کد خبر: ۲۹۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 02
آسیب دیدگی شایعترین علت زانودرد است. ممکن است به علت ضرب دیدگی زانو، پیچ خوردگی، خم شدن یا افتادن باشد.
شفاآنلاین>سلامت>با توجه به شیوع درد زانو و دلایل مختلف ایجاد درد آن تصمیم گرفتیم با دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مصاحبه ای در مورد درد زانو داشته باشیم.
به گزارش شفاآنلاین: زانو درد بین مردم بسیار شایع است. با توجه به شیوع درد زانو و دلایل مختلف ایجاد درد آن تصمیم گرفتیم با دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مصاحبه ای در مورد درد زانو داشته باشیم. در این مصاحبه نظر دکتر را در مورد علائم درد زانو، علت ها و درمان آن جویا شدیم.
آقای دکتر چه علائمی نشان دهنده درد زانو هست؟
علائم زانودرد به آنچه موجب ایجاد آن شده است بستگی دارد اما موارد شایعی هستند که باید به آنها توجه داشت که شامل موارد زیر میباشد:

ورم
خشکی و سفتی
قرمزی
گرما (هنگام لمس)
صداهای ترک خوردن یا شکستن
ناتوانی هنگام صاف کردن زانو
قفل شدن زانو
بی‌ثباتی زانو بویژه هنگام پایین آمدن از پله‌ها
زانودرد هنگام راه رفتن
صدا دادن زانو
چرا زانو درد میگیریم؟
آسیب دیدگی‌ها
آسیب دیدگی شایعترین علت زانودرد است. ممکن است به علت ضرب دیدگی زانو، پیچ خوردگی، خم شدن یا افتادن باشد. معمولا شما درد، ورم و حساسیت فوری دارید. که میتواند کشیدگی پارگی یا شکستگی یا حتی درفتگی به همراه داشته باشد.

 آسیب به غضروف (مینسک)
افراد جوان زیر ۴۰ سال شایعترین آسیب دیدگی‌های زانو را دارند. آنها معمولا به علت حرکات پیچشی ناگهانی بر روی زانویی که وزنشان روی آن قرار دارد دچار زانو درد میشوند. که منجر به درد ورم و گاهی اوقات قفل شدن زانو میشود.
غضروفهایی که شوکهای وارد شده را جذب میکنند به علت سایش و پارگی دردناک میشوند که اغلب در افراد سالمند مشاهده میشود. جراحی در حال حاضر فقط در صورتی انجام میشود که قفل شدن زانو برای آنها رخ دهد. شواهد نشان میدهد جراحی برای زانو دردهای ساده مفید نیست.
در افراد جوان معمولا درد به علت حرکات پیچشی ناگهانی روی زانویی که وزن روی آن قرار میگیرد رخ میدهد. ورم و گاهی اوقات قفل شدن زانو را به همراه دارد.
درد قدامی زانو (درد پاتلوفمورال)
اگر درد در قسمت جلوی زانو (یعنی پشت کشکک رخ دهد) عموما در نشستن به مدت طولانی یا بالا رفتن از پله‌ها بدتر میشود که این تشخیص به صورت احتمالی داده میشود.
معمولا این درد با استراحت کردن مصرف داروهای ضد التهاب و استفاده از پک یخ فروکش میکند. تمریناتی مثل تقویت عضلات بزرگ ران غالبا مفید هستند (تمرینات لانگ و اسکوات)
آسیب دیدگی رباط‌های موازی
رباطهای موازی (داخلی- میانی جانبی – بیرونی زانو) استخوانها را در دو طرف زانو به مفصل‌ها متصل میکنند. این رباطها به علت پیچشهای ناگهانی یا تغییر جهت آسیب میبینند. اغلب در ورزشهای تماسی و راگبی این اتفاق میافتد.
اگر آسیب دیدگی زیاد باشد مثل عدم تحمل وزن بدن و ورم در آن ناحیه فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان انواع زانو درد مزمن و شدید با طب فیزیکی و توانبخشی
گیاهی برای تسکین درد آرتروز زانو
آسیب دیدگی رباط صلیبی (قدامی و خلفی)
رباطهای صلیبی قدامی و خلفی به ترتیب از حرکت رو به جلو و عقب فمور در ناحیه ساق پا جلوگیری میکنند. همچنین رباطهای صلیبی به علت ضربه‌های ناگهانی در ورزشهای مثل راگبی و اسکی رخ میدهند دچار آسیب دیدگی میشود.

اگر آسیب خیلی جدی و شدید است نیاز به بررسی پزشکی دارد. ورمی که حدود ۶ ساعت ادامه پیدا کند نشان دهنده خونریزی در مفصل است و نیاز به رسیدگی فوری دارد. ورم بعد از مدت طولانی به صورت معمول ارزیابی و بررسی میشود. مشکل در تحمل وزن نیاز به بررسی فوری دارد.

استئوآرتریت
استئوآرتریت شایعترین نوع آرتروز زانو است که موجب آسیب به غضروف مفصلی که از زانوهای شما محافظت میکند میشود و موجب ورم بافتها در اطراف مفصل میشود. استئوآرتریت معمولا با بالا رفتن سن و استفاده بیش از حد رخ میدهد اگر فکر میکنید زانو درد شما به علت آرتروز است با پزشک خودتان مشورت کنید آنها روشهایی به شما پیشنهاد میکنند تا فشار روی زانو را کاهش دهید.

روماتیسم مفصلی
روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمن است که اغلب هر مفصلی را در بدن شما تحت تاثیر قرار میدهد که شامل زانوها هم میشود.

ممکن است شما بدون هیچ دلیل واضح و مشخصی درد، ورم و سفتی خشکی در زانوی خود داشته باشید گاهی بعد از یک دوره استراحت بدتر و یا با فعالیت بهتر میشود. اغلب وقتی که شرایط شما بدتر میشود آن هم شدت پیدا میکند.

نقرس
نقرس معمولا با یک درد شدید و ناگهانی در یکی از مفاصل شما شروع میشود. اغلب انگشت شست پا را درگیر میکند اما روی زانوها هم میتواند تاثیر بگذارد. ممکن است مفصل گرم و حساس به لمس شود یا ورم کند و پوست قرمز و براق شود.

عفونت آرتریت سپتیک
اگر زانوی شما گرم شده ورم کرده و درد دارد نشان دهنده عفونت است. ممکن است علائم دیگری از عفونت هم مثل تب داشته باشید معمولا در چنین شرایطی ضعف دارید. اگر این درد باعث درد و رنج شما شده است باید به پزشک مراجعه کنید.

تاندونیت
اگر تاندونهای اطراف زانو ملتهب شوند به آن تاندونیت میگوییم که ممکن است با یک حرکت پرشی رخ دهد. اگر ورزشهایی مثل بسکتبال بازی میکنید ابتلا به این مشکل خیلی شایع است. زانو ورم میکند و گرم میشود و حساس به لمس است.

بورسیت
اگر شما در زانوی خودتان درد دارید و در حال بدتر شدن است وقتی زانوی خود را خم میکنید یا زانو میزنید بدتر میشود ممکن است ناشی از ورم باشد که به آن بورسیت میگویند. بورسیت به علت حرکات تکراری در زانوی شما یا زانو زدن به مدت طولانی رخ دهد. ممکن است به علت تجمع مایع در مفصل شما باشد. گاهی اوقات به آن زانوی خدمتکار هم گفته میشود. همچنین همراه با درد زانو ممکن است گرما، حساسیت به لمس و قرمزی را تجربه کنید.

ازگودشلاتر
این بیماری در نوجوانها و جوانان بسیار شایع است وقتی ورزشهای زیادی بازی میکنند. این بیماری موجب حساسیت ورم در قسمت برآمدگی استخوان درست زیرزانو میشود. این زمانی اتفاق میافتد که قسمت زیر زانو به علت پرش یا جهش آسیب دیده باشد. اینها تنها دلایل احتمالی که میتوانند وجود داشته باشند نیستند. برای مشاوره دقیقتر به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر شما بر این عقیده هستید که بیماری زمینه‌ای شما موجب درد زانو شده است بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید همچنین در صورت داشتن موارد زیر هم به پزشک مراجعه کنید:

زانوی شما قادر نیست هیچ وزنی را تحمل کند و اگر اینکار را انجام دهید زانو وا میرود.
درد خیلی بدی دارید حتی زمانیکه هیچ فشاری به زانو وارد نکرده‌اید.
به تغییر شکل زانو توجه کنید.
نمیتوانید آنرا بکشید یا خم کنید.
احساس درد کلیک مانندی دارید.
زانو ورم زیادی دارد.
تب ورم و قرمزی در زانو دارید.
بیش از چند هفته است که درد شدیدی دارید.
چه راههایی برای درمان درد زانو وجود دارد؟
چند استراتژی ساده برای کنترل درد زانو وجود دارد:

ورزش- ورزشهای ایروبیک به صورت مرتب مثل پیاده روی دویدن و تقویت ماهیچه‌ها میتواند به شما کمک کند.
مسکنها- به صورت مرتب از مسکنهایی مثل ایبوبروفن پاراستامول یا ترکیبی از آنها استفاده کنید اغلب مفید هستند. میتوانید به جای آنها از پمادهای موضعی استفاده کنید.
یخ- میتواند برای کاهش درد و ورم مفید باشد. مراقب باشید یخ را داخل پارچه بپیچید و فقط برای یک مدت کوتاه آن را روی محل مورد نظر قرار دهید.
کنترل وزن- اگر اضافه وزن دارید و میخواهید به یک وزن متناسب برسید اینکار میتواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.
وسایل کمکی- شما میتوانید با ابزارهای کمکی مثل عصا یا محافظ‌ها یا باندهای کششی فشار روی مفصل را کاهش دهید و از پای خود مراقبت کنید.
فیزیوتراپی- درمان زانو درد با طب فیزیکی یکی از موثرترین راه های درمان برای بیماران در تمام سنین است که باعث میشود بیمار نیاز به عمل جراحی پیدا نکند.
برچسب ها: زانو ، درد ، زمان ، متخصص
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: