کد خبر: ۲۹۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 03
سازمان بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۴ با تلاش‌های هنری دونان و بر اساس توافق ژنو با هدف تخفیف آلام انسانی، حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی، تشکیل شد. در سال ۱۸۷۶ حکومت عثمانی از نماد هلال احمر به جای صلیب سرخ استفاده کرد

شفاآنلاین>سلامت> شورای عالی هلال احمر از بین ۲۲ نامزد ریاست جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند را با ۱۳ رای و محمد جعفریان را با ۸ رای برای تصدی این پست به رئیس جمهور معرفی کرد

به گزارش شفاآنلاین: روز دوشنبه شورای عالی هلال احمر در جلسه‌ای با حضور اعضای حقوقی و نمایندگان رئیس‌جمهور، از بین 22 نفر نامزد ریاست جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند رئیس سابق سازمان اورژانس کشور و از مدیران قدیمی این جمعیت و محمد جعفریان رئیس سازمان امداد و نجات را به ترتیب با 13 و 8 رای برای تصدی پست ریاست جمعیت هلال احمر ایران انتخاب و به رئیس جمهور معرفی کرد. صبح روز گذشته نیز خبر انتخاب کولیوند به عنوان رئیس بزرگترین سازمان امدادی کشور و از قدیمی‌ترین جمعیت‌های عضو سازمان بین‌اللملی صلیب سرخ و هلال احمر منتشر شد.

سازمان بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۴ با تلاش‌های هنری دونان و بر اساس توافق ژنو با هدف تخفیف آلام انسانی، حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی، تشکیل شد. در سال ۱۸۷۶ حکومت عثمانی از نماد هلال احمر به جای صلیب سرخ استفاده کرد. ایران نیز در سال ۱۳۰۱ جمعیت ملی خود را تاسیس و نماد شیر و خورشید سرخ را برگزید که در کنفرانس ژنو به صورت رسمی و بین‌المللی مورد تایید قرار گرفت.

هلال احمر پس از انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۹ دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قرارداد‌های چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، تغییرات وسیعی در ساختار، ماهیت و وظایف جمعیت به‌وجود آمد. نخستین تغییر اساسی ساختار جمعیت پس از انقلاب، تفکیک مراکز بهداشتی- درمانی از جمعیت بود. بر اساس مصوبه دولت موقت، در اسفند ۱۳۵۷، کلیه موسسات درمانی و بهداشتی شامل ۲۲۴ بیمارستان، ۱۷۳ درمانگاه مستقل و مرکز اورژانس، ۷۷ اندرزگاه، ۱۵ مرکز مستقل انتقال خون و ۳۰ مرکز آموزش پرستاری، مامایی، بهیاری و پزشکی به همراه چندین پرورشگاه و خانه کودک، از جمعیت منفک و با حفظ مالکیت جمعیت به وزارت بهداری و بهزیستی وقت انتقال یافت. این مصوبه باعث تغییر سیاست‌های کلی جمعیت و توقف تمامی فعالیت‌های درمانی و حمایتی آن شد. همچنین بر پایه مصوبه‌های بعدی هیئت دولت، مراکز مختلف پژوهشی-حمایتی جمعیت به وزارت بهداری واگذار شدند و برخی از امکانات ترابری هوایی و دریایی از جمله هواپیماهای جمعیت به سایر نهادها واگذار شد.

پس از این تغییرات، نخستین اساسنامه جمعیت هلال احمر در سال ۱۳۵۹ به تصویب رسید. در دی‌ماه ۱۳۶۲ برابر ماده واحده مصوب مجلس شورای اسلامی، عنوان جمعیت، به «جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» تغییر پیدا کرد.

اهداف و ماموریت‌های هلال احمر
تلاش برای تسکین آلام بشری، کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم مقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها، تلاش برای تامین احترام انسان‌ها اهداف اصلی جمعیت هلال احمر را تشکیل می‌دهد. اداره امور جوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیری‌ها و فعالیت‌های مربوط به آن‌ها و تربیت و آموزش جوانان به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام المنفعه اهداف خاص این جمعیت است. حمایت از آسیب دیدگان نظامی و غیر نظامی، آمادگی و پاسخ گویی به سوانح و کمک به بهبود بهداشت و سلامت جامعه، اصول هفتگانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ وهلال احمر است.
هلال احمر بزرگترین نهاد امدادی و بشر دوستانه کشور است که منابع مالی شامل بودجه دولتی، کمک‌های مردمی، وقف و ... را دارد. از سوی دیگر این جمعیت دارایی‌هایی مانند کارخانجات دارویی و تجهیزات پزشکی و ... نیز دارد. ضمن اینکه دارای چندین بیمارستان و مراکز توانبخشی در ایران و ۱۶ بیمارستان و مراکز درمانی در خارج کشور است.

حدود 100 سال از تشکیل جمعیت ملی هلال احمر( شیر و خورشید سرخ سابق) می‌گذرد تا پیش از انقلاب اسلامی و از سال 1327 تا سال 1357 به مدت 30 سال حسن خطیبی رئیس این جمعیت بود، پس از انقلاب اسلامی کاظم سامی که همزمان وزیر بهداری در دولت موقت بود ریاست آن را بر عهده گرفت. پس از وی و در اوایل سال ۱۳۵۹، علی بهزادنیا با به عهده گرفتن مسئولیت جمعیت، تا حد امکان به بازسازی دوباره ساختار آن پرداخت. در سال 60 نیز سید حسن فیروزآبادی در دولت شهید رجایی رئیس این جمعیت شد.

در سال 62 با رفتن فیروزآبادی به جهاد سازندگی سیف‌الله وحید دستجردی رئیس این جمعیت شد و مسئولیت او تا سال 1378 ادامه داشت. دوره طولانی مسئولیت او با بحران‌هایی مانند حج خونین 66، زلزله رودبار و منجیل، زلزله اردبیل، جنگ تحمیلی، جنگ بوسنی و .. مواجه شد که امدادگران و داوطلبان این جمعیت حضور برجسته‌ای را در امدادرسانی ایفا کردند و تعدادی از آنان نیز در راه امداد رسانی به شهادت رسیدند.

پس از وحید دستجردی، احمد علی نوربالا تا سال 84 رئیس این جمعیت شد که دوره مسئولیت وی نیز مصادف با بحران‌هایی همچون زلزله رزن و زلزله بم بود. پس از نوربالا، مسعود خاتمی، عضو کنونی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ساختمان صلح جضور پیدا کرد و تا سال 89 این مسئولیت را بر عهده داشت.

ابوالحسن فقیه از سال 89 تا 92 نیز رئیس جمعیت هلال احمر شد و از شهریور 92 تا دی‌ماه 93 محمد فرهادی وزیر اسبق بهداشت به جای فقیه ریاست این جمعیت را عهده‌دار شد. پس از فرهادی نوبت حضور معاون سابق آموزش وزارت بهداشت یعنی امیر حسین ضیایی رسید تا شورای عالی هلال احمر وی را انتخاب و رئیس جمهور حکم ریاست بر جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی را به نام او امضا کند.

دوره ضیایی نیز مصادف با فاجعه منا بود. پس از به اتمام رسیدن دوره چهار ساله مسئولیت ضیایی نوبت به علی اصغر پیوندی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی هلال احمر رسید.

ورود حواشی به هلال احمر
دوران پیوندی بر هلال احمر با زلزله کرمانشاه آغاز شد که عملکرد انتقاد آمیز این جمعیت را به همراه داشت. از سوی دیگر دوره ریاست پیوندی که از مهر 96 تا آذر 98 طول کشید این جمعیت وارد حواشی چون فساد مالی برخی مدیران ارشد خود شد. در این دوره دو نفر از مدیران ارشد این سازمان به نام‌های روح‌اله فروزش، معاون حقوقی و امور مجلس و علی‌اکبر پرواز، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه هلال احمر بازداشت شدند پس از آن‌ها سومین مدیر ارشد این سازمان یعنی علی فرجی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی این جمعیت هم دستگیر شد. در همین حال برخی از مدیران این جمعیت از جمله دبیر کل وقت جمعیت در اعتراض به این وضعیت استعفا داد. پرونده فساد در هلال احمر تنها به این سه نفر ختم نشد، پس از بازداشت مدیران جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، سرانجام نوبت به علی اصغر پیوندی رسید که در سال ۹۸ بازداشت شد و در نهایت در دادگاه به ۱۲ سال حبس محکوم شد.

پس از پیوندی مدتی جمعیت هلال احمر به سرپرستی محمود رضا پیروی دبیرکل این جمعیت اداره شد تا سر انجام در سال 98 کریم همتی معاون سابق وزیر بهداشت به مدت چهار سال به ریاست جمعیت هلال احمر برگزیده و از سوی رئیس جمهور حکم گرفت.

ورود همتی به جمعیت هلال احمر با بحران کرونا در کشور مصادف شد، در این دوره، جمعیت هلال احمر به دلیل عمل به تعهدات خود در قبال ورود واکسن کرونا و برخی اقدامات دیگر توانست بار دیگر اعتماد را به این سازمان بازگرداند.

هفته قبل خبر استعفای همتی منتشر شد، این خبر از سوی شورای عالی هلال احمر تکذیب شد تا شایعات در مورد مجبور کردن همتی به استعفا از سوی برخی از اعضای دولت قوت بگیرد.
با این حال در جلسه شب گذشته تعداد بسیار زیادی از افراد خود را برای ریاست بر جمعیت هلال احمر نامزد کردند. افرادی چون شهرام علمداری، پیرحسین کولیوند، محمود مظفر، محمد جعفریان، علی حیدری نجات، احمد اسفندیاری، عباس احدی پور ثمرین و محمد باقر محمدی از مدیران سابق و فعلی این جمعیت تا افرادی چون عباس مسجدی آرانی، رئیس پزشکی قانونی، رضا سعیدی رئیس بیمارستان قوه قضاییه، شاهین محمد صادقی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پزشکانی چون علی دباغ، علیرضا شهرجردی، محمد بساک، فریبرز بوداغی مالیدره، سید علی ریاض و شاهرخ رامین نمایندگان مجلس تا افراد دیگری چون سعید خال، ابولفضل زنده دل، فرهاد مصدری درگاه، حجت حاجی محمدی یزدی و محمد حسین حسن‌زاده خود را برای رسیدن به صندلی ریاست ساختمان صلح نامزد کردند.
حواشی انتخاب رئیس جمعیت
انتخاب دو نامزد نهایی ریاست جمعیت هلال احمر با این تعداد زیاد کاندیدا، خارج از حاشیه نبود، چرا که خبرهایی از حمایت برخی از اعضای دولت از برخی افراد منتشر شد. این اخبار با انتشار نامه انجمن صنفی امدادگران هلال احمر به رئیس جمهور قوت گرفت.
با این حال دوشنبه شب و در پی جلسه شورای عالی هلال احمر پیرحسین کولیوند با 13 رای و محمد قالیباف رئیس سازمان امداد و نجات این جمعیت با 8 رای انتخاب و برای تصدی پست ریاست جمعیت هلال احمر به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور معرفی شدند.
کولیوند به ساختمان صلح رسید؟
صبح روز سه‌شنبه، کانال روابط عمومی وزارت بهداشت خبر انتخاب پیرحسین کولیوند از سوی رئیس جمهور را برای ریاست بر جمعیت هلال احمر منتشر کرد اما پس از این خبر پس از چند دقیقه از طرف روابط عمومی اصلاح شد و وبدا اعلام کرد که ظاهرا هنوز نامه رییس جمهور مبنی بر انتصاب کولیوند بر ریاست جمعیت هلال احمر اعلام نشده و این خبر می‌بایست در صورت تایید از طریق دفتر رییس جمهور اعلام شود. گفتنی است تا زمان تنظیم این گزارش همچنان خبری از امضای حکم کولیوند از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر نشده است.
پیرحسین کولیوند، متولد 1350 است، که فعالیت خود در هلال احمر را از سال 75 تا 77 با معاونت مرکز پزشکی حج و زیارت این جمعیت و ریاست بیمارستان مدینه منوره که از جمله بیمارستان‌های ایرانی در عربستان است، آغاز کرد. وی در سال 92 با حکم محمد فرهادی رئیس وقت هلال احمر، رئیس سازمان امداد و نجات شد. از همان تاریخ تا امروز نیز رئیس عملیات پزشکی حج در ادوار مختلف بوده است.

وی همچنین از اسفندماه ۱۳۸۰ تا امروز مدیر بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) است. کولیوند در مردادماه ٩۵ با دستور وزیر بهداشت وقت، به سمت ریاست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور منصوب شد و در سال 96 این مرکز را به سازمان اوراژنس کشور ارتقا داد. وی در سال 1400 پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم از سمت خود در مقام ریاست اورژانس کشور استعفا داد.

در صورت امضای حکم کولیوند توسط ریاست جمهوری، وی سیزدهمین رئیس این جمعیت خواهد بود.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: