کد خبر: ۲۹۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 04
تفکر ما در بحث تولید واکسن درست نیست. ما تولید واکسن را در زمان مناسبی شروع نکردیم، چراکه روند واکسیناسیون در کشور تسریع شده بود و همه افراد ترجیح می‌دادند هر چه زودتر واکسن آزمایش شده را تزریق کنند و تمایلشان در شرکت در فاز‌های بالینی و آزمایشی کمتر خواهد است

شفاآنلاین>سلامت> بیش از ۲۰۰ واکسن از زمان شیوع ویروس کرونا یا کووید۱۹ توسط شرکت‌های مختلف در جهان مورد ارزیابی قرار گرفت؛ سهم ایران نیز از این تعداد، ۹ واکسن بود. واکسن‌های سوبرانا (ساخت مشترک موسسه انستیتو پاستور و موسسه فینلای کوبا)، کووبرکت (ساخت موسسه شفا فارمد)،کووپارس (ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی)، فخرا (ساخت موسسه میلاد دارو نور)، اسپایکوژن (مشترک شرکت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن و شرکتی در استرالیا)، نورا (دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله)؛ از جمله واکسن‌هایی هستند که در ایران مورد ارزیابی قرار گرفتند.

به گزارش شفاآنلاین: در میان این ۹ واکسن، واکسن‌های «رازی»، «برکت»، «پاستوکووک» و «سیناژن» از سازمان غذا و داروی کشور مجوز مصرف اورژانسی دریافت کردند. عده‌ای معتقدند با توجه به واردات گسترده واکسن کرونا به کشور، وزارت بهداشت نباید شتاب‌زده به این واکسن‌ها مجوز مصرف می‌داد.

در همین زمینه، علیرضا ناجی رییس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: نباید بدون اینکه مراحل بالینی و کارآزمایی واکسن‌ها طی شود، مجوز تزریق صادرشود.

وی با بیان اینکه ما حامی ساخت واکسن ایرانی هستیم و ما از قدیم‌الایام از مراکز معتبر واکسن‌سازی بودیم، پاستور و رازی جزو مراکز بسیار مهم واکسن هستند و کیفیت واکسن‌های تولید ایرانی صرفا براساس مراحل بالینی و نتایج آنها به دست می‌آید،‌ گفت: تفکر ما در بحث تولید واکسن درست نیست. ما تولید واکسن را در زمان مناسبی شروع نکردیم، چراکه روند واکسیناسیون در کشور تسریع شده بود و همه افراد ترجیح می‌دادند هر چه زودتر واکسن آزمایش شده را تزریق کنند و تمایلشان در شرکت در فاز‌های بالینی و آزمایشی کمتر خواهد است.

وی با بیان اینکه برای خیلی از واکسن‌های ایرانی‌مان نتوانستیم مراحل بالینی را به طور کامل طی کنیم افزود: ما باید با توجه به توان اقتصادی موجود در کشور و شرایط کووید ۱۹ می‌دانستیم که نمی‌توانیم مراحل بالینی را کامل طی کنیم. همچنین با در نظر داشتن این موضوع که شرایط اپیدمی کرونا هم به شکلی بود که نمی‌توانستیم صبر کنیم تا تولید واکسن انجام شود و بعد واکسیناسیون را آغاز کنیم،‌ باید تمرکز خود را روی دو عملکرد بزرگ واکسیناسیون می‌گذاشتیم تا زودتر و با کیفیت بهتر واکسن تولید و به نتیجه برسد.

رییس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تعدد واکسن‌ها باعث صرف هزینه بالا می‌شود، ادامه داد: ما چهار واکسن با پلتفرم پروتئینی و دو واکسن با پلتفرم غیرفعال داریم که به جای آن می‌توانستیم با سه واکسن مختلف که در دسترس‌مان هستند مانند‌ وکتوری، پروتئینی و غیرفعال کار تولید خود را آغاز کنیم.

ناجی با اشاره به مشکلات واکسن‌سازان ایرانی مانند فخرا که قصد داشته فاز سوم را شروع کند اما تعداد محدودی اسم‌نویسی کردند، بیان کرد: این دلیل نمی‌شود که بدون آنکه مراحل بالینی و کارآزمایی طی شود، مجوز تزریق صورت گیرد.

ما باید اولویت را سلامت جامعه قرار می‌دادیم و با آرامش بیشتری تولید واکسن را ادامه می‌دادیم و وابستگی‌مان را به واکسن‌های خارجی کمتر می‌کردیم تا بعد در کنار آن بستر تکنولوژی واکسن‌سازی را برای کشور افزایش دهیم. وی با گلایه از وضعیت به چاپ رساندن مقالات در این شرایط اقتصادی کشور گفت: وقتی ما با هزینه‌ای بالا برای چاپ کردن مقالات در مجالات معتبر و خارجی هم مشکل داریم چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم یک دانشجوی دکترا یا فوق لیسانس با هزینه‌های بسیار پایین مقالات خود را در مجلات سطح بالا به چاپ برساند. ما باید واقع‌گرایانه به مشکلات دانشجویان و اساتید بنگریم و فشار بیش از حد به آنها وارد نکنیم تا خدایی ناکرده تقلبی صورت گیرد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: