کد خبر: ۲۹۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 31
بازگشایی‌ها در حالی رخ می‌دهد که در یک هفته اخیر شش شهر به شهرهای قرمز افزوده شده‌اند. بنابراین اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۱۴ شهرستان نارنجی، ۲۰۱ شهرستان زرد و ۱۱۱ شهرستان آبی هستند

شفاآنلاین>سلامت> هفته گذشته زمزمه‌های آغاز پیک ششم به گوش می‌رسید که از قضا حمید سوری، رییس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد در دو هفته اخیر آمار کرونا روند افزایشی داشته و این یعنی پیک ششم شروع شده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت اکنون پنجاه و پنج درصد جامعه ایمن است.

به گزارش شفاآنلاین: این در حالی است که رییس‌جمهوری دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد وزارت بهداشت، با همکاری وزارتخانه‌های علوم و آموزش‌و‌پرورش، طوری برنامه‌ریزی کند تا مدارس و دانشگاه‌ها از اول آذر طبق شیوه‌نامه‌ها بازگشایی شوند. همچنین روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نحوه تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک را اعلام کرد و بر اساس آن از ۱۰ آبان ساعات صبحگاهی طرح ترافیک از ۸:۳۰ به ۷:۳۰ و ساعت عصرگاهی از ۱۶ به ۱۷ تغییر خواهد کرد.

چه‌بسا با لغو دورکاری‌ها دوباره ازدحام در مترو ایجاد شده در حالی که به هیچ عنوان نمی‌توان فاصله فیزیکی را رعایت کرد.

بازگشایی‌ها در حالی رخ می‌دهد که در یک هفته اخیر شش شهر به شهرهای قرمز افزوده شده‌اند. بنابراین اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۱۴ شهرستان نارنجی، ۲۰۱ شهرستان زرد و ۱۱۱ شهرستان آبی هستند. در هفته گذشته با آغاز آبان ماه نیز شهرستان‌های جلفا، مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، بوکان، پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، استهبان در استان فارس، بانه، سقز در استان کردستان، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب در استان کرمانشاه، چرام، کهگیلویه در استان کهگیلویه‌وبویراحمد، زرندیه در استان مرکزی و مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز قرار داشتند.

با توجه به اینکه مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۸۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۳۸۰ دوز رسیده و تاکنون ۵۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۷ نفر دوز اول، ۳۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر دوز دوم و ۸۰ هزار و ۳۴۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، عادی‌انگاری و عدم رعایت شیوه‌نامه بهداشتی باعث می‌شود به آغاز موج ششم کرونا نزدیک‌تر شویم و دوباره افزایش تلفات ناشی از بیماری همانند مردادماه را تجربه کنیم. البته اخیرا میزان تلفات کرونا زیر ۲۰۰ تن است ولی برخی متخصصان هشدار می‌دهند، با انجام واکسیناسیون به نظر می‌رسد، برخی شهروندان رعایت دستورات بهداشتی مقابله با کرونا را کاهش داده‌اند و این عادی‌انگاری بحث ورود به پیک ششم بیماری را تقویت می‌کند و باید به منظور جلوگیری و مقابله با موج ششم کرونا رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی با جدیت مورد توجه شهروندان قرار گیرد و همه دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با بیماری همچون شست‌وشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و اجتناب از فضاهای دربسته رعایت شود.

تبعات شگفت‌زدگی دولت از روند واکسیناسیون
در همین رابطه دکتر مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کرونا  گفت: در حال حاضر در شرایط مطلوبی از نظر تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر‌های روزانه قرار نداریم، چرا که وقتی هنوز تعداد موارد ابتلا بیش از ۱۰ هزار تن و تعداد فوتی‌ها سه‌رقمی است، نشان‌دهنده این است که با شرایط وخیم در کشور روبه‌رو هستیم. آمارهای رسمی هشداری است تا به خاطر شگفت‌زدگی از روند واکسیناسیون عجولانه مدارس و دانشگاه را بازگشایی نکنیم. طی ۲۰ ماهی که گذشت تجربه به ما نشان داد در این دوران نه به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌ایم و نه متاسفانه نظارت کافی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و نه اصولا برخورد موثر و بازدارنده‌ای با کووید۱۹ داشته‌ایم. بنابراین صرف نظر از اینکه پیک ششم شروع شود یا نشود نتیجه آن یکسان است. نباید در بازگشایی عجولانه تصمیم بگیریم. همچنین روند واکسیناسیون را به همین ترتیب حفظ کنیم تا افرادی که به دلیلی تاکنون واکسن نزده‌اند واکسینه شوند.
وی افزود: با این تفاسیر به نظرم این روزها در تنها اقدامی که موثر بودیم، واکسیناسیون بوده است، چراکه تجربه نشان داده محدودیت‌های کرونایی از جمله رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک موفق نبوده است. این موضوع در زمان اوج کرونا هم موفق نبوده چه برسد به اینکه در حال حاضر فقط نیمی از مردم واکسینه شده‌اند و دیگر اینکه همچون گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. از قضا در حال حاضر با لغو محدودیت‌های گسترده کمتر فردی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند. به طور کلی درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی شکست خورده‌ایم و این واقعیتی است که باید به آن اعتراف کنیم. در هر صورت اینکه پیک ششم شروع شده یا خیر نمی‌دانم ولی براساس گزارش‌ها می‌دانم که در حال حاضر شرایط مطلوبی برای بازگشایی‌ها نداریم.

دکتر یونسیان با اشاره به اینکه باید به جای بازگشایی‌ها محدودیت‌ها اعمال شود، گفت: به عقیده من در حال حاضر آنچه را که در این مدت بازگشایی کردیم باید دوباره محدودیت وضع کنیم و در زمان مناسب به صورت نوبتی مراکز عمومی را یکی‌یکی باز کنیم و برای دو هفته تا چهار هفته آن مرکز را زیر نظر بگیریم که اگر وضعیت مطلوب بود، دیگر مراکز را هم بازگشایی کنیم. اینکه یک‌شبه و به صورت یکدفعه تمام مراکز مهم کشور را بازگشایی کنیم کاری اشتباه است. البته در شرایطی باید این محدودیت‌ها لغو شود که انتقال کرونا در سطح پایین باشد. اما در حال حاضر سطح انتقال کرونا رو به افزایش است و تعداد مرگ سه‌رقمی زمان مناسبی برای عادی‌انگاری و بازگشایی‌ها نیست.

خطر همزمانی رفع محدودیت‌ها
این عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا در واکنش به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در اول آذر اظهار کرد: نمی‌توانیم براساس تاریخ‌های از‌پیش‌تعیین‌شده برای بازگشایی‌ها تصمیم‌گیری کنیم و این امر خطرناک‌ترین کار است، چرا که هنوز نمی‌دانیم ابتدای آذر ماه چه اتفاقی رخ خواهد داد و تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که به تمام دانشگاه‌ها و مدارس بگوییم طی این یک ماه آمادگی لازم را برای بازگشایی‌ها در دستور کار قرار دهید اما باید ۲۵ آبان ماه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تصمیم بگیریم. اگر منوال به همین صورت پیش برود و تعداد شهرهای قرمز و شمار مبتلایان و فوتی‌ها افزایش پیدا کند با وجود اینکه دانشگاه‌ها هم آمادگی لازم را پیدا کرده باشند باز باید زمان بازگشایی‌ها را لغو کنیم. او ادامه داد: در هر صورت همزمانی رفع محدودیت‌ها اشتباه است و این امر در آینده‌ای نه‌چندان دور بحران جدیدی را برای ما ایجاد می‌کند. چه‌بسا در هفته‌های اخیر دورکاری‌ها لغو و مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شدند که این امر بسیار اشتباه است. حداقل کاری که مسوولان می‌توانند انجام دهند این است که اقدام جدیدی انجام ندهند و اجازه دهند چهار هفته دیگر بگذرد. اگر شرایط به خوبی گذشت بعد در خصوص بازگشایی‌های جدید تصمیم‌گیری شود. با چنین روندی از بروز فاجعه جلوگیری می‌شود.

اعتماد مردم به واکسن را از بین نبرید
دبیر کمیته اپیدمیولوژی با تاکید بر اینکه نباید به دلیل واکسیناسیون گسترده خیالمان راحت باشد، گفت: برخی مسوولان بر این باورند که با وجود واکسیناسیون گسترده باید خیالمان از بابت کنترل کرونا راحت باشد، در صورتی که این‌گونه نیست. از قضا چنین تفکری بسیار خطرناک است. به طورکلی ما با واکسیناسیون سعی داریم با احتیاط لازم و کافی جامعه را فعال کنیم. البته زمانی می‌توانیم با خیال راحت جامعه را فعال کنیم که حداقل ۸۰ درصد جامعه دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند این در حالی است که امروزه به درصد مطلوبی از دو دوز نرسیده‌ایم و دو هفته هم از تزریق واکسیناسیون برخی افراد نگذشته است. با این تفاسیر بهتر است با واکسیناسیونی که در حال حاضر وجود دارد، اعتماد بیش از حد نداشته باشیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: این سرعت واکسیناسیون خیلی خوب است ولی حدودا یک ماه دیگر هم می‌توان صبر کرد تا نتیجه آن را دید. چه‌بسا در حال حاضر ۳۰۰ هزار تن روزانه دوز اول واکسن را دریافت می‌کنند و این نشان‌دهنده اعتماد مردم به واکسن است که به نظرم این اتفاق بسیار خوشایند است. بنابراین حالا که اعتماد مردم به واکسن جلب شده با بازگشایی‌های شتابزده اعتماد مردم را از واکسن از بین نبریم، چون هنوز واکسن نمی‌تواند به خوبی در جامعه تاثیر بگذارد. اگر بازگشایی‌ها عجولانه باشد و دوباره بیماری اوج بگیرد، آن زمان اعتماد مردم نسبت به واکسن از بین می‌رود. در نتیجه مسوولان باید بازگشایی‌ها را به زمان بهتری موکول کنند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: