جهانی موضع گرفت و کشورها هم ورود مسافر از شش کشور آفریقایی که این سویه در آن مشاهده شد را ممنوع اعلام کردند.

او افزود: ما هم جلسه کمیته علمی را تشکیل دادیم و دنبال این هستیم که این مساله را رصد کنیم. تا به حال موردی گزارش نشده است. دیروز ستاد کرونا ممنوعیت ورود از این شش کشور را تایید کرد. موردی که باید تاکید کنیم این است که باید ورود به کشور را نظارت کنیم، دستورات لازم از ریاست جمهوری داده شد و شخصا به صورت نمادین به فرودگاه امام رفتیم و تا ساعت 11 آنجا بودم و توصیه ها انجام شد، اما مهم است مردم فکر نکنند کرونا تمام شده است. امیدواریم وضعیت پایدار بماند. در آفریقای جنوبی تعداد واکسیناسیون بسیار کم بود و 26 درصد مردم واکسن زده بودند. توصیه مان این است که مردم واکسن بزنند و واکسیناسیون یک روش مطمئن است.

عین اللهی درارتباط با دوز سوم واکسیناسیون برای عموم مردم گفت: میزان آنتی بادی در خون ظرف شش ماه کم می‌شود و افرادی که در ریسک بالا هستند الان فاصله چهار ماه را برای تزریق آنها توصیه می‌کنیم. واکسیناسیون بالای 60 سال را شروع کرده ایم و به مرور اعلام خواهیم کرد. برای آنفولانزا سالی یک بار واکسینه می کنیم ممکن است برای کرونا هم همین نیاز باشد.

او افزود: سیاست ما حمایت از واکسن داخلی است اما چون تولید به اندازه کافی نبود، از واکسن های وارداتی استفاده کردیم. باتوجه به وضعیت کرونا الان تزریق دوز سوم شروع شده و واکسن های داخلی اطمینان قلبی به ما می دهند که در ادامه راه از آنها استفاده کنیم. درصورت برطرف شدن نیاز داخلی امکان صادرات 20 درصد تولیداتشان وجود دارد و ممکن است در ادامه راه اجازه بالا بردن درصدشان داده شود. قرار شد برای پیش خرید جلساتی با مسئولان واکسن ها داشته باشیم و برآوردی کنیم که به چه صورت انجام بگیرد.

عین اللهی گفت: هیچکدام از واکسن های داخلی که به تایید رسیده اند نگفته اند کارشان را متوقف کرده اند و ما انتظار داریم با زحماتی که کشیدند به کارشان ادامه دهند.

او درارتباط با افزایش هزینه دارو و درمان گفت: کاهش هزینه مردم با با تقویت بیمه ها انجام می‌شود. طبق برنامه ای که در مجلس اعلام کردم برنامه ما این است که همه مردم بیمه شوند و خدمات پایه را همه در دسترس داشته باشند.

عین اللهی گفت: دررابطه با واکسیناسیون آمار ما  حتی در مناطق مرزی هم خوب و اکثرا بالای 70 درصد است. باید مردم را به واکسیناسیون تشویق کرد. همینطور روسای دانشگاه ها را تشویق می کنیم که به صورت خانه به خانه واکسیناسیون را انجام دهند.

او درارتباط با گفته ها مبنی بر قاچاق دارو به خارج از کشور گفت: توزیع داروها باید هدفمند باشند و برچسب داشته باشند و طبق برچسب هایی که به دانشگاه ها داده می شود بر این داروها رصد می کنیم. اگر درصدی قاچاق می شود غیرقانونی است و رصد و نظارت در این زمینه صورت می گیرد.

عین اللهی در ارتباط با ارز ترجیحی داروها گفت: ما امسال دو میلیارد دلار ارز ترجیحی گرفتیم. پارسال 3 میلیارد گرفته بودیم و پیگیر آن هستیم. ما مجبور به استفاده از ارز ترجیحی هستیم وگرنه قیمت داروها بسیار افزایش پیدا می کند و مجبوریم از آن استفاده کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: