کد خبر: ۲۹۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 16
یوند یک رشته تیمی است که چندین گروه در آن کار می‌کنند. حتی در میان تمامی مراکز آمریکا، تنها دو مرکز را به اورولوژی اختصاص دادند و تشکیل چنین زیرمجموعه‌هایی در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود

شفاآنلاین>سلامت> اعلام خبر تشکیل انجمن پیوند کلیه- زیر شاخه انجمن اورولوژی ایران- بازتاب‌ها و واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است. ازجمله پروفسور سیدعلی ملک‌حسینی، پدر پیوند کبد ایران معتقد است که تشکیل این انجمن، اقدامی فوق‌العاده خطرناک و پرتبعات است.

به گزارش شفاآنلاین: همچنین دکتر ایرج فاضل- وزیر پیشین بهداشت و رییس جامعه جراحان ایران- معتقد است تشکیل چنین انجمنی غیر منطقی است اما از سوی دیگر دکتر احمد تارا- نفرولوژیست و متخصص پیوند کلیه- بر این باور است که اگر زیرگروه منجر به جدایی از انجمن مادر و اصلی بشود نکته‌ای منفی و اگر نشود، مثبت است.

نقطه قوتی ندارد

دکتر ایرج فاضل- جراح پیوند و عروق- که یکی از مخالفان اصلی این طرح است می‌گوید: به عقیده من ایجاد چنین زیر شاخه‌ای در انجمن اورولوژی نقطه قوتی ندارد، زیرا بیش از ۲۵ سال است که انجمن علمی پیوند اعضا در ایران و در سطح جهانی و بین‌المللی فعال و شناخته شده است. به همین دلیل تشکیل انجمنی دیگر غیرمنطقی است. به همین دلیل این موضوع را در دستور کار مجمع انجمن‌ها قرار دادیم و به زودی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد. وزیر اسبق بهداشت و پیشکسوت پیوند کلیه در ایران افزود: در هر صورت به نظرم در این وضعیت تشکیل این زیرمجموعه نه سودی برای مملکت دارد و نه مبنای علمی. حتی به نظرم این قبیل مسائل ارتباطی هم به متخصصان اورولوژی ندارد.

انتقاد‌های صریح دکتر ملک حسینی

پروفسور سیدعلی ملک‌حسینی- پدر پیوند کبد ایران- نیزتشکیل انجمن پیوند کلیه- در انجمن اورولوژی- را عملی خطرناک و فاقد رسمیت دانست و گفت: در واقع تشکیل این انجمن حرکتی نامشروع از طرف این انجمن و حتی وزارت بهداشت است. ضمن اینکه از نظر اخلاقی نیز چنین کاری منسوخ شده است.

فوق‌تخصص پیوند با اشاره به اینکه انجمن پیوند کلیه خیلی بالاتر از رشته اورولوژی است، گفت: پیوند یک رشته تیمی است که چندین گروه در آن کار می‌کنند. حتی در میان تمامی مراکز آمریکا، تنها دو مرکز را به اورولوژی اختصاص دادند و تشکیل چنین زیرمجموعه‌هایی در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود. وی درخصوص وضعیت خرید و فروش کلیه در ایران نیز بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که در حدود ۶۰ تا۷۰ درصد پیوند‌ها رابطه مالی مستقیم وجود دارد. حتی اگر در گوگل، ویکی‌پدیا و سایت‌های مختلف درخصوص پیوند ایران تحقیق کنیم، می‌بینیم که تنها نقطه ضعف در حوزه پیوند اعضای ایران، پیوند کلیه است؛ این ضعف هم به دلیل خرید و فروش کلیه است و به دلیل گران شدن کلیه، شاهد وجود بیماران زیادی در لیست‌های انتظار هستیم.

رییس انجمن پیوند اعضای خاورمیانه اظهار کرد: بنده به تازگی نامه‌ای به انجمن جهانی پیوند نوشته‌ام و تصور می‌کنم که انجمن جهانی پیوند نیز با تشکیل انجمن پیوند کلیه-زیرشاخه انجمن اورولوژی- مخالفت کند.

وی تصریح کرد: تا آنجا که می‌دانم آقای دکتر جلیل حسینی که متخصص اورولوژی و مسوول انجمن‌ها در وزارت بهداشت است، درخواست تشکیل انجمن اندویورولوژی را داشته که مجوزی برایش صادر نشده و بنابراین تصمیم گرفته‌اند که انجمن اورولوژی را به جامعه اورولوژی تبدیل کنند؛ درست همانند تبدیل یک ده به استان.

وی افزود: این موضوعات ادامه دارد و فکر می‌کنم در روزهای آینده جلسه‌ای تشکیل خواهد شد که مجمع انجمن‌ها در رابطه با تشکیل این انجمن تصمیماتی جدی خواهد گرفت. پدر پیوند کبد ایران با اشاره به عدم نیاز به انجمن پیوند کلیه در کشور تصریح کرد: ما در شیراز بخش‌هایی داریم که تمام پیوندها مانند روده، کبد و حتی آموزش‌های لازم نیز در آن صورت می‌گیرد؛ یکی از پیوندها، پیوند کلیه است که حدود ۵۷۰۰ پیوند کلیه انجام داده‌ایم که تقریبا از بزرگ‌ترین مراکز تخصصی این حوزه در ایران و جهان است.

وی تاکید کرد: بنابراین تشکیل انجمن پیوند کلیه عملی خودسرانه و زشت است که دوام نخواهد داشت؛ زیرا به طور کلی نمی‌توان پیوند که رشته‌ای کلی و بزرگ است را زیرمجموعه انجمن کوچکی قرار داد.

نابودی یکپارچگی انجمن پیوند اعضا

دکتر علی جعفریان- رییس پیشین دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و فلوشیپ پیوند کبد- یکی دیگر از مخالفان این طرح نیز گفت: این بحث کمی قدیمی است که همه‌زیرمجموعه‌های پیوند را شامل می‌شود. البته منطقی‌ هم همین است که یک‌سری مسائل مشترک و یک‌سری‌ هم مسائل اختصاصی دارند. در واقع مسائل مشترکشان باید در انجمن حل شود و مسائل اختصاصی‌شان هم در کمیته‌هایی از این مجموعه آورده شود.

یعنی موضوعاتی که فقط برای پیوند کلیه جالب است بیان شود. زیرا ممکن است موضوعات کلیه برای کسی که در پیوند قلب کار می‌کند، جالب نباشد. بنابراین منطقی‌ این است که زیرمجموعه‌ای از پیوند اعضا تشکیل شود و زیرمجموعه یک مجموعه اصلی باشند، منتهی اتفاقی که در حال حاضر رخ داده بخش اورولوژی به صورت جامع در حال کار است و یک بخش پیوند کلیه به وجود می‌آید که با یکپارچگی انجمن سنخیت ندارد، در عین حال که نیاز است به زیرمجموعه‌های موجود شاخه تخصصی به صورت یکجا توجه شود منطقی این است که اینها زیرمجموعه پیوند اعضا باشند تا رشته‌های مختلف.

به همین دلیل به نظرم اجرای چنین طرحی درکل موضوع جالبی نخواهد بود و به نفع پیوند اعضا هم نیست؛ چون یکپارچگی پیوند اعضا ارزش داخلی خود را از دست می‌دهد. پس تغییرش به این صورت روش خیلی خوبی نیست.
رییس بخش پیوند کبد بیمارستان اما‌م‌خمینی‌(ره) افزود: در حال حاضر دوستان زیرمجموعه پیوند اورولوژی می‌خواهند این کار را انجام دهند. درصورتی که کلا عمل پیوند یک کار تیمی است و خاصیت انجام پیوند اعضا این است که همه رشته‌ها درگیرش هستند.

مثلا برای پیوند کلیه حداقل ۱۰ رشته تخصصی درگیرند. ماهیت پیوند ماهیت کاری تیمی است و این کارتیمی در رشته‌های مختلف شکل می‌گیرد به همین دلیل انجمن پیوند اعضا تشکیل می‌شود.
دکتر جعفریان با اشاره به علل تشکیل چنین انجمنی بیان کرد: به نظر بنده تشکیل چنین انجمنی ضرورتی ندارد و بیشتر از ناسازگاری افراد درون انجمن حکایت دارد. اختلافاتی بین افراد وجود دارد و این بسته به میزان و قدرت پیگیری افراد است.

زمانی درباره روش کار درست صحبت می‌کنیم و زمانی هم درباره این که چه کسی دوست دارد چه کند صحبت می‌کنیم و چیزی که من می‌گویم درباره روش درست کار است.
حالا شما فرض کنید ما پیوند کلیه را زیرمجموعه اورولوژی و از تمام مجموعه‌ها آن را جدا کنیم. این طبیعتا کاری منطقی نیست. ممکن است دو پزشکی که آنجا هستند خیلی خوب فعالیت کنند منتهی محل فعالیت آن افراد آنجا نیست و در انجمن پیوند اعضاست. به طور کلی دوستان ناسازگاری‌هایی با هم دارند که نتیجه آن درست انجام نشدن این روند است. درکل راه درست این است که کارها در زیرمجموعه انجمن اصلی پیوند صورت بگیرد. تمام مسائل مربوط به دارو‌ها، پشتیبانی پیوند، مسائل پیوند و… همه اینها بین تمام رشته‌ها مشترک است و به خاطر همین است که انجمن پیوند اعضا معنی پیدا می‌کند. این یعنی رشته‌ها باید زیر نظر انجمنی که به آن وابستگی دارند فعالیت کنند و نه به صورت تکنیکال.

موافقت به شرط همکاری با انجمن پیوند اعضا

اما دکتر احمد تارا – فوق‌تخصص کلیه – (نفرولوژی) که یکی از موافقان این طرح است در این باره گفت: موضوع پیوند مانند بسیاری از عقب‌افتادگی‌های پزشکی کشور نسبت به نیاز مردم در برهه حساسی به سر می‌برد. اما امروزه در تمام کشورها چنین امری مرسوم است. چراکه فرض کنید در همین رشته فوق‌تخصص کلیه، زیرگروه‌‌های مختلفی داریم مثلا فیزیوتراپی. پس این تمرکز کاری می‌تواند در اورولوژی هم باشد. مگر چه اشکالی دارد؟ قاعدتا این انجمن جایگزین انجمن پیوند اعضا نخواهد بود بلکه در حقیقت اورولوژیست‌هایی هستند که تمرکز کارشان روی پیوند کلیه است.

این متخصص پیوند کلیه افزود: تشکیل چنین طرحی جدید نیست بلکه سال‌هاست متخصصین اورولوژی بر این باورند که چنین زیرشاخه‌ای ایجاد کنند. این زیرمجموعه متصل به اعضا نیست، آنها اورولوژیست‌هایی هستند که در شاخه پیوند بیشتر متمرکز هستند و از دیدگاه اورولوژی پیوند کار می‌کنند، نه کل پیوند اعضا. ما قرار نیست برای جراحان و بقیه تعیین‌تکلیف کنیم. در حقیقت جنبه‌هایی از نفرولوژی که در پیوند است می‌توانند یکجا جمع شوند و درباره‌اش کار کنند. البته اگر این طرح باعث شود که از انجمن پیوند اصلی خارج شویم، برای همه ما ضرر دارد.

دکتر تارا اظهار کرد: به عقیده من تمرکز همیشه نقطه‌قوت است، تمرکز کاری، موضوعی است که در دنیای علم اثبات شده است. به این معنی که آن گروه مادر با این نقطه‌قوت بیشتر تقویت شود. اصطلاحا زیرگروه به تحقیق و پژوهش می‌پردازد و در انجمن اصلی به ارائه مطالب و پیشنهادها می‌پردازد. مثلا در مجلس کمیسیون‌های مختلفی داریم که درباره یک موضوع خاص درخواست اظهارنظر دارند و هر کمیسیون براساس دیدگاه خودشان نظر و پیشنهاد می‌دهند. حالا ما انجمن پیوند اعضا را یک مرحله بالاتر از این زیرگروه‌ها قرار می‌دهیم و هر زیرگروه می‌رود در حوزه تخصص خودش فعالیت می‌کند که یعنی منافاتی با یکدیگر ندارند. آنها می‌توانند به خوبی تعامل کنند و کمک‌کننده به انجمن اعضا باشند.

الان هم نگرانی ایجاد شده این است که در زیرمجموعه اورولوژی شاهد پراکندگی در انجمن اصلی باشیم که به طور کلی نباید چنین موردی رخ دهد. چه‌بسا اگر آمریکا هم بروید متوجه چندین زیرگروه در حوزه‌های مختلف می‌شوید. این را هم اضافه کنم که انجمن پیوند آمریکا نیز خودش زیرمجموعه انجمن بین‌المللی است. در کل این بحث‌ها که پیش آمده از اختلاف‌نظر‌ها نشأت می‌گیرد. درکل اگر زیرگروه منجر به جدایی از انجمن مادر و اصلی بشود نکته منفی و اگر نشود مثبت است.

ایرادات منطقی و حقوقی

دکتر محسن علی‌اکبریان -جراح پیوند- نیز در این باره گفت: موضوع تشکیل انجمن پیوند کلیه زیرمجموعه انجمن اورولوژی حاوی ایرادات منطقی و حقوقی است. یکی اینکه پیوند به طور عام به عنوان یک موضوع علمی چندرشته‌ای شناخته می‌شود. از آنجا که کل نمی‌تواند زیرمجموعه جزء خودش باشد، قرار دادن پیوند زیرمجموعه یک گروه جراحی غیرمنطقی است.
ثانیا اگرچه همکاران اورولوژیست در زمینه پیوند کلیه خدمات ارزشمندی ارائه کرده‌اند، اما انجام پیوند حتی در زمینه جراحی، محدود به این عزیزان نیست و همه جراحان فارغ‌التحصیل شیراز که فلوشیپ پیوند اعضا دارند در این زمینه صاحب‌حق هستند. به طریق اولی سایر رشته‌ها و به خصوص همکاران نفرولوژیست نیز صاحب چنین حقی هستند. بنابراین استفاده از لغت انجمن پیوند کلیه زیرمجموعه اورولوژی در واقع به معنی مصادره این حق است.

سوم اینکه اگر چنین رسمی باب شود گروه‌های دیگر هم می‌توانند آن را مطالبه کنند. به عنوان مثال جراحان دیگر می‌توانند درخواست تاسیس انجمن پیوند کلیه زیرمجموعه جامعه جراحان را بدهند که در این صورت نه از پیوند چیزی می‌ماند و نه از این انجمن‌ها.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم همه اساتید ضمن خویشتنداری و پرهیز از ایجاد دوقطبی و صرف‌نظر از تشکیل انجمن فوق‌الذکر «جامعه پیوند ایران» و زیرمجموعه آن انجمن‌های پیوند کلیه، کبد و… را تشکیل دهند که این صورت ضمن حفظ انسجام و اتحاد بین‌رشته‌ای زمینه توسعه علمی و فنی در همه زیرگروه‌ها ایجاد خواهد شد.

انجمن، کمکی به پیوند اعضا

اما دکتر اباذر اکبرزاده‌پاشا- اورولوژیست- نیز به عنوان یکی از موافقان طرح در این خصوص می‌گوید: یدک‌کشیدن نام پیوند اعضا، اگرچه از نظر ظاهری می‌تواند باابهت تلقی شود ولی اگر فعالیت زیرشاخه‌ها وجود نداشته باشد، سبب ارتجاع علمی خواهد شد. سال‌هاست که انجمن علمی پیوند اعضا، فعالیت علمی- آموزشی شاخصی ندارد و جز جلسات سالانه با تم تکراری و کلی‌گویی، تاثیر مثبتی هم نداشته است. یکی از دلایل این عدم پیشرفت هم وسعت کاری زیاد پیوند اعضا و جلوگیری از تکثرگرایی است.

وی ادامه داد: یقینا هدف استادان از ایجاد شاخه انجمن پیوند کلیه، توسعه علمی پیوند کلیه است و این امر می‌تواند کمک به پیوند اعضا باشد. من متوجه نمی‌شوم ممانعت آقایان از این کار چه توجیهی دارد؟

توضیح جامعه اورولوژی ایران
در روزهای گذشته متن نامه‌ای از جانب یکی از اساتید باسابقه شیراز – جناب آقای دکتر ملک حسینی – که منشا اثرات مثبت زیادی در حیطه پزشکی و پیوند عضو بوده‌اند منتشر شد. مضمون نامه به طور خلاصه، مخالفت با وجود «انجمن پیوند کلیه در زیرمجموعه انجمن اورولوژی ایران» بود. به دنبال انتشار وسیع آن نامه و ایجاد برخی ابهامات، جامعه اورولوژی ایران لازم می‌بیند موارد زیر را برای اطلاع عموم همکاران گرامی منتشر نماید:
۱) انتساب این نامه به جناب دکتر سیدعلی ملک‌حسینی با توجه به نوع انتشار (متن بدون امضا و شماره رسمی نامه) از دید ما قطعی نیست، اما با توجه به اینکه تکذیب و تعدیلی از سوی ایشان منتشر نشده است. فرض را بر انتساب نامه به ایشان می‌گذاریم، هرچند اگر به هر فرد دیگری منسوب باشد نیز توضیحات زیر ضروری است.
۲) فارغ از محتوای نامه، لحن آن با عتاب و خارج از رنگ و بوی خیرخواهی و حل و فصل عقلایی یک مساله به نظر می‌رسد. حکم قطعی به «کاملا مردود بودن» امری، نیاز به وقوف به همه ماوقع دارد که از عبارت اول نامه چنین وقوفی بر نمی‌آید: «چند روز قبل خبری را شنیدم که فرد یا افرادی در اطلاعیه‌ای…»
۳) جامعه ارولوژی ایران یکی از پرسابقه‌ترین تشکیلات علمی- حرفه‌ای پزشکی کشور بوده و طی ۶۲ سال سابقه فعالیت خود همواره در حوزه‌های آموزش، پژوهش، ارایه خدمات و ابتکارات تشکیلاتی در مطلوب‌ترین سطح ممکن بوده است.
۴) از سال‌های قبل این جامعه تحت عنوان انجمن ارولوژی ایران با شش شاخه تخصصی فعالیت داشته و سعی کرده تا توسعه‌ای متوازن در بین آنها فراهم کند. ولی موانعی برای توسعه فعالیت برخی از آنها وجود داشته است؛ از قبیل عدم استقلال مالی و در نتیجه عدم وجود انگیزه تامین منابع لازم برای ادامه فعالیت و همچنین عدم امکان ارتباط علمی و پژوهشی با تشکیلات مشابه خود در سطح بین‌المللی و همچنین فقدان فرصت لازم در جهت رفع موانع حرفه‌ای خاص آن گرایش که عملا تفاوت واضحی بین سطوح فعالیت هر یک از این گرایش‌ها به وجود آورده است.
۵) این جامعه با استراتژی ارتباط با نهادها و انجمن‌های علمی بین‌المللی پیشرو، همواره با تنفر از درجا زدن و مدیریت و رفتار سازمانی تکراری از یک طرف و همچنین با اعتماد به بدنه ارولوژیست‌های کشور و استعدادهای نهفته ولی به کار گرفته نشده که متاسفانه در برخی از تشکیلات‌های صنفی – علمی دیگر وجود دارد، تشکیلات خود را به روز کرده و نهادهایی همچون شاخه ارولوژیست‌های جوان، شاخه دستیاری، شاخه‌های استانی و یا برقراری کنگره مستقل دستیاری و یا رفتارهای نمادینی نظیر روز و هفته سلامت مردان به جامعه عزیز ایرانی ارائه داده است.
۶) در بعد ارتباطات بین‌المللی تعدادی از گرایش‌های تحت پوشش این جامعه به صورت مستقل با انجمن‌های هم‌تراز خود در سطح جهانی مرتبط بوده و به همین دلیل رشد قابل‌توجهی در سال‌های اخیر از نظر علمی داشته و در نتیجه ارتقای سطح ارائه خدمات به مردم عزیزمان را در پرونده فعالیت خود دارد و از طرفی دیگر پیشرفت‌های خیره‌کننده ایران عزیزمان را به جامعه جهانی نشان داده‌اند، نظیر انجمن ارولوژی زنان و فانکشنال ارولوژی که در ارتباط تشکیلاتی با ICS و INUS می‌باشند، اما متاسفانه برخی دیگر از گرایش‌های این جامعه برای ارتباط علمی به دلیل نداشتن استقلال نسبی و همچنین متولیانی که اختیارات لازم جهت این تعامل علمی را داشته باشند عقب مانده و انتظار بجایی از هیات‌مدیره جامعه ارولوژی جهت اعطای فرصت رشد و تعالی و ارتباطات بیشتر داخلی و خارجی را داشته باشند.
۷) مجمع عمومی این جامعه در زمستان ۱۳۹۹ با پیشنهاد مترقی تغییر تشکیلاتی جدید و تبدیل انجمن به جامعه ارولوژی ایران و ارتقای سطح شاخه‌های تخصصی خود به انجمن و بر مبنای شیوه‌نامه مشخصی که متضمن رشد متوازن همه گرایش‌های تخصصی بوده و در عین حال با اعطای اختیارات لازم بتوان میزان فعالیت هر گرایش را رصد کرده و زمینه فعالیت رقابتی حوزه‌های مختلف تخصصی را فراهم آورد رای مثبت داد و خوشبختانه کمیسیون علمی انجمن‌های وزارت متبوع نیز با نگرش وسیع توسعه‌ای و متقاعد شدن اثرات بسیار خوب این تحول تشکیلاتی این مصوبه را تایید کرد که جا دارد از این کمیسیون و دبیر محترم آن جناب آقای دکتر سیدجلیل حسینی نهایت تشکر را داشته باشیم.
۸) جامعه ارولوژی ایران از سروران و اساتیدی که در روزهای اخیر با نوشتارهای مملو از کم‌لطفی و شاید هم به دلیل اختلاف نگرش با استاد گرانقدر جناب آقای دکتر ناصر سیم‌فروش در مورد مسائل مختلف پیوند کلیه، به انجمن پیوند کلیه‌ی تحت پوشش تشکیلاتی جامعه ارولوژی ایران انتقادهای بعضا خارج از شیوه اخلاقی حرفه‌ای کرده‌اند دعوت به عمل می‌آورد.
الف- در صورتی که نقطه نظری در موارد ذکر شده دارند در یک بحث آزاد و خارج از تعصبات سنتی مطرح کرده تا بر اساس اصول پذیرفته شده مبتنی بر شواهد مورد تحلیل قرار گیرد و جامعه ارولوژی ایران با تمام وجود از چنین مباحث و مجادلات علمی استقبال می‌کند.
ب- با مراجعه به قوانین موجود کشوری در مورد انجمن‌های علمی ایران، حتما ملاحظه می‌فرمایید که هر انجمن اختیار دارد در مجمع عمومی فوق‌العاده خود تغییرات تشکیلاتی را مطرح و تصویب کند و این جامعه نیز دقیقا طبق قوانین موجود عمل کرده و نه تنها از انجمن‌های دیگر دعوت می‌کند که پوسته خود را شکسته و به همه نیرو‌های خود در قالب تشکیلات نهادینه شده اجازه بروز استعداد و ابتکار بدهند، بلکه مزاحم پیشرفت و به‌روز شدن انجمن‌های دیگر از جمله جامعه ارولوژی ایران نشوند‌.
بدیهی است که در غیر این صورت جامعه ارولوژی ایران به شدت از مواضع بحق خود دفاع خواهد کرد.
ج-در خصوص سیاست‌های پیوند کلیه در کشور و به‌خصوص پیوند از دهنده زنده نیز جامعه ارولوژی ایران آمادگی بحث و بررسی لازم را داشته و قبلا نیز با اتکا به تجربیات گران سنگ همکاران داخلی و مخصوصا همکاران ارولوژیست درگیر با جراحی پیوند کلیه که ده‌ها هزار پیوند کلیه انجام داده‌اند و همچنین با عنایت به تجربه موفق کشورهای مختلف جهان پیشنهادهای خود را به نهادهای مسوول و شورای پیوند ارائه نموده که متاسفانه به دلیل برخی اعمال نفوذ‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته است، اما همچنان این جامعه به لحاظ منافع ملی و حفاظت از سطح سلامت مردم عزیزمان آماده مباحثه و همکاری لازم است.روزنامه جهان صنعت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دکتر رضا سعیدی فیروزابادی
|
United States
|
۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
همکاران گرامی
در روز های اخیر از خبر تاسیس انجمن جدیدی تحت عنوان انجمن پیوند کلیه ایران بسیار متعجب شدم. پیوند اعضا رشته جدیدی در ایران و دنیا ست که توانسته است خدمات ارزشمندی به بیماران و جامعه ارایه دهد. وظیفه اصلی ما پزشکان این رشته توسعه این رشته در جامعه به منظور نجات انسان ها ست. ایجاد تفرقه و انشعاب بر خلاف این آرمان انسانی است. من از انگیزه تاسیس این انجمن جدید اطلاع ندارم ولی در شرایط حاضر که پیوند اعضا در جامعه ما با چالش های جدی مواجهه است، انرا بر خلاف منافع بیماران می بینم. لازم است همگی ما در کنار هم یکدل و یکصدا به توسعه این رشته و ارایه خدمات به بیماران نیازمند اهتمام ورزیم.
توصیه من به همه دوستان بویژه به همکاران جوان‌تر این است در درجه اول به ارایه خدمت به بیمارانشان بیاندیشند و از منیت و تفرقه که باعث تضعیف این رشته نو پا می سود پرهیز نمایند. رشته پیوند اعضا با توجه به پیچیدگی بیماران نیاز به همکاری و همکاری متخصصین مختلف با هم در جهت درمان بیماران دارد. تمامی این متخصصین لازم است در کنار هم با یکدیگر همکاری کنند که انجمن پیوند اعضا می توانند تمامی آنان را خود جای دهد. امروز انشعاب در این انجمن در جهت توسعه و بهینه سازی خدمات پیوند به بیماران نیست. امروز که انتخابات انجمن پیوند اعضا هم در پیش است بر همگی ماست که بر تقویت این انجمن بکوشیم تا در کنار هم بتوان به رسالتمان که ارایه خدمات بهینه به بیماران و توسعه این خدمات در کشور است ، عمل نماییم.

جهان ای برادر نماند به کس
دل اندر جهان آفرین بند و بس

ارادتمند
سعیدی فیروزابادی
رییس بخش پیوند اعضا دانشگاه ایالتی
نیویورک

http://shafaonline.ir/fa/news/166105/ضرورت-توسعه-خدمات-پیوند-اعضا-در-ایران

http://shafaonline.ir/fa/news/159165/چالش-های-پیوند-اعضا-درایران

https://www.ettelaat.com/mobile/?p=45629&device=phone

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30044359/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29682248/
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: