کد خبر: ۲۹۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 13
بحث پزشک خانواده یکی از اصلی‌ترین مسائلی بود که در سال‌های اخیر به دلیل درگیر بودن با تعارض منافع نتوانسته‌ است به‌درستی اجرا شود.
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس اقتصاد سلامت گفت: نظام سلامت کشور به دلیل وجود تعارض منافعی که وجود دارد، دچار آسیب‌هایی شده که باید با ایجاد شفافیت این مسائل رفع شود.
به گزارش شفاآنلاین:بوذر جمهری کارشناس اقتصاد سلامت در برنامه میز اقتصادی با بیان اینکه قانون تعارض منافع یکی از ریشه‌های اصلی سلامت و نظام سلامت کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، اظهار کرد: این تعارض منافع به‌گونه‌ای گسترش پیدا کرده‌ است که نظام حکمرانی کشور هم دچار مسئله‌ تعارض منافع شده است.
او بیان اینکه طرح‌های بسیار خوبی از جمله پزشک خانواده و صدور نسخه‌های الکترونیکی متأسفانه به دلیل مبتلا شدن به تعارض منافع نتوانستند به‌درستی در کشور اجرا شوند، افزود: بحث پزشک خانواده یکی از اصلی‌ترین مسائلی بود که در سال‌های اخیر به دلیل درگیر بودن با تعارض منافع نتوانسته‌ است به‌درستی اجرا شود.

کارشناس اقتصاد سلامت با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل ما در تعارض منافع آن است که در طرح توسعه نظام سلامت دچار نواقصی شده ایم، افزود: در حال حاضر شاهد گره‌های کوری در حوزه تعارض منافع هستیم که باید اصلاح آن در دستور کار قرار گیرد.

بوذر جمهری با بیان اینکه برآوردهای کیفی در این حوزه صورت‌گرفته و ما گزارشی از مسائل مختلف تعارض منافع تهیه کرده و به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرده‌ایم، تصریح کرد: در این گزارش ما و ابعاد مختلف تعارض منافع را بیان و راهکار‌های اصلاح آن را هم اعلام کرده‌ایم.

او با بیان اینکه بسیاری از کشور‌های غربی و شرقی توانستند با راهکار‌های مناسب این تعارض منافع را مدیریت کنند، گفت: کسی که در بخش مهمی از حوزه سلامت فعالیت می‌کند، نباید هم در بخش خصوصی و هم در حوزه بخش عمومی فعالیت کند؛ چرا که بخش عمومی تنها برای مردم فعالیت می‌کند و در صورتی‌که یک فرد در هر دو بخش کار کند تنها بخش عمومی آن ضرر خواهد کرد.

کارشناس اقتصاد سلامت با بیان اینکه مسائل اصلی در این حوزه وجود دارد که همواره دچار ضرر و زیان شده اند، افزود: اصلی‌ترین بخش که در این حوزه دچار ضرر و زیان شد، بحث دارو بود که در حال حاضر بحث واکسن هم در آینده نزدیک دچار تعارض منافع خواهد شد.

بوذر جمهری درباره راهکار‌های اصلاح تعارض منافع افزود: راهکار‌های اصلی در این حوزه ایجاد شفافیت است که یکی از بحث‌های شفافیت طراحی سامانه است، اما ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که بحث سامانه هم دچار تعارض منافع شده‌، بنابراین باید نظام حکمرانی ما در بخش سلامت خالی از افرادی که تعارض منافع دارند، باشد.

او در پایان یادآور شد: باید حوزه بخش خصوصی در این زمینه حضور نداشته باشد تا ما شاهد باز شدن گره کور در این حوزه باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: