کد خبر: ۲۹۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 25
به صورت کلی در بانک‌های دولتی، املاک و مستغلات در قالب شعب مازاد است و لزومی ندارد بانک‌های دولتی در شهر‌ها چند شعبه داشته باشند.
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس اقتصادی گفت: شعب مازاد بانک‌ها ارزش قابل توجهی از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده است.
به گزارش شفاآنلاین:خسروی کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که، چرا بانک‌ها مشتاق به داشتن مستغلات بیشتری هستند؟ اظهار کرد: مسئله اموال و مستغلات در بانک‌های دولتی با بانک‌های خصوصی متفاوت است.

او بیان کرد: به صورت کلی در بانک‌های دولتی، املاک و مستغلات در قالب شعب مازاد است و لزومی ندارد بانک‌های دولتی در شهر‌ها چند شعبه داشته باشند.
او افزود: لازم به ذکر است که، شعب مازاد بانک‌ها ارزش قابل توجهی از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده اند.

کارشناس اقتصادی راهکاری در جهت رفع مشکل افزایش اموال بانک‌ها گفت: در حال حاضر بانک‌ها ۱۰ هزار شعبه مازاد دارند در خصوص بانک‌های دولتی باید در قالب هلدینگ، بانک‌های دولتی تجمیع شوند. علت عدم تعطیلی شعب بانک‌ها این است که، این موضوع بیشتر هزینه اقتصاد و سیاسی دارد و علاوه بر آن مردم و نمایندگان مردم ناراحت می شوند.

او بیان کرد: در اقتصاد تورمی هر کسی هر دارایی دارد، در خصوص فروش آن و تبدیل آن به دارایی دیگر که بازدهی کمتر از تورم می دهد، مقاومت می کند، بانک‌های غیر دولتی نیز در همین چارچوب رفتار می کنند. نظام انگیزشی اقتصاد ما همه‌ آحاد اقتصادی را به سمت دارایی‌هایی که سپر تورم هستند مثل املاک و مستغلات هدایت می کند.

خسروی در پاسخ به این پرسش که، نظام انگیزشی را چه طور باید اصلاح کرد؟ اظهار کرد: در قالب ماده ۱۶ یک جرایم مالیاتی در نظر گرفته شده بود. علاوه بر آن بانک مرکزی باید یک سری جرایم مالیاتی در نظر بگیرد، زیرا اگر بانک‌ها جریمه شوند و با بانک‌های متخلف و دارای اموال مازاد برخورد شود، مثل این است که بازدهی که از آن اموال کسب می کنند، کاهش می‌یابد و در این صورت به سمت دیگر می‌روند.

او بیان کرد: از اموال مازاد مهم تر، مسئله شرکت‌های وابسته به بانک ها، سرمایه گذاری بانک‌ها در شرکت‌ها و پرداخت تسهیلات به آنان است. اگر بانک‌های غیردولتی همه‌ اموال را واگذار کنند و حق خرید اموال جدید را نداشته باشند، طبیعتا بانک شرکتی تاسیس می کند و آن شرکت اقدام به خرید می کند.
برچسب ها: فروش ، اموال ، بانک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: