کد خبر: ۲۹۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 13
درحالی‌که قرار بود طرح هوشمند رفع محدودیت‌های کرونایی به‌صورت پایلوت در 3استان کردستان، آذربایجان‌غربی و قزوین اجرایی شود، اما تنها در 2استان این طرح در حال اجراست

شفاآنلاین>سلامت> پیش از این، مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا از اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی در حوزه سفرها و تردد گفته بود: «فرایند کار در سامانه این طرح به نام امید در حال انجام است و براساس تحلیل و پایش اطلاعات جمعی از تمامی دستگاه‌های کشور است؛ یعنی تمام اطلاعات موجود است و براساس رصد هوشمند در همان جایی که باید برای اعمال محدودیت ورود کنند، کار را پیش می‌برند. هم‌اکنون پایه تحلیل داده‌ها در این سامانه براساس واکسیناسیون است،  به‌طوری که برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، ‌محدودیت‌هایی اعمال می‌شود،  مثلا اگر این افراد بخواهند با هواپیما سفر کنند، باید حتما واکسن تزریق کرده باشند.»

به گزارش شفاآنلاین: براساس اعلام او، به‌تدریج این محدودیت‌ها علاوه بر حوزه تردد و سفر، سایر حوزه‌ها و اقدامات را هم اعم از حوزه‌های حمل‌ونقل، فرهنگی و... در بر می‌گیرد. اعمال محدودیت‌ها در قالب این سامانه به‌تدریج علاوه بر تردد و سفرها، اتوبوس و تاکسی و... را هم شامل می‌شود. اکنون سامانه محدودیت‌های هوشمند برای اجرا از ابتدای آذرماه آماده است .


رنگ‌بندی شهرها ملاک نیست
درحالی‌که قرار بود طرح هوشمند رفع محدودیت‌های کرونایی به‌صورت پایلوت در 3استان کردستان، آذربایجان‌غربی و قزوین اجرایی شود، اما تنها در 2استان این طرح در حال اجراست. علی مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای این طرح در 48نقطه شهری استان می‌گوید: «3هفته از اجرای این طرح در استان می‌گذرد و رنگ‌بندی شهرها ملاک اجرا نیست. بر این اساس، تمامی اصناف استان باید در سامانه امید ثبت‌نام کنند تا تدابیر لازم برای فعالیت این صنوف در سطح جامعه صورت گیرد.»

او ادامه می‌دهد: «درصورت ابتلای هر یک از فعالان و واحدهای صنفی به کرونا، تمام اطلاعات در سامانه ثبت خواهد شد و تدابیر لازم برای قرنطینه این واحدها و افراد با هدف قطع زنجیره انتقال و کاهش شیوع صورت خواهد گرفت.» مصطفوی درباره نتیجه‌بخش بودن اجرای این طرح در بازگشت تدریجی مشاغل به شرایط عادی بدون افزایش و شیوع دوباره بیماری می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای این طرح هوشمند این است که مردم می‌توانند با دسترسی به اطلاعات درباره نبود بیماری و آلودگی در مکانی که به آن مراجعه می‌کنند، اطمینان داشته باشند. همچنین از تردد افراد بیمار در اماکن عمومی و پرتردد هم جلوگیری خواهد شد.»

این مسئول همچنین به رفع تدریجی مشکلات و زیرساخت‌ها در اجرای این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ابتدا ما به سامانه وزارت بهداشت متصل نبودیم که هم‌اکنون این مشکل برطرف شده است. همچنین نتایج اجرای طرح به‌زودی به ستاد ملی کرونا ارسال خواهد شد و در نهایت آنها با توجه به دستاوردهای اخیر، تصمیم‌گیرنده نسبت به اجرای این طرح در سایر نقاط کشور خواهند بود.»‌ همچنین حامد فتوحی، رئیس کمیته ارتباطات قرارگاه مقابله با کرونای استان قزوین به استخراج اشکالات فنی و نرم‌افزاری این طرح و اعلام آن به مسئولان کشوری اشاره می‌کند: «در قالب این طرح اطلاعات لازم و موردنیاز شامل واکسیناسیون افراد و نتایج تست کرونای آنها از سوی دستگاه‌های مربوطه ازجمله وزارت بهداشت، پلیس راهور و اصناف در سامانه‌ای با عنوان سکوی مدیریت جامع هوشمند کرونا تجمیع و بارگذاری می‌شود و شهروندان استفاده‌کننده از خدمات اصناف و حمل‌ونقل عمومی امکان دریافت این اطلاعات را در لحظه دریافت خدمات خواهند داشت.»   

محدودیت‌ها با نسخه واحد برداشته نمی‌شود
فرشید رضایی، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اما توضیحات بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «این طرح متفاوت از قرنطینه‌ها و اعمال محدودیت‌هایی بوده که تاکنون در کشور اجرا می‌شده. عنوان درست آن هم طرح بازگشایی گام به گام هوشمند و رفع محدودیت‌های کرونایی است.» به‌گفته رضایی، باید با احتیاط به رفع محدودیت‌ها فکر کرد، چرا که کرونا همچنان وجود دارد و نمی‌توان به سرعت به بازگشایی مطلق رسید. او با بیان اینکه با مشخص شدن نتایج طرح پایلوت در برخی استان‌های کشور و زمان اجرای سراسری، شهرستان‌ها با 6شرط (روند کاهشی بیماری، انجام غربالگری، پوشش مناسب واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش همگانی و مشارکت فعال مردم) مشمول آن خواهند شد، ادامه می‌دهد:« یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اجرای این طرح پوشش واکسیناسیون به‌ویژه برای سالمندان بالای 60سال است که به‌عنوان گروه‌های پرخطر مطرح هستند. شهرهایی که نتوانند پوشش مناسب واکسیناسیون داشته باشند، شامل اجرای این طرح نمی‌شوند. به علاوه اینکه در این مناطق نباید واریانت جدید ثبت شده باشد و منحنی ابتلای نزولی هم داشته باشند. به این دلیل که این بازگشایی‌ها باید به‌گونه‌ای رقم بخورد که ایجاد خطر نکند.» او با بیان اینکه اجرای این طرح در بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها نمی‌تواند به‌عنوان یک نسخه واحد برای تمام مناطق کشور اجرا شود، می‌گوید:«نمی‌توان انتظار داشت که رفع محدودیت‌ها برای هر دو منطقه یکسان باشد. روزنامه همشهری




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: