کد خبر: ۲۹۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 27
نگاه وچشم انداز ما به کشورهایی است که نظام سلامت پیشرفته ای دارند، بطور مثال در آمریکا به ازای هر 1000 نفر جمعیت 2.4 پزشک وجود دارد و یکی از بالاترین آمار واقعی متعلق به کوبا است که به ازای هر 1000 نفر جمعیت ،7 پزشک دارند اما نمی توان نظام سلامت آن ها را پیشرفته دانست .

شفاآنلاین>سلامت> مدیر کل نظارت ؛ ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی گفت: آن چه که در افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی هیچ گاه  مورد توجه قرار نمی گیرد، این است که حضور پزشک به تنهایی چیزی را حل نمی کند بلکه نظام شبکه و سطح بندی خدمات راهکار برون رفت از مشکلات است.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر فربد رهنمای چیت ساز با اشاره به جمعیت 90 میلیونی کشور بیان کرد: اگر قرار باشد به ازای هر 1000 نفر یک پزشک داشته باشیم در مجموع نیاز به 90 هزار پزشک در کشور داریم؛ اما آمارهای سازمان نظام پزشکی نشان می دهد که بیش از این تعداد پزشک داریم.


وی با اشاره به این که بسیاری از کشورها تعداد پزشک کمتری در مقایسه با ایران دارند ؛ افزود: نگاه وچشم انداز ما به کشورهایی است که نظام سلامت پیشرفته ای دارند، بطور مثال در آمریکا به ازای هر 1000 نفر جمعیت 2.4 پزشک وجود دارد و یکی از بالاترین آمار واقعی متعلق به کوبا است که به ازای هر 1000 نفر جمعیت ،7 پزشک دارند اما نمی توان نظام سلامت آن ها را پیشرفته دانست .

وی با بیان این که در کشور سوئیس به ازای هر 1000 نفر جمعیت،4 پزشک وجود دارد ؛ گفت : به عنوان عضوی از جامعه پزشکی که سلامت مردم هدف اصلی زندگی اوست؛ آرزو دارم که در ایران  نیز به ازای هر 1000 نفرجمعیت 4 پزشک داشته باشیم اما با افزایش تعداد پزشکان مشکلی حل نمی شود زیرا زیرساختها برای این کار مهیا نیست.

رهنما تاکید کرد : آن چه که در افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی هیچ گاه  مورد توجه قرار نمی گیرد این است که حضور پزشک به تنهایی چیزی را حل نمی کند و نظام سلامت باید تقویت شود .

مدیر کل نظارت ؛ ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر این که ما باید پوشش همگانی سلامت را داشته باشیم؛ تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم راه طولانی در پیش داریم و ما نیز درخواستمان از دولتمردان و مجلس این است که به سمت این شعار حرکت کنیم؛ اما راه آن افزایش تعداد دانشجوی پزشکی نیست.

به گفته وی یکی از اصلی ترین راهکارهایی که ما را به این هدف نزدیک کرده و در انگلستان نیز از سال 1948 بصورت رسمی و قانونی به  کار گرفته شده است؛  نظام شبکه ،سطح بندی خدمات و نظام ارجاع است که سالیان سال از این مهم  بی بهره بوده ایم .

رهنما با اشاره به این که در سال 1360 به همت دو پزشک فقید یعنی دکتر پیله رودی و دکتر شادپور دستیابی به نظام شبکه کلیدخورد؛ خاطرنشان کرد: این مهم سبب شد تا مردم شهرهای دوردست به بهورز دسترسی داشته و خدمات اولیه را دریافت کنند و در صورت نیاز به سطحِ بعدی یعنی پزشک ارجاع داده شوند.

** درهیچ جای دنیا در مناطق دوردست پزشک متخصص مستقر نمی شود

وی با اشاره به ابراز نگرانی نمایندگان مجلس نسبت به کمبود پزشک متخصص در مناطق دورافتاده اظهار کرد : در هیچ جای دنیا پزشک متخصص در مناطق دوردست مستقر نمی شود بلکه نظام شبکه و ارجاع به گونه ای طراحی می شود که همه مردم حتی در مناطق دور افتاده امکان بهره مندی از همه خدمات نظام سلامت را داشته باشند.

وی اضافه کرد : این مهم در کشور میسر نمی شود مگر با اجرای نظام ارجاع و سطح بندی خدمات که بنای آن پایه گذاری شده اما جلوتر نرفته است .

مدیر کل نظارت ؛ ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این مطلب که نمایندگان ملت نگران نبود پوشش همگانی سلامت هستند اذعان کرد: برای رفع این نقیصه به غلط عنوان می کنند تعداد ورودی به دانشگاه را زیاد کنیم در حالی که راه حل اصلی برای برون رفت از این مشکل و آن چه که در همه کشورهای دنیا با نظام سلامت پیشرفته به کار گرفته شده ؛اجرا شدن نظام ارجاع و سطح بندی خدمات است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: