کد خبر: ۲۹۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 12
در آغاز بیماری کرونا داروی مشخص و مفیدی را نداشتیم، اما با تلاش شرکت های دارویی امروزه تمامی داروهایی که در درمان کرونا مفید است، در داخل تولید می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم و البته کیفیت داروهایی که در ایران تولید میشود، بسیار قابل قبول است

شفاآنلاین>سلامت>97 درصد نیازهای دارویی ایران از طریق تولید داخل تامین می‌شود و میزان خروج ارز برای واردات دارو 91 درصد کاهش داشته است. این اماری است که وزیر بهداشت و معاون او در ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما اعلام کردند و تاکید کردند که نگاه آنها به افزایش تولید داخلی انواع دارو است. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در این مراسم همچنین اعلام کرد که در حال حاضر بازار داروی ایران در هیچ قلم داروی رایجی با کمبود مواجه نیست. در ادامه این مراسم حیدر محمدی، مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو هم از واردات 100 میلیون دوز دیگر واکسن کرونا خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین: بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما محور سخنرانی خود را روی بازار دارو قرار داد و گفت: «حدود ۹۷ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و در حال حاضر هیچ‌یک از داروهای رایج در بازار نایاب نیست و کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما گاهی اوقات پزشکان داروهای کمیاب را نسخه می‌کنند که توصیه ما به پزشکان این است که وقتی داروهای تولید داخلی خوبی داریم، این داروهای کمیاب را نسخه نکنند که بیمار مجبور باشد دنبال آن ها بگردد.»

او همچنین گفت: «در آغاز بیماری کرونا داروی مشخص و مفیدی را نداشتیم، اما با تلاش شرکت های دارویی امروزه تمامی داروهایی که در درمان کرونا مفید است، در داخل تولید می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم و البته کیفیت داروهایی که در ایران تولید میشود، بسیار قابل قبول است. برخی از کشورهای همجوار ما مرتب از ما درخواست کرده و ابراز می‌کنند که داروهای ایرانی خوب است و مرتب درخواست می‌کنند که این داروها را داشته باشند.»

وزیر بهداشت البته به مصرف بی‌رویه دارو در ایران هم اشاره کرد و گفت: «مساله مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که همیشه به پزشکان توصیه می‌کنیم که مصرف دارو را پایین آورند. بیماران ما باید بدانند که بسیاری از بیماری ها می‌تواند بدون دارو درمان شود و اینطور نیست که همه درمانها با دارو باشد و باید حداقل دارو برای بیمار مصرف شود اما مصرف داروی ما در کشور بالاتر از متوسط مصرف جهانی است که باید آن را کاهش دهیم.»

وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: «سیاست وزارت بهداشت این است که اولا تعارض منافع را در شرکت های دارویی و تجهیزاتی در نظر می‌گیریم. از پزشکان هم خواهش کردیم که دارو را به صورت واقعی نسخه کنند و آنچه که مورد نیاز است، نسخه شود. این هم جزو سیاست های ما است. نکته دیگر هم اینکه باتوجه با نیازی که برآورد می‌کنیم ان‌شاءالله بتوانیم تامین دارو را انجام دهیم.»
عین‌اللهی همچنین به رفع کمبود سرم در بازار اشاره کرد و گفت که همچنان در زمینه تامین انسولین قلمی مشکل وجود دارد اما با با برنامه‌ریزی‌ مقرر شده است که تا پایان امسال انسولین قلمی در ایران تولید شود.

ضوابط قیمت‌گذاری دارو تغییر کرد
محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو دیگر سخنران افتتاحیه ششمین دوره رویداد بین‌المللی دارویی ایران‌فارما بود. او در این مراسم از کاهش 91 درصدی واردات دارو به ایران خبر داد و گفت: «زمانی کسانی مدعی بودند صنعت داروسازی ایران توانمند و پیشتاز نیست بلکه آن را با دانش خود، صنعتی مونتاژ قلمداد می کردند که مواد اولیه آن از خارج از کشور می آید که خوشبختانه در آزمون سخت کرونایی این صنعت قابلیت خود را نشان داد و امروز شاهد هستیم که همه داروهای مصرف در درمان کرونا توسط تولید کنندگان داخلی تولید می شود و اگر می خواستیم همه اقلام را وارد کنیم ارز بری بالای رخ می داد. در حقیقت این صنعت به هیچ وجه صنعت لاکچری و بدون پشتوانه نیست و صنعتی کاملا بومی و علمی است.»

شانه ساز با یادآوری اینکه تولید واکسن کرونا در کشور مبین این ادعا است که صنعت دارو توانمند است، ادامه داد: «با پشتوانه صنعت داروسازی داخلی توانستیم مجموع ارز ترجیحی و سایر ارزهایی که در کشور استفاده می‌شود را از ۴.۲ میلیارد دلار به ۲.۸۴ میلیارد دلار از فاصله سال ۹۷ تا ۹۹ کاهش دهیم که اتفاق بسیار بزرگی است و در شرایطی که میزان ارزبری و مصرف ارز در مواد اولیه دو درصد افزایش داشته است، در دارو، ۳۱ درصد ارزبری در واردات کاهش پیدا کرده است.»
او همچنین گفت: «در مجموع در حوزه سلامت، دارو و مکمل‌ها و شیرخشک ۱۰ درصد ارزبری در تولید افزایش پیدا کرده این در حالی است که ۲۹ درصد ارزبری در زمینه محصولات وارداتی کاهش یافته است؛ به عبارتی در مکمل‌ها و شیرخشک ارزبری در حوزه تولید ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده و در این فاصله ۷۴ درصد واردات مکمل ساخته شده کاهش پیدا کرده است.»
رییس سازمان غذا و دارو همچنین از تغییر ضوابط قیمت‌گذاری دارو خبر داد و گفت: «ضابطه قیمت‌گذاری دارو تغییر کرده است و از سندیکای دارو درخواست داریم پیشنهادات را برای بودجه ۱۴۰۱ اعلام کنند تا به عنوان لایحه به مجلس ارائه شود و ما در کمیسیون صنایع و بهداشت پیشنهادات را پیگیری و مصوب خواهیم کرد تا صنعت دارو به جایگاه حقیقی خود برسد.»

100 میلیون دز واکسن دیگر وارد می‌شود
در این مراسم همچنین مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو از تصمیم وزارت بهداشت برای ادامه واردات واکسن تا 200 میلیون دز واکسن خبر داد و گفت: « تا این لحظه حدود ۱۰۰ میلیون واکسن تامین کردیم که بخش اعظم و حدود ۹۰ درصدش مربوط به حوزه واردات و حدودا ۱۰ میلیون از آن برای بازار تولید داخلی بوده است و مجموع واردات تا مرز ۲۰۰ میلیون ادامه می‌یابد.»
او همچنین گفت: «سال گذشته بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان عدد بازار دارویی‌مان بود که نشان می‌دهد، به شدت از سوی واردات به سمت تولید می‌رویم و البته عمق تولیدمان هم زیاد می‌شود. یعنی ما در زمینه محصول نهایی و مواد اولیه مستمرا عمق تولید را زیاد می‌کنیم. زیرا تولید مراحل مختلفی دارد و هرچه تولید عمیقتر باشد، ارزبری کمتری دارد و طبیعتا شاخص ها و مولفه های تولید برایمان ارزشمندتر است.»

محمدی در زمینه وضعیت تولید داروهای مرتبط با کرونا، گفت: «در حوزه داروهای کرونا سه داروی اصلی رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلیزومپ را تولید داخل داریم و هشت شرکت تولیدکننده رمدسیویر، سه تولیدکننده فاویپیراویر و یک تولیدکننده توسیلیزومپ داریم و اکنون به حدی رسیدیم که توان صادراتی خوبی هم بعد از پایین آمدن پیک پنجم داریم و در حوزه واکسن کرونا هم اکنون سه تولیدکننده واکسن مجوز مصرف دریافت کردند و چند تولیدکننده هم در مسیر اخذ مجوز هستند که امیدواریم به زودی وارد این عرصه شوند.»

او درباره آخرین مجوزهای واکسن های داخلی کرونا، گفت: «اولین واکسن برکت بود که خرداد ماه مجوز گرفت و دومین واکسن انستیتو پاستور بود. واکسن سومی که مجوز ما را دریافت کرده، اسپایکوژن بود و در حال حاضر هم دو واکسن دیگر در مسیر مطالعه فاز سوم هستند که اگر آن را به پایان رسانده و نتیجه اولیه را اعلام کنند، وارد بازار مصرف می‌شوند.»

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن جانسون‌اند‌جانسون، گفت: «فعلا در این زمینه برنامه‌ای نیست. ‌البته قول داده بودند که به ما واکسن دهند که اجرایی نشد. ما هم با توجه به اینکه میزان تولید داخل مان زیاد است و مشکلی برای واکسن نداریم، اصرار نداشتیم اما اگر ارسال کنند، دریافت می‌کنیم و اگر نه که تولید داخلی با وفور موجود است و مستمرا هم تولید داخلی افزایش خواهد داشت.»

محمدی درباره زمان توزیع واکسن اسپایکوژن، گفت: «این واکسن برای ورود به بازار آماده است و احتمالا طی این هفته یا هفته آینده وارد شده و ماهیانه سه میلیون دز به ما تحویل می‌دهند و سیاست ما این است که پاستور ابتدا برای زیر ۱۸ سال مصرف شود و به همین دلیل منتظر بودیم که ابتدا برای زیر ۱۸ سال تزریق شود و بعد طبق پروتکل‌های معاونت بهداشت، توزیع آن انجام می‌شود.»

او درباره محدود بودن واکسن برکت در مراکز واکسیناسیون گفت: «برکت تاکنون ۱۰ میلیون دز تحویل داده که شش میلیون در قرنطینه دارد، اما از آنجایی که تقاضا برای برکت بالاست، باعث شده این اتفاق بیفتد. اکنون با ورود پاستور و اسپایکوژن که هر دو هم تولید داخلی هستند، فکر می‌کنم بار کم شود.»

محمدی درباره کمبود داروی قارچ سیاه نیز گفت: « واردت برای داروی قارچ سیاه ۱۶ برابر شد، اما متاسفانه پاسخگوی نیاز بازار نبود. اکنون می‌توان گفت وضعیت بهتر شده است. تقریبا هفته ای حدود ۶۰ هزار تا واردات داشتیم. دیروز مجددا ۲۲ هزار تا وارد بازار شد. البته مصرف خیلی زیاد شده و ۲۲ برابر شد. به هر حال متاسفانه قارچ سیاه در دنیا شیوع پیدا کرده است. ما چون تولید داخلی نداشتیم مقداری دچار مشکل شدیم که ان شاءالله تا پایان سال دو تولیدکننده داخلی وارد کار شده و خیالمان راحت می‌شود.»

حذف ارز دولتی دارو 60 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد
در انتهای مراسم حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم بر حمایت از صنعت دارویی کشور تاکید کرد و گفت: «قیمت دارو واقعی نشود، امکان صادرات و توسعه صنعت داروسازی فراهم نخواهد شد.»

او افزود: «بعد از شیوع کرونا هم شاهد بودیم داروهایی که نیاز بیماران بود، در داخل تولید شد و از واردات بی‌نیاز شدیم و در حال حاضر ایران جزو ۶ کشور اول دنیا در ساخت واکسن است و این یک افتخار برای نظام جمهوری اسلامی است.»

شهریاری در خصوص اینکه چرا موافق ارز ترجیحی بودیم، افزود: «برای آزاد شدن ارز دارو ۶۰ هزار میلیارد پول نیاز است که به بیمه‌ها داده شود تا مردم تحت فشار افزایش قیمت دارو نباشند و ما می‌ترسیدیم این پول به بیمه‌ها نرود.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: «بیمه‌های ما یک قلک هستند و فقط پول دریافت می‌کنند تا به مردم بدهند و اصلاً به عنوان یک صنعت عمل نمی‌کنند.»
اوبا عنوان این مطلب که ما شاهد هستیم خیلی از داروهای حیاتی با ارز نیمایی می‌آید، افزود: «دولت قیمت دارو را پایین نگه می‌دارد به خاطر اینکه به مردم فشار نیاید. لذا، باید به گونه‌ای از صنعت داروسازی کشور حمایت کنیم که بتواند صادرات داشته باشد. روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: