به گزارش شفاآنلاین: شهرام غفاری اظهار داشت: با حذف تدریجی دفترچه های تامین اجتماعی از مدار درمان و نسخه نویسی الکترونیک با استفاده از شماره ملی، امکان ثبت و نگهداری سوابق پزشکی تمامی بیمه شدگان فراهم شد و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت بیمه شدگان، تاثیر چشمگیری در تشخیص و درمان به موقع بیماری ها و مدیریت بهینه منابع نظام سلامت مشاهده خواهد شد.
وی گفت: با توجه به این مهم که تمامی خدمات تشخیصی و درمانی با شماره ملی ثبت و ذخیره می شود، ضرورت دارد، ارائه کنندگان خدمات و پزشکان به منظور جلوگیری از مخدوش شدن سوابق پزشکی و ممانعت از ایجاد سوابق غیرواقعی برای بیماران، در هنگام پذیرش و ارائه خدمت، هویت بیماران را با مشخصات مندرج در کارت ملی تطبیق دهند.
غفاری تصریح کرد: درج اطلاعات نادرست در پرونده سلامت نه تنها روند تشخیص و درمان بیماری را مختل و در شرایط اورژانسی مخاطره آمیز می کند بلکه در مراجع قانونی میتواند مبنای تصمیم گیری خلاف واقع نیز باشد.
مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: در مواردی که سوء استفاده از کارت ملی بیمه شده با اطلاع قبلی وی باشد، برابر ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی هر گونه خسارت مالی ناشی از این اقدام متوجه بیمه شده بوده و بیمه شده ملزم به جبران زیان وارده به سازمان خواهد بود.
غفاری همچنین با بیان اینکه اطلاعات مربوط به انجام ویزیت، خدمات و داروهای ارائه شده به بیمار از طریق پیامک به شماره تلفن همراه بیمار ارسال می شود، گفت: به منظور پرهیز از سوء استفاده های احتمالی ضروری است که بیمهشدگان با مراجعه به سایت سازمان (es.tamin.ir) نسبت به تکمیل اطلاعات فردی و ثبت تلفن همراه شخصی اقدام کنند.
به گفته وی، سازمان تامین اجتماعی نیز خود را مکلف میداند با توسعه سیستم های کنترلی، الگوی تجویز و مصرف خدمات توسط ارائه کنندگان و بیماران را پایش و نظارت کند.
چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه ۹۹ در همه شعب و کارگزاریهای سراسر کشور متوقف شد.
بنابر این، سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس همه مراکز درمانی طرف قرارداد است و پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد میتوانند با ثبتنام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.
از اول اسفند ماه، بیمهشدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی میتوانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد وغیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.
بنابر اظهارات وی، در صورت عدم امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک، پزشکان میتوانند نسخه بیمهشدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه نوشته و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچههای کاغذی خواهد داشت.
همچنین هر بیمهشده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی میتواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمهشدگان میتوانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.ایرنا