کد خبر: ۲۹۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 31
وزیر بهداشت به تدریج در حال چینش تیم جدید وزارتخانه است و بر همین اساس تغییر معاونان و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و…، در دستور کار قرار گرفته است.
شفاآنلاین>سلامت>معاونان وزارت بهداشت به تدریج در حال تغییر و جابجایی هستند و در این بین، بد نیست نگاهی مقایسه ای به تیم جدید وزیر داشته باشیم و اینکه پاشنه آشیل وزارتخانه کجاست.

به گزارش شفاآنلاین:وزیر بهداشت به تدریج در حال چینش تیم جدید وزارتخانه است و بر همین اساس تغییر معاونان و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و…، در دستور کار قرار گرفته است.

معاونت بهداشت وزارت بهداشت را در دوران کرونایی، می‌توان مهم‌ترین و استراتژیک ترین معاونت وزارتخانه نام برد. درگیری با بیماری کرونا، باعث شد تا معاونت بهداشت با در اختیار داشتن زیرمجموعه‌های مرتبط با بیماری کرونا، بیش از پیش در تیررس رسانه‌ها قرار بگیرد. از همین رو بود که علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت دولت دوازدهم به عنوان سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز عهده دار این مسئولیت مهم شد.

وجهه رسانه‌ای رئیسی در سخنگویی ستاد، از او چهره‌ای به مراتب شناخته شده تر از معاون یک وزارتخانه ساخت تا جایی که در اغلب برنامه‌های تصویری رسانه ملی حضور داشت و در تمامی جلسات کرونایی حاضر بود.

حتی گفته می‌شود که حضور رئیسی در برنامه‌های مرتبط با کرونا در ایامی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بود، باعث شده بود جلوتر از وزیر وقت پیش برود و گفته می‌شود یکی از دلایل تغییر او، همین نکته باشد.

حالا کمال حیدری به عنوان معاون بهداشت جایگزین رئیسی شده است که یک دندانپزشک و متخصص ریشه دندانی است و از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آمده است.

شاید برای ارزیابی و مقایسه حیدری و رئیسی، اندکی زود باشد. اما، واقعیت امر این است که حوزه بهداشت روزهای سخت و دشواری را سپری می‌کند که برای مصون ماندن از امواج خروشان کرونا و البته دیگر مسائل و مشکلات حوزه بهداشت، باید مدیریت قوی و سختکوشی داشت.

یکی دیگر از تغییرات مهم در وزارت بهداشت، رفتن طاهر موهبتی از معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت به بنیاد شهید است. او که سابقه طولانی در این جایگاه دارد و چهره کاملاً اثرگذار در امور حقوقی و مجلس وزارت بهداشت بوده است؛ به طوری که گفته می‌شود اگر لابی‌های موهبتی نبود، سید حسن هاشمی و بعد از آن، سعید نمکی نمی‌توانستند بر جایگاه وزارتخانه قرار بگیرند.

حالا، حسنعلی غفاری به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت منصوب شده است. او فارغ‌التحصیل دکترای حرفه‌ای در رشته دندانپزشکی و متخصص ارتودنسی است. از جمله سوابق حرفه‌ای وی می‌توان به دبیری شورای عالی سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهرداری در سال ۱۳۸۸، مدیرعاملی شرکت شهر سالم، ریاست کلینیک دندانپزشکی، مسئول بهداشت و درمان کارمندان و بیماران صعب العلاج شهرداری تهران، عضو اصلی بررسی حساب‌های سلامت کشور، عضو کمیسیون پزشکی شهرداری تهران و همچنین عضو شورای درمان شهرداری تهران اشاره کرد.

و اما مهم‌ترین تغییر در تیم عین اللهی، ریاست سازمان غذا و دارو است که از این سازمان می‌توان به عنوان پاشنه آشیل وزارتخانه نام برد. حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و غذا، در این سازمان گنجانده شده است. حوزه‌ای با گردش مالی بالا در نظام سلامت کشور که اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری بر پیکره وزارت بهداشت و البته سلامت مردم وارد کند.

موضوع مبارزه با مافیای دارو، مدیریت ارز دارو، بازار تجهیزات پزشکی و در نهایت پروانه‌های تولید محصولات غذایی و…، در زیر مجموعه سازمان غذا و دارو اتفاق می‌افتد و از این حیث، این سازمان همواره زیر ذره بین منتقدان و…، قرار داشته است که چه کسی بر مسند این سازمان قرار می‌گیرد.

حالا، بهرام دارایی جایگزین محمدرضا شانه ساز شده است. شانه ساز در دوران وزارت نمکی عهده دار ریاست سازمان غذا و دارو شد و قبل از آن نیز در دوران وزارت بهداشت مرضیه وحید دستجردی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو بود.

رئیس جدید سازمان غذا و دارو، دارای دکترای عمومی داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و Ph.D سم شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

از سوابق اجرایی وی، می‌توان به عضو هیأت مدیره شرکت داروسازی البرز دارو، مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو و تجهیزات پزشکی، اشاره کرد.

در این بین معاونان آموزشی و فرهنگی وزارت بهداشت نیز تغییر کرده‌اند که شاید زیاد در تیررس حوزه سلامت و چالش‌های آن نباشند. اما، معاونت درمان وزارت بهداشت هنوز قاسم جان بابایی را دارد که از دوران وزارت هاشمی باقی مانده است.

باید منتظر ماند و دید که تیم جدید وزیر بهداشت دولت سیزدهم، با چه برنامه و استراتژی قرار است از مشکلات و چالش‌های حوزه سلامت عبور کنند. البته ناگفته نماند که اپیدمی کووید ۱۹ را باید جدا از مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان محسوب کرد. زیرا، نظام سلامت کشور، برنامه‌های زیادی دارد که اغلب آنها بر زمین مانده‌اند.

این در حالی است که بعد از قطع ارتباط ایرج حریرچی به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت در دوران وزارت نمکی، به نظر می‌رسد این رویه نادرست در وزارت عین اللهی هم قرار است ادامه یابد. زیرا، بعد از سه ماه از معرفی وزیر بهداشت دولت سیزدهم، هنوز نه از نشست خبری وزیر خبری بوده و نه اینکه این وزارتخانه برای پاسخگویی به رسانه ها، سخنگو تعیین نکرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: