کد خبر: ۲۹۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 18
مرحوم دکتر سیدتقی نوربخش سال ۱۳۹۷ که تقریبا مصادف با پنجمین سال حضورش در سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بود که روز ۲۴ آبان هنگام ماموریت اداری در یک سانحه تصادف درگذشت

شفاآنلاین>سلامت> دوشنبه ۲۴ آبان سومین سالروز درگذشت دکتر سیدتقی نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی بود.پزشک دلسوز و مدیر توانمندی که با حضورش از ششم مرداد سال ۱۳۹۲ در سازمان تامین اجتماعی امید جامعه کارگری و کارفرمایی بیشتر شد، زیرا او فردی از جنس خود تامین اجتماعی بود و امیدها برای حمایت از فعالیت‌های کارگری بیشتر شده بود.

مرحوم دکتر سیدتقی نوربخش سال ۱۳۹۷ که تقریبا مصادف با پنجمین سال حضورش در سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بود که روز ۲۴ آبان هنگام ماموریت اداری در یک سانحه تصادف درگذشت. ساعت از ۱۷ گذشته بود که خبر تصادف دکتر نوربخش و عبدالرحمن تاج‌الدین، معاون حقوقی این سازمان در استان گلستان رسید. ساعتی نگذشت که این خبرها تایید شد. حادثه حدود ساعت ۱۶ رخ داد و تلاش زیادی برای نجات او و معاونش صورت گرفت اما … .

مرحوم سیدتقی نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی در طول پنج سال عهده‌داری این سمت وسال‌های متمادی مدیریت در ارکان مختلف این سازمان خدمات ارزنده‌ای را به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ارائه داد که از جمله آن می‌توان به تامین بخش عمده‌ای از هزینه‌های طرح تحول سلامت و افزایش حدود ۱۱۰ درصدی دریافتی مستمری‌بگیران اشاره کرد. افزایش حدود ۱۱۰ درصدی دریافتی مستمری‌بگیران و بازنشستگان، اقدامات جدی برای پرداخت به روز بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی، تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره رکود اقتصادی، بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب و اجرای بند «و» ماده ۸۰ برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما، گوشه‌ای از خدمات بیمه‌ای مرحوم نوربخش در این پنج سال است.

همچنین در بخش درمانی، اجرای طرح نظام ارجاع و حذف دفترچه‌های درمانی در بیمارستان‌های ملکی، تدوین سطح‌‌بندی خدمات درمانی، بسترسازی به منظور عملیاتی کردن طرح گردشگری درمانی در ۱۵ بیمارستان منتخب سازمان تامین اجتماعی، اجرای طرح هتلینگ و بازسازی و نوسازی اورژانس‌های بیمارستان‌ها، افزایش تخت‌های بیمارستانی به ویژه تخت‌های مراقبت ویژه و توسعه خدمات درمانی در مناطق محروم و دورافتاده از خدمات ارزنده نوربخش در مدت فعالیت وی در سازمان تامین اجتماعی بود.

یکی از نکات مثبت در دوره مسوولیت نوربخش این بود که چون خود به مدت ۲۵ سال در سازمان تامین اجتماعی در پست‌های مختلف حضور داشت، این موضوع باعث شد که شناخت کاملی از خدمات و مشکلات موجود سازمان داشته باشد و همین امر وی را در ارائه خدمت به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران یاری کرد. همچنین برای تسهیل و تسریع ارائه خدمات، کاهش هزینه‌‌ها و افزایش رضایتمندی بیمه‌‌شدگان و سایر ذی‌نفعان و مخاطبان، در پنج ساله خدمت، نوربخش گام‌هایی ارزشمند در زمینه گسترش بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات غیرحضوری بیمه‌ای برداشت.
نمونه آن ارسال و پرداخت اینترنتی فهرست حق بیمه توسط کارفرمایان، ارسال و پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری به ‌صورت غیرحضوری، تشکیل پرونده الکترونیک بیمه‌ای برای هر بیمه ‌شده، بازرسی بیمه‌ای الکترونیک، ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی و نام‌نویسی متمرکز (ایجاد شعب ملی) بود.

بیمه ۸۲ هزار نفر از اتباع خارجی در کشور، بیمه‌پردازی ۳۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور و پرداخت مستمری به ۸۲ هزار هموطن خارج از کشور و همچنین بیمه ۱۵۲ هزار نفر از زنان خانه‌دار از دیگر اقدامات بیمه تامین اجتماعی در این دوره پنج‌ساله است. در زمان تصدی نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در راستای افزایش کارایی سیستم‌ها و کمک به کاهش فرآیندهای اداری، از سال ۹۶ در تمام مراکز درمانی ملکی سازمان تامین ‌اجتماعی، دفترچه‌‌های درمانی حذف شد و از سامانه نسخه الکترونیک برای تولید نسخه و ارائه سایر خدمات استفاده می‌‌شود. از زمان اجرای این طرح تاکنون بیش از ۹۰ میلیون نسخه الکترونیکی در این سامانه تولید شد. سازمان تامین ‌اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی به بیمه ‌شدگان، اکنون بیش از ۳۷۰ مرکز درمانی و ۸۰ بیمارستان در سراسر کشور در اختیار دارد که به بیمه‌شدگان خدمات درمانی رایگان ارائه می‌‌کنند.

در زمان نوربخش به عنوان مدیرعامل این سازمان، همچنین شاهد توسعه مراکز درمانی بودیم به گونه‌ای که ۸۲۴ تخت عادی بیمارستانی، ۱۴۰ تخت ویژه، هشت بیمارستان و ۱۵ درمانگاه جدید به ظرفیت‌های درمانی سازمان تامین‌ اجتماعی اضافه شد. مشارکت در اجرای طرح تحول سلامت که از اردیبهشت سال ۱۳۹۳ در کشور آغاز شد از دیگر دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در این مدت بود، سازمان تامین اجتماعی به مدیرعاملی سیدتقی نوربخش نیز در این طرح نقشی مهم داشته است. به گونه‌ای که بر اساس آمارها حدود ۷۸ درصد هزینه‌های این طرح را سازمان تامین اجتماعی و دیگر سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کند.

شفاف‌سازی خدمات اقتصادی در شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین ‌اجتماعی (شستا) به منظور حفظ و ارتقای ارزش سرمایه و اندوخته کارگران از دیگر برنامه‌های موثری بود که در دوره خدمت پنج‌ساله نوربخش انجام شد، زیرا ۲۸۴ شرکت در قالب ۹ هلدینگ متعلق به این سازمان تحت پوشش این شرکت هستند و شستا حدود ۴۵ طرح اقتصادی بزرگ در دست اقدام دارد. اصلاح ساختار بنگاهداری با هدف پرهیز از رقابت با بخش خصوصی، خروج از بنگاه‌های کوچک‌ مقیاس، خارج شدن از بنگاه‌های خارج از استراتژی شرکت و چابک‌‌سازی ساختار در راستای بهینه‌‌سازی سرمایه‌ها و حفظ ارزش ذخایر کارگران از رویکردهای مورد توجه در شستاست.

نوربخش همچنین در حوزه اقتصادی و فرهنگی اقدامات خوبی را انجام داد که از جمله آن می‌توان به اعزام از بازنشستگان و مستمری‌بگیران به سفر مشهد مقدس و عتبات عالیات و اجرای ۳۲ پروژه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

تدوین برنامه راهبردی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی برای اولین بار با تاکید مرحوم نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاد و اکنون بیشتر شرکت‌های تحت پوشش این سازمان دارای برنامه راهبردی و پروژه اقتصاد مقاومتی هستند.
اگر چه نوربخش در طول دوران پنج ساله خود خدمات گسترده و صادقانه‌ای را به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ارائه داد اما پیش از این نیز در حوزه تامین اجتماعی فعالیت‌های مستمری داشته به گونه‌ای که راه‌اندازی بیمارستان میلاد تهران یکی از خدمات ارزشمند وی بوده است.

سیدتقی نوربخش متولد ۱۳۳۹ در شهرستان قائن از سال ۱۳۹۲ تا ۲۴ آبان ۱۳۹۷ سکان این سازمان را برعهده داشت، البته وی پیش‌تر عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در سال‌های ۷۶ تا ۸۰ هم بوده است. همچنین قائم مقامی رییس کل سازمان نظام پزشکی در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ و ریاست انجمن جراحان ارتوپدی ایران از دیگر مسوولیت‌های اجرایی وی بوده است.

اخذ درجه دکترای پزشکی عمومی ۱۳۶۸ دانشگاه تهران، اخذ درجه دکترای تخصصی پزشکی در رشته جراحی ارتوپدی در سال ۱۳۷۲ دانشگاه تهران، دبیر ستاد جنگ و جهاد دانشگاه تهران ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۶، مسوول جهاد دانشگاهی ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲، مدیر گروه ارتوپدی دانشکده پزشکی علی‌بن‌ابی‌طالب یزد، مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان یزد ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶، عضو هیات‌مدیره و قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، مدیر نمونه ملی در سال ۱۳۸۰، عضو منتخب شورای عالی نظام پزشکی (سه دوره) ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۱، قائم مقام رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ و رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران از دیگر مسوولیت‌های نوربخش بود.

۲۴ آبان ۱۳۹۷ دکتر نوربخش به همراه عبدالرحمن تاج‌الدین، معاون حقوقی و پارلمانی سازمان تامین اجتماعی در جریان سفر محمد شریعتمداری وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به استان گلستان در تقاطعی واقع در محور کردکوی- گرگان دچار سانحه رانندگی شدند و بعد از انتقال به بیمارستان درگذشتند.

سازمان تامین اجتماعی، با پیشینه بیش از ۶۰ سال خدمت، مهم‌ترین متولی بخش بیمه‌‌های اجتماعی و درمانی نظام کلان رفاه و تامین ‌‌اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌‌شود. این سازمان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای بیمه‌ای در منطقه است که با احتساب افراد تحت‌تکفل بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی از این سازمان، می‌توان گفت از هر دو ایرانی، یک نفر از خدمات متنوع این سازمان بهره‌مند است.

سازمان تامین‌اجتماعی از نظر ارائه خدمات بیمه ‌اجتماعی، رتبه اول را در کشور دارد و از نظر خدمات بیمه درمان، اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده خدمات درمانی در کشور است.
این سازمان بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور ایران، معادل نیمی از جمعیت را تحت پوشش دارد که از این تعداد ۱۴ میلیون نفر بیمه‌‌شدگان اصلی و ۵/۳ میلیون مستمری‌بگیران اصلی از سازمان و بقیه افراد تحت‌تکفل آنان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: