کد خبر: ۲۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 26
شفاآنلاین - اهالی فرهنگ و هنر در دیدار خود با رییس جمهوری مسایل پیش روی حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله موسیقی، سینما، تئاتر و شعر را مطرح کردند.

به گزارش شفاآنلاین، مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر با رییس جمهوری در بیست و هفتمین شب از ماه مبارک رمضان در یکی از سالن های مجاور سالن اجلاس سران تهران برگزار شد که این مراسم با حاشیه هایی همراه بود.

ساعت 19:00- تعدادی از میهمانان در سالن حاضر شده اند و تقریبا بسیاری در میان حضار چشم به درب ورودی دوخته اند تا ببینند کدامیک از اهالی فرهنگ و هنر در این دیدار دعوت شده و حاضر می شوند.

علی نصیریان، رسول صدرعاملی ، رخشان بنی اعتماد ، مسعود کیمیایی ، کیومرث پوراحمد، مهتاب کرامتی ، هوشنگ مرادی کرمانی ،منوچهر صهبایی ، پانته آ بهرام، شهاب حسینی، رویا نو نهالی، فرهاد آئیش، حبیب صادقی، حمید رضا نوربخش، عبدالحسین مختاباد،تهمینه میلانی، بهزاد فراهانی، رخشان بنی اعتماد، شهره لرستانی، پری ملکی وعلیرضا خمسه از جمله حاضران ایندیدار بودند.

همچنین حسام الدین سراج، ساره بیات، مازیار فلاحی، فرهاد اصلانی، حسن پور شیرازی وعلی معلم نیز از دیگر شرکت کنندگان دراین مراسم به شمار می آیند.

19:30 – حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی،رییس جمهوری وارد سالن شد و با حضور وی و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران مراسم دیدار برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر با رییس جمهوری رسما آغاز شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،حسین فریدون دستیار ارشد ، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی حجت الاسلام روحانی را در این مراسم همراهی کردند.

19:35 - امیرحسین مدرس، مجری مراسم در آغاز برنامه با اشاره به روز جهانی قدس و شهادت و مجروح شدن مردم مسلمان غزه در جنگ اخیر، از حضار خواست که برای شادی روح شهدای غزه و همچنین شهدای فرهنگ و هنر فلطسین صلوات بفرستند.

19:40 – در ابتدای این مراسم تعدادی از هنرمندان در سخنانی دیدگاه ها و پیشنهادات خود را در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان با رییس جمهوری در میان گذاشتند؛تهمینه میلانی، کارگردان سینما، نخستین سخنران این مراسم بود که سخن خود را با این جمله - و به قول خودش این تیزر - آغاز کرد: «ما یک هزار سینما می خواهیم».

میلانی با اشاره به مسایل و مشکلات عرصه سینما و بی مهری هایی که دولت های پیشین به این عرصه داشته اند، گفت: متاسفانه در دولت های پیشین به اهالی سینما بی حرمتی هایی صورت گرفت و از آقای رییس جمهوری بخاطر احترامی که به خانواده هنرمندان داشتند و خانه ای که به ناحق اشتغال شده بود را به اهالی سینما بازگرداندند، تشکر می کنم

وی با اشاره به کمبود سینما در کشور گفت: بخاطر کمبود سالن سینما 80 درصد مردم از سینما محروم هستند و از آقای رییس جمهوری تقاضا دارم، دستور دهند برای هزار شهری که سالن سینما ندارند، سینما ساخته شود و با راهکارهایی ارتباط مردم را با سینما تقویت کند.

میلانی در ادامه سخنان خود به آمار متوسط تماشای سینما در ایران اشاره کرد و گفت: هر ایرانی به طور متوسط در 9 سال یک بار به سینما می رود در حالی که در کشور فرانسه هر فرد به صورت متوسط در سال 3 بار برای تماشای فیلم به سینما می رود.

وی در سخنان خود خواستار مبارزه با قاچاق فیلم، ساختن شهرک های سینمایی و توجه ویژه به فیلم کوتاه و مساله تالیف شد.

19:50 - حبیب صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، نقاش و طراح به عنوان دومین سخنران این مراسم، گفت: جامعه هنرمندان از دولت تدبیر و امید بخاطر فراهم آوردن شرایط مناسب برای فعالیت هایشان سپاسگزار و قدردان هستند.

وی افزود: هنرهای تجسمی نیاز به بازخوانی و توجه ویژه دارد؛ متاسفانه ردیف مصوب یک درصدی مجلس در حمایت از هنر تجسمی، در چند سال گذشته محقق نشده و نیازمند حمایت جدی دولت در این زمینه هستیم و امیدواریم در دوران مدیریت شما آرزوی هنرمندان محقق شود.

19:59 - فرهاد آییش، بازیگر تئاتر و سینما نیز به عنوان سومین سخنران، به بیان اهداف و خواسته های خانواده تئاتر پرداخت و گفت: شما به خواسته و مطالبات اهالی تئاتر واقف هستید و شاید به همین دلیل 90 درصد تئاتری ها به شما رای دادند.

وی افزود: تئاتر در همه اعصار به نوعی وظیفه تغذیه فرهنگی جامعه را به عهده داشته است؛ نسل جوان ایران نسلی که از تئاتر تغذیه می شود؛ کافی است که شب ها در سالن های تئاتر مشاهده کنیم که چطور جوانان شور و شوق از خود نشان می دهند.

آییش اضافه کرد: تئاتر ایران در دو دهه اخیر روز به روز ریشه کرده است و امروز شاهد هستیم که هر روز حداقل یک تئاتر پر شور بر روی صحنه است.

وی تصریح کرد: امروز، همین جوان ها به صورت تصاعدی غمگین تر و عصبانی تر می شوند و آنها در ازای همه شورها و رشدها درونا سرخوردگی را تجربه می کننند.

این بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به بودجه یازده میلیارد تومانی تئاتر، اظهار کرد: بودجه تخصیص یافته تئاتر بسیار ناچیز و نحیف است؛ 11 میلیارد، یعنی چیزی کمتر از یک پرو‍ژه تلویزیونی، که این بودجه فقط کارهای جاری تئاتر را تامین می کند؛ بچه هایی هستند که حدود دو سال دستمزد خود را دریافت نکرده اند و در اوج ناامیدی به دولت تدبیر و امید، امید دارند.

20:06 - فاضل نظری، شاعر و نویسنده نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، گفت: اگر قرار باشد ایران را چیزی یا امری برای مردم خارج از کشور معرفی کند، بهترین روش استفاده از وجه تمدنی و چهره فرهنگی ایران است؛ بنای تاریخی باشکوهی که بسیاری از ستون های آن را شاعران شاخص و چهره های ادبی گذشته ما می سازند.

وی ادامه داد: شعر فارسی آیینه ای از علم و اخلاق و حکمت و اندیشه مردمان این سرزمین است.

20:13 - حمیدرضا نوربخش از حوزه موسیقی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در آغاز سخنان خود گفت: شایسته نیست که بعد از گذشت 35 سال از عمر جمهوری اسلامی، ما هنوز روی بایدها و نباید و این که اصلا موسیقی حلال یا حرام است صحبت کنیم؛ باید تلاش شود که اولا شان و جایگاه موسیقی مشخص شود و هنرمندان موسیقی احساس کنند که به آنها احترام گذاشته می شود.

وی با اشاره به موضوع دیپلماسی فرهنگی که در دوران مبارزات انتخاباتی مورد تاکید رییس جمهوری قرار گرفته بود، گفت: موسیقی پیشاهنگ دیپلماسی فرهنگی است.

نوربخش افزود: بیاییم کاری کنیم که هنرمندان بتوانند به راحتی کارشان را انجام دهند و وقتی در چارچوب مقررات فعالیت می کنند ، نگران نباشند که در بخشی از این جغرافیا کارشان با مشکل مواجه شود؛ در بخشی مجازند و در بخشی غیرمجازند.

این فعال حوزه موسیقی اصیل، در کلام آخر خود گفت: این را از طرف همه هنرمندان موسیقی و همه دلسوزان فرهنگ و هنر عرض می کنم؛ آقای رییس جمهوری شما دوبار در جریان فعالیت های انتخاباتی و مناظرات از هنرمندی نام بردید که صدای جاودانه این ملت است؛ استاد محمد رضا شجریان ( با ذکر نام شجریان، حاضران در مراسم به مدت چندین ثانیه وی را تشویق کردند).

وی افزود: بعد از یک سال از استقرار دولت همه منتظرند که این صدا در این مملکت طنین انداز شود؛ این خواست همه اهالی فرهنگ و هنر است. ( که شرکت کنندگان در مراسم با تشویق دوباره، سخن نوربخش را تائید کردند).

20:18 - مصطفی رستگاری شاعر و فیلمنامه نویس آخرین سخنران این مراسم بود که بر وجود نابسامانی هایی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: باید برای رفع این نابسامانی ها تلاش کرد.

20:27 - رییس جمهوری در این مراسم ضمن پذیرفتن هدیه هومن سیدی، با یادداشتی سیمرغ بلورین وی را بصورت امانت به این فیلمساز تحویل داد؛ هومن سیدی یازیگر و فیلمساز پیشتر در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین خود در بخش نگاه نو را به رییس جمهوری تقدیم کرده بود.

20:30 – حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از شنیدن سخنان و درد و دل های اهالی فرهنگ و هنر، برای سخنرانی به پشت تریبون حاضر شد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: از این که بعد از حدود 6 ماه باز فرصتی پیش آمد تا در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر باشم بسیار خوشحالم؛ آنهم در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که به قولی ممکن است شب قدر باشد.

روحانی در ادامه از ملت ایران به خاطر حضور شکوهمندشان در راهپیمایی روز قدس تشکر و سپاسگزاری کرد.

رییس جمهوری اظهار کرد: خرسندم که هیچوقت ما را به عنوان کشور نفت یا کشوری که دو هزار کیلومتر ساحل جنوبی دارد، نشناختند و نه به عنوان کشوری که سازنده سلاح های مدرن است بلکه همواره کشور ایران را به عنوان کشور فرهنگ، علم، بوعلی سیناها، ذکری رازی ها، حافظ ها و فردوسی ها شناختند و این افتخاری برای ما است.

وی ادامه داد: ما می خواهیم اصحاب فرهنگ این پرچم افتخار را همواره در اهتزاز داشته باشند و همه جهان، ما را به عنوان ملت فرهنگ دوست بشناسند و بتوانیم بزداییم آن گرد و غباری را که به ناروا در سال های گذشته بر چهره ملت ایران پاشیدند و ما را به عنوان اهل جنگ و خشونت معرفی کردند.

روحانی گفت: ملت ایران ملتی است که همیشه ضد خشونت و ضد افراط بوده است؛ اگر هم گوشه ای فردی، جمعی و یا گروه کوچکی راه دیگری می پیماید شما فرهنگ دوستان با زیباترین شعرها، ساخت بهترین فیلم ها، مجسمه ها، تابلو ها به همه دنیا بگویید که این ملت، ملت صلح، دوستی و برادری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که یک تیتر را در صحبت های خودم مطرح می کنم و بعد در فرصتی مناسب آن را باز خواهیم کرد. خیلی وقت ها بین قدرت و فرهنگ و هنر تنازع و رقابت بوده است؛ بیایید هردوی ما پشت سر جامعه باشیم و همه با زبان و با عمل به ملت بزرگمان بگوییم که صاحبان قدرت و صاحبان فرهنگ و هنر هر دو خادمان شما هستند.

20:50- اهالی فرهنگ و هنر نماز مغرب و عشای خود را به امامت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار کردند.

21:00 –رییس جمهوری بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با اهالی فرهنگ و هنر و در غیاب خبرنگاران و عکاسان و تصویر برداران در ضیافت افطار شرکت کرد.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: