کد خبر: ۲۹۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 14
اگر بخواهیم این کار را با انرژی تجدید پذیر انجام دهیم کیلووات ساعتی هزار و سیصد تومان باید خریداری شود که منفعت بسیاری برای کشور دارد
شفاآنلاین>سلامت>معاون وزیر نیرو گفت: برنامه جدید وزارت نیرو احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر طی ۴ سال است که تاکنون برای ۴۴ هزار مگاوات اعلام آمادگی شده است.
به گزارش شفاآنلاین:کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های نو و تجدید پذیر گفت: برنامه قدیم برای خرید برق تولیدی از مجموعه‌های سرمایه گذار در نیروگاه‌های تجدید پذیر، خرید برق تضمینی بوده است که براساس قیمت تولیدی هر کیلووات ساعت، انرژی تجدید پذیر محاسبه و پرداخت می‌شد، اما به این دلیل که منابع کافی برای این خرید در نظر گرفته نشد، با اینکه قیمتی که از سرمایه گذار‌ها خریده می‌شد کافی بود، اما پرداختی‌ها مشکل داشت.

او در پاسخ به این سوال که چرا به سرمایه گذار‌ها اجازه داده نمی‌شود که خودشان تولید کنند و بفروشند، بیان کرد: باید این موضوع از طریق دولت پیگیری شود. برقی که به مصرف کننده فروخته می‌شود، قیمت پایینی دارد، مثلا گاز تقریبا مجانی و یا متر مکعبی ۵ تومان به نیروگاه‌ها می‌دهیم در صورتی که طبق آخرین خبر، قیمتی که پیشنهاد شد کیلووات ساعتی ۸ تومان است.

رئیس سازمان انرژی‌های نو و تجدید پذیر گفت: اگر بخواهیم این کار را با انرژی تجدید پذیر انجام دهیم کیلووات ساعتی هزار و سیصد تومان باید خریداری شود که منفعت بسیاری برای کشور دارد، اما به دلیل اینکه قیمت عامل‌های انرژی حمایتی و دولتی است و قرار است، به مردم فشاری وارد نشود، دولت باید ما به تفاوت را پرداخت کند، اما به دلیل محدودیت منابع موجود این اتفاق نیفتاده است.

او در ادامه درباره تغییر رویکرد وزارت نیرو گفت: احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر طی ۴ سال است که ما اخیرا فراخوانی را منتشر کردیم و از سرمایه گذاران دعوت کردیم در این طرح سرمایه گذاری کنند، تاکنون ۴۴ هزار مگاوات اعلام آمادگی شده است.

کمانی بیان کرد: این طرح بدین صورت است که اصل سود سرمایه گذاری بخش خصوصی طی ۴ سال برمی‌گردد و این تقریبا معادل برق تجدید پذیر تولید ۶ تا ۷ سال است و بعد از آن برق را با هر نرخی که در شبکه باشد خریداری می‌کنیم و خرید تضمینی نداریم. ان شاالله بتوانیم مصوبات لازم را در کمیسیون اقتصاد بگیریم، وزارت نیرو نیز در آن مورد صحبت کرده است، اگر این کار انجام شود، ۱۰ هزار مگاوات احداثی در ۴ سال خواهیم داشت و با افزایش ظرفیت در نیروگاه‌های حرارتی، برق تجدید پذیر ما به ۱۰ درصد برق کل کشور می‌رسد.
برچسب ها: احداث ، مگاوات ، نیروگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: