کد خبر: ۲۹۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 20
مرگ و میر ناشی از کروناویروس در اروپا طی هفته گذشته پنج درصد افزایش یافته و اروپا تنها منطقه در جهان است که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در آن افزایش یافته است.

شفاآنلاین>سلامت> افزایش آمار مبتلایان به کرونا در منطقه اروپا چراغ این هشدار را روشن می‌کند که علاوه بر برنامه واکسیناسیون عمومی برای جلوگیری از افزایش مجدد تعداد مبتلایان باید به موارد دیگر هم در کنترل این بیماری توجه شود. زیرا این روزها بازگشایی‌های گوناگون در دستور کار قرار گرفته ‌ و از سمت دیگر معاونت بهداشت وزارت بهداشت میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در کشور کمتر از 50 درصد اعلام کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: این مسئله به نوعی نشان‌دهنده کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به واسطه افزایش آمار واکسینه شده‌ها است. اما آمار قربانیان کرونا در اروپا نشان می‌دهد که صرف واکسیناسیون برای مقابله با این بیماری کافی نیست و در خصوص بازگشایی‌ها باید با دقت خاصی عمل کرد. شرایط کرونا در کشور ما در حال حاضر به گونه‌ای است که آمار فوتی‌ها حدود 100 نفر و میزان ابتلا نیز پایین آمده است اما بازهم کرونا و خطر آن در کمین است و می‌تواند بار دیگر سلامت جمعی جامعه را به خطر بیندازد.

روند افزایشی آمار قربانیان کرونا در اروپا
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: اروپا تنها منطقه‌ای است که آمار قربانیان کرونا در آن روند افزایشی دارد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: مرگ و میر ناشی از کروناویروس در اروپا طی هفته گذشته پنج درصد افزایش یافته و اروپا تنها منطقه در جهان است که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در آن افزایش یافته است.

طبق اعلام این سازمان آمار مبتلایان نیز در سراسر جهان شش درصد رشد داشته که ناشی از افزایش موارد ابتلا در قاره آمریکا، اروپا و آسیا است.سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در همه مناطق به جز اروپا ثابت مانده یا کاهش یافته‌ و از ۳.۳ میلیون مورد جدید ابتلا ۲.۱ میلیون مورد در اروپا ثبت شده است.در حالی که حدود ۶۰ درصد از مردم کشورهای غرب اروپا به طور کامل در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند، تنها حدود نیمی از جمعیت بخش شرقی این قاره واکسینه شده‌اند؛ چرا که مردم نسبت به واکسیناسیون تردید دارند.به گزارش ایسنا به نقل از ژاپن تودی، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: در اروپا بیشترین موارد جدید ابتلا در روسیه، آلمان و انگلیس شناسایی شده و آمار مرگ و میر در نروژ ۶۷ درصد و در اسلواکی۳۸ درصد افزایش یافته است.
 
دوز یادآور، فرهنگ‌سازی و استفاده از اهرم‌های اجباری
هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این باره  گفت:« از همین الان که درصد واکسیناسیون دوز اول و دوم در حال نزدیک شدن به درصد‌های مطلوب است باید درباره دوز یادآور و دوز اضافه برنامه ریزی کنیم که به صورت منظم تزریق شوند. به موازات این ماجرا باید فرهنگ‌سازی انجام شود درباره کسانی که دوز اول یا هر دو دوز را زده‌اند اما مبتلا شدند زیرا ممکن است این گروه دیگر حاضر نشوند دوز یادآور را تزریق کنند.باید فرهنگ‌سازی شود تا افراد متوجه شوند واکسن‌ها بنا بود که جلوی شدت ابتلا را بگیرند و آمار مرگ و میر و بستری را کم کنند. لذا الزاما آمار ابتلا ممکن است کاهش پیدا نکند.همچنین به نظر من بایستی افرادی که به هر طریقی از انجام واکسیناسیون کرونا امتناع می‌ورزند را با اهرم‌های اجباری و قانونی به سمت واکسیناسیون سوق داد.تا الان واکسیناسیون اختیاری و توصیه‌ای بود از الان به بعد باید اجبار هم کرد تا افراد واکسینه شوند.مثلا می‌شود کارت واکسن را به عنوان یکی از کارت‌های هویتی در نظر گرفت که تا زمان پایان پاندمی ارزشمند تلقی شود.این برگه هویتی برای کارهایی مانند خدمات دولتی و اداری دیده شود. »
 
افزایش کیفیت واکسن‌ها و سیاست‌های بازگشایی
وی ادامه داد:« از طرف دیگر بحث افزایش کیفیت واکسن‌ها است. به هر حال در کشور ما بین 80 تا 85 درصد از واکسیناسیون عمومی با سینوفارم انجام شد اما به نظر من بایستی بر این ماجرا فکر شود که آیا برای دوز‌های بعدی بر اساس تحقیقات از واکسن‌های با کیفیت بالاتر استفاده شود.مجموعی از این بحث‌ها و رویکرد‌ها می‌تواند کمک کند به ما در این که به تجربه اروپا گرفتار نشویم.

الان تجربه اروپا در برابر چشمان ما است و ما می‌بینیم که انجام واکسیناسیون عمومی و رها کردن ماجرا، جامعه را دچار معضل و مشکل می‌کند. به تبع این موضوع سیاست‌های بازگشایی هم بایستی هدفمند باشد. مثلا الان می‌شود ورزشگاه‌ها باز شود لذا بایستی مکانیسم آن مشخص و قابل اجرا باشد.باید در رابطه با بازگشایی‌ها به برنامه مشخص برسند و از سیاست‌هایی مانند منع تردد شبانه از مواقع نیاز به صورت کاملا جدی استفاده شود. بایستی به تناسب هر منطقه یکسری از سیاست‌ها در نظر گرفته شود و اقتضائی تصمیم گرفت و یک سری از سیاست‌های مهاری را همچنان اجرا کرد. به نظر من اصلا بحث اجباری شدن ماسک به موازات واکسیناسیون بسیار حیاتی و حساس است زیرا الان افراد در مجامع عمومی واکسن نمی‌زنند.اصلا نباید در باره موضوع ماسک کوتاه بیاییم و مانند بستن کمربند در خودروها باید در صورت عدم رعایت برای آن جریمه گذاشته شود.واکسیناسیون عمومی به کمک این ابزار‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد و ما یک راهکار و رویکرد برای مهار کرونا نداریم.»

تناسب منطقی بین بازگشایی‌ها و میزان ابتلا
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این باره  گفت:«در یک سری از کشور‌ها ما شاهد آن هستیم که علی رغم صورت گرفتن واکسیناسیون آمار مبتلایان بالا رفته است. مسئله این است که بین بازگشایی‌ها و میزان ابتلا باید یک تناسب منطقی وجود داشته باشد. در اروپا این مسئله وجود دارد که درصدی از جامعه علی رغم دسترسی زود به واکسن نسبت به آن استقبال نکردند. استقبال از واکسن در کشور ما بسیار بالاتر از این کشور‌ها بوده است. یعنی از زمانی که واکسن در دسترس مردم قرار گرفت مردم تا حد مناسبی نسبت به آن استقبال کردند. بیش از 60 درصد جامعه دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.در کشورهای اروپایی اقبال عمومی کمتر بوده است و حدود 50 درصد از افراد دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. از سوی دیگر موضوع مهم این است که درمورد بازگشایی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید دقت بالایی وجود داشته باشد.در بسیاری از کشورها خیلی سرع الزام استفاده از ماسک برداشته شد و یکسری از بازگشایی به سرعت انجام گرفت. این موارد باید مورد توجه قرار بگیرد تا این اتفاق در کشور ما رخ ندهد ولی خوشبختانه با توجه به اینکه عملا واکسیناسیون مورد اقبال عمومی قرار گرفته است میزان خطر کمتری جامعه ما را تهدید می‌کنند. »
 
واکسیناسیون کودکان و نوجوانان
وی ادامه داد:« من دو نگرانی درباره کشور خودمان دارم؛ یک اینکه از واردات واکسن جلوگیری شود و این روند مثبت در چندماهه گذشته برای ورود واکسن به مقدار قابل توجه از بین برود.زیرا اگر روند دسترسی به واکسن مختل شود مجددا ممکن است دچار مشکل شویم. دوم اینکه در مورد نوجوانان و کودکان در گروه سنی 7 تا 12 سال به نظر من باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. الان در کشورهایی مثل چین واکسیناسیون برای این گروه هم در حال صورت گرفتن است.

به نظر می‌رسد اقبال عمومی در شهرهای بزرگ نسبت به کل جامعه برای واکسیناسیون گروه سنی بالای 12 سال کمتر است بهتر است واکسن‌های باکیفیت بهتر در دسترس این گروه قرار بگیرد.اگر مجوز واکسن برای گروه 7 تا 12 سال صادر شود و این گروه هم واکسینه شوند میزان خطر در کشور ما کمتر می‌شود. دوز بوستر هم به صورت حتم باید در برنامه ریزی‌ها قرار بگیرد. به نظر من بازهم واکسیناسیون حرف اول را می‌زند اما در کنار آن باید سایر پروتکل‌ها در نظر گرفته شود. استفاده از ماسک یک اقدام ضروری و قابل دسترس است لذا حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.»روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: