کد خبر: ۲۹۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 28
فاجعه بارتر اینکه هم اینک بسیاری از کشور‌های فقیر درصد پایینی از جمعیت خود را در برابر کرونا واکسینه کرده اند که در آن مکان‌ها نیز احتمال بروز جهش‌های ژنتیکی وجود دارد.
شفاآنلاین>سلامت>محققان می‌گویند شدت یافتن همه گیری کرونا در جهان، خطر بروز جهش در کووید ۱۹ را افزایش داده است.
به گزارش شفاآنلاین:نزدیک به دو سال از همه گیری کرونا در جهان می‌گذرد. دانشمندان هشدار می‌دهند با شدت یافتن دوباره همه گیری در جهان، وارد موج سوم ایجاد جهش‌های خطرناک در کووید ۱۹ شده ایم.

این جهش‌ها احتمالاً باعث می‌شود شدت مسری بودن ویروس افزایش یابد و در عین حال انواع جهش یافته به دارو‌ها و واکسن‌های فعلی مقاومت نشان خواهند داد. براساس جدیدترین گزارش سازمان جهانی بهداشت هم اینک شمار مبتلایان به کرونا در جهان ۸ درصد و شمار مرگ و میر ناشی از این ویروس ۲۱ درصد در یک هفته اخیر رشد داشته است. این میزان مشابه اوج همه گیری کرونا در سال گذشته است که باعث ظهور چهار گونه جهش یافته کووید ۱۹ از جمله سویه بتا و دلتا شد.

ویروس شناسان آمریکایی هشدار می‌دهند احتمالا ویروس کرونا هم اینک جهش‌های خطرناکی انجام داده است اما به دلیل آنکه هنوز میزان بالایی از مردم را آلوده نکرده، دانشمندان موفق به شناسایی آن نشده اند.

نیک لومان، استاد میکروب شناسی دانشگاه بیرمنگام در این باره می‌گوید: ما پیشتر نیز از جهش‌های رخ داده در این ویروس شگفت زده شده بودیم. حقیقت این است که ما در مقابل ویروس کرونا ناتوان هستیم و هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان آنچه در آینده رخ خواهد داد را پیش‌بینی کند.

این هفته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد به طور میانگین، روزانه ۵۴۰ هزار نفر در جهان به کووید ۱۹ آلوده شده و شمار تلفات هفتگی ویروس به ۷۰ هزار نفر رسیده است. این آمار به خوبی عمق فاجعه همه گیری کرونا را نشان می‌دهد.

دردناکترین حقیقت در این باره این است که هر آن احتمال بروز جهش‌های مقاوم به واکسن در جهان وجود دارد. تحقیقات مرکز علم و فناوری اتریش نشان می‌دهد با گسترش همه گیری کرونا در جهان، خطر بروز جهش‌های مقاوم به واکسن به شدت افزایش یافته است.

داده‌های این مرکز نشان می‌دهد خطر بروز جهش در ویروس کرونا و ایجاد سویه‌های جدید مقاوم به واکسن در کشور‌هایی که بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن‌ها واکسینه شده اند، اما شیوه نامه‌های بهداشتی شامل حفظ فاصله اجتماعی و زدن ماسک را رعایت نمی‌کنند، بسیار بیشتر است.

فاجعه بارتر اینکه هم اینک بسیاری از کشور‌های فقیر درصد پایینی از جمعیت خود را در برابر کرونا واکسینه کرده اند که در آن مکان‌ها نیز احتمال بروز جهش‌های ژنتیکی وجود دارد.

دانشمندان تاکید دارند تنها راهکار کنترل و پایان بخشیدن به همه گیری کرونا یافتن راهکاری برای واکسیناسیون عمومی جهانی برای جلوگیری از بروز جهش‌های آتی در این ویروس است. هم اینک کشور‌های ثروتمند جهان تقاص نادیده گرفتن کمک به واکسیناسیون در کشور‌های فقیر را پس می‌دهند.
برچسب ها: هشدار ، سویه ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: