کد خبر: ۲۹۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 16
نیروی انسانی و امکانات از جمله آمبولانس از مهمترین چالش‌های پیش‌روی اورژانس است. ضمن اینکه از سال ۹۲ حدود ۲۰۰ پایگاه توانستیم ایجاد کنیم در حالی که قبل از آن اقدامات بهتری درخصوص ایجاد پایگاه انجام شده بود.

شفاآنلاین>سلامت> با گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت و در پی آن افزایش حوادث شهری و .. روزبه‌روز بر تعداد ماموریت‌های اورژانس افزوده می‌شود. با توجه به گفته‌های رئیس اورژانس این سازمان تنها 24 هزار نفر پرسنل دارد که باید بتواند به موقع به مصدومان حوادث یا بیمارانی که نیاز فوری به خدمات درمانی دارند رسیدگی کند.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالیست که در حال حاضر جمعیت ایران بیش از 83 میلیون نفر است. کمبود نیروی انسانی، فرسودگی ناوگان و عدم شناسنامه‌ بودجه‌ای برای اورژانس‌ هوایی از جمله چالش‌های کنونی اورژانس است که در بازدید نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت مورد تاکید رئیس این سازمان قرار گرفت.

کمبود نیرو و فرسودگی ناوگان اورژانس
جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به وضعیت نیروی انسانی اورژانس کشور، اظهار کرد: «نیروی انسانی و امکانات از جمله آمبولانس از مهمترین چالش‌های پیش‌روی اورژانس است. ضمن اینکه از سال ۹۲ حدود ۲۰۰ پایگاه توانستیم ایجاد کنیم در حالی که قبل از آن اقدامات بهتری درخصوص ایجاد پایگاه انجام شده بود.»

وی تاکید کرد: «کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل اورژانس است و از آن رنج می‌بریم. به همین دلیل متاسفانه نتوانستیم قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان را که مصوب مجلس شورای اسلامی است، اجرا کنیم.»

رئیس اورژانس کشور‌ با بیان اینکه در سه‌ سال گذشته هیچ آمبولانسی وارد ناوگان اورژانس نشده است، گفت: «نیمی از ناوگان پنج هزار و ۷۰۰ آمبولانسی اورژانس بیش از ۱۰ سال عمر دارد و اگر به این ناوگان خسته و فرسوده، آمبولانس وارد نکنیم بخشی از خدمات ما دچار چالش می‌شود. البته قرارداد یک‌هزار دستگاه آمبولانس را داریم اما بودجه آن مشخص نشده است و ما درخواست می‌کنیم تا بودجه آن که حدود هزار و 100 میلیارد تومان است در بودجه سال 1401 به عنوان یک ضرورت لحاظ شود. بر همین اساس خواهش ما این است که خارج از ظرفیت‌های وزارت بهداشت به اورژانس کمک شود.»

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای گسترش اورژانس هوایی نیز اظهار کرد: «در این زمینه توسعه ۵۰ پایگاه هوایی انجام شده و انتقال اعضاء پیوندی از مهمترین اقدامات این اورژانس است که به صورت رایگان انجام می‌شود اما هزینه بالایی شامل 250 میلیون تومان برای هر سفر دارد.»
میعادفر با اشاره به 500 پایگاه کانکسی اورژانس در کشور اظهار کرد: «‌این پایگاه‌ها هم محل زیست کارکنان و هم محل کار آنان است. در واقع این موضوع پاسخگوی شرایط ما و در شان نیروی انسانی اورژانس نیست.»

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه علی‌رغم ارتقای اورژانس هوایی هیچ شناسنامه بودجه‌ای برای آن وجود ندارد، گفت: «یکی از چالش‌هایی که داریم این موضوع است به همین دلیل به صورت مداوم پیگیر بودجه هستیم تا مطالبات اورژانس را پرداخت کنیم.»

وی در ادامه به وضعیت ماموریت‌های اورژانس پرداخت و گفت: «تقریبا ۷۰ درصد ماموریتها در ۱۰ الی ۱۲ کلانشهر انجام می‌شود که محرومترین وضعیت را دارند و ترافیک و مدیریت زمان از مهمترین چالش‌های ما در این شهرها است. دیگر چالش اورژانس نبود زمین برای ایجاد پایگاه و توسعه اورژانس موتوری با توجه به ترافیک شهری است.»

18 شهید مدافع سلامت در اورژانس
میعاد‌فر با اشاره به 18 شهید اورژانس در مقابله با کرونا، اظهار کرد: « اورژانس۲۴ هزار پرسنل دارد، مشاغل ما از جمله مشاغل سخت است و در شهرهای پرجمعیت همکاران ما بیش از 10 ماموریت انجام می‌دهند. بحث معیشت ارتقای شغلی و سختی کار از دغدغه‌های پرسنل است که امیدواریم نمایندگان به این موضوع توجه داشته باشند.»

قوانین برای برخورد با مزاحمان تلفنی اورژانس کافی نیست
وی در رابطه با برخورد با مزاحمان تلفنی اورژانس نیز گفت: «قوانین برای برخورد با مزاحمان کافی نیست. ما فوریت‌های پزشکی هستیم و خدمات ما در موارد اورژانسی است. گاهی اوقات تماس‌هایی برقرار می‌شود که برای اضطرار است اما زمانی که مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که اینطور نیست. باید برای افرادی که از خدمات ما سوءاستفاده می‌کنند مانند همه جای دنیا جریمه تعیین شود.»

حوادث ترافیکی؛ نیمی از ماموریت‌های اورژانس
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس نیز در جریان این دیدار و در بین خبرنگاران با اشاره به اقداماتی که در مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، اظهار کرد: «این مرکز از سال ٨۴ آغاز به کار کرده است. مرکز هدایت عملیات بهداشت روزانه ٧۴ حادثه مهم را ثبت می‌کند. این حوادث یا بیش از پنج مصدوم یا بیش از سه کشته دارد. البته عدد خیلی بالا است و تقریبا نیمی از این حوادث ترافیکی است. این نشان می‌دهد که کشور باید مقداری در خصوص حوادث ترافیکی بیشتر فکر کند. این امکان که پشت سر هر اتوبوس یک آمبولانس اعزام کنیم وجود ندارد و در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که روزانه یک واژگونی اتوبوس یا یک سانحه برای اتوبوس را شاهد هستیم.»

خالدی ادامه داد: «علیرغم اینکه رانندگان اتوبوس، رانندگان حرفه‌ای هستند و باید کمترین تلفات را در این حوادث داشته باشیم اما می‌بینیم که آمار نگران کننده است و یکی از مطالبات سازمان اورژانس کشور از کمیسیون ایمنی راه‌ها این است که برای حوادث ترافیکی یک فکر اساسی شود.»
وی گفت: «پنج هزار و ٨٠۵ مورد حادثه پرتلفات ترافیکی از ابتدای فروردین تا کنون رخ داده است که البته این شامل همه حوادث ترافیکی نیست وحوادثی که یک یا دو مصدوم دارد شامل این آمار نیست. این نشان دهنده این است که این آمار برای هفت ماه عدد بسیار بالایی است. ضمن اینکه امکاناتی را که ما می‌توانیم در اختیار دیگر موارد قرار دهیم برای حوادث ترافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

خالدی در ادامه در رابطه با اقدامات انجام شده در مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: «موقعیت یابی دقیق بیمار یا مصدوم یکی از نگرانی‌هایی بود که سازمان اورژانس کشور داشت و هر کسی که تصادف می‌کرد نمی‌توانست آدرس دقیق محل حادثه را اعلام کند و ما نیز نمی‌توانستیم متناسب با درخواست این فرد نزدیکترین آمبولانس را اعزام کنیم. در حوادث پرتلفات اطلاعاتی که در لحظات اولیه مددجو می‌دهد بسیار مهم است و این نیز نیاز به آموزش دارد.»
وی ادامه داد: «ابتدای امسال موقعیت یاب در اورژانس کشور راه‌اندازی شد و امیدواریم بتوانیم در سراسر کشور آن را راه اندازی کنیم. بر اساس این موقعیت یاب هر گاه تماس گیرنده‌ای با اورژانس تماس بگیرد، موقعیت آن به طور دقیق مشخص می‌شود.»

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به دیگر اقدامات برای برخی گروه‌ها مانند ناشنوایان یا افراد اوتیسم،گفت: «اورژانس‌های موتوری، هوایی و دریایی در چند سال اخیر پیشرفت داشته است اما هنوز نیز جای کار دارد.»

پیگیری مجلس برای تخصیص اعتبار مورد نظر اورژانس
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کرونایی کشور اظهار کرد: «ایستادن پای کار در دوران کرونا خیلی سخت است. در این دوران جامعه بهداشت و درمان کشور رو سفید شد این ایستادگی در تاریخ ماندگار است، با این حال چه کرونا باشد چه نباشد سازمان اورژانس وظیفه خود را دارد.»

نیکزاد گفت: «برای تخصیص اعتبار مورد نظر اورژانس پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. در این صورت یا باید لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس داده شود و یا اینکه 15 نماینده طرحی را تدوین و ارائه دهند.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان میعادفر مبنی بر سخت بودن شغل پرسنل اورژانس گفت: «پیگیر این موضوع هستم که این شغل نیز جز مشاغل سخت و زیان آور محاسبه شود، همچنین با وزارت کشور صحبت می‌کنم تا زمین‌هایی را در اختیار اورژانس قرار دهند، با این حال تبدیل پایگاه‌های کانکسی اورژانس به سال 1401 موکول می‌شود.»

نیکزاد ادامه داد: «آمبولانس‌ها فرسوده هستند و ما برای سال ١۴٠١ و بودجه باقی مانده ١۴٠٠ به این موضوع توجه خواهیم کرد، همچنین درخواست دارم رئیس اورژانس مکاتبات درخواستی خود را به من ارائه دهد تا حل مشکلات انجام شود.»

نایب رئیس مجلس همچنین در حاشیه این مراسم اظهار کرد: «یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی که دولت سیزدهم انجام داد در قضیه وارد کردن واکسن بود که به اندازه کافی بنا بر اظهار مسئولان بهداشتی کشور، این واکسن وارد شد. البته این بدان معنا نیست که از واکسن های داخلی حمایت نشد، بنده و قاطبه نمایندگان مجلس از واکسن برکت استفاده کردیم و در موعد مقرر واکسن را تزریق کردیم، بنابر این یکی از اقدامات دولت سیزدهم این بود که توانست به اندازه کافی واکسن از خارج تهیه کند و اختیار را به مردم بدهد که هر نوع واکسنی در هر پایگاه و خانه بهداشتی استفاده کنند.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «اکنون همه هم و غم دولت و مجلس این است که واکسیناسیون را انجام دهند تا ما بتوانیم به آن ایمنی لازم برسیم و به زندگی عادی برگردیم تا مردم عزیزمان در مناسبت‌ها و جاهای مختلف حضور پیدا کنند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: