به گزارش شفاآنلاین:اصغر فیضی مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامهریزی درسی سازمان فنی و حرفهای اظهار داشت: این تعداد استاندارد در قالب بیش از ۴۲ سند حرفهای تدوین شده است.
وی افزود: اکنون استانداردهای شایستگی با استفاده از ظرفیت خبرگان بازار کار، صاحبان مشاغل، تشکلهای حرفهای و نهادهای متولی بخشهای اقتصادی از جمله وزارت جهادکشاورزی، شرکت ملی گاز و شرکت نفت و اتحادیهها و انجمنها در چهار خوشه کشاورزی، صنعت، خدمات و فرهنگ و هنر تدوین شده است. لازم به ذکر است با این کار سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مهارت آموزی را در بخشهای اقتصادی مهم کشور از جمله بخش کشاورزی، صنعت گاز و... را در قالب استاندادهای بین المللی مهارت آموزی یکپارچه و هماهنگ کرده است. همچنین برنامه ریزی شده تا ظرف سه سال آینده برای حرفههای باقی مانده استانداردهای شایستگی و ارزشیابی تدوین شود.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با بیان اینکه تدوین استانداردها در مسیر توسعه حرفهای کمک شایانی به نیروی کار میکند، گفت: در روزهایی که بسیاری از کشورها به اهمیت مهارت آموزی و داشتن نیرویهای توانمند تاکید میکنند برای رقابت جهانی و پاسخ به نیاز بازار کار باید سیستمهای آموزشی جدید را جایگزین سیستمهای سنتی کنیم.
وی ادامه داد: مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است که شکاف مهارت در نیروی انسانی موجود و نیازهای بازار کار وجود دارد و تلاشهای مهارت آموزی در جهات مختلفی آینده بازار کار و اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ که اگر از اکنون، و با شدت برنامه توسعه مهارت نیروی انسانی را شروع کنیم تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۶.۵ تریلیون دلار افزایش ناخالص داخلی و افزایش ۳ درصدی بهرهوری در جهان دست خواهیم یافت.
فیضی خاطر نشان کرد: اقتصادهایی که شکاف بیشتری بین مهارت نیروی انسانی و نیاز بازار کار دارند، بهره بیشتری از آموزشهای مهارتی خواهند برد. اگر به اندازه کافی به آموزشهای مهارتی در کشور اهمیت بدهیم نتایج درخشانی کسب خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه سازمان آموزش فنی و حرفهای بیش از ۴۰ سال به تدوین استانداردهای آموزش مهارت پرداخته است، گفت: این سازمان با رویکردهای مختلف اقدام به تدوین استانداردها کرده است چرا که استانداردها زبان مشترک دنیای کار و آموزش هستند.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی افزود: استانداردهای شایستگی نیاز دنیای کار را به زبان دنیای آموزش ترجمه میکنند و موسسات آموزشی بر این اساس افراد ماهر را تربیت میکنند.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته به طور متوسط سالانه ۵۰۰ استاندارد تدوین شده است، گفت: پنج هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی موجود بوده که برخی از این استانداردها نیاز به بروزرسانی داشته است.
فیضی بیان داشت: با توجه به تغییراتی که در سیستم آموزش فنی و حرفهای به وجود آمده است با اهتمام به شناسایی نیاز بازار کار، مطالعات گستردهای در سطح بین الملل انجام داده و به تجزیه و تحلیل مدلهای تدوین برنامه درسی و استانداردها در آموزش فنی و حرفهای پرداخته ایم و با مشارکت خبرگان بازار کار و متولیان مشاغل، مدل نوینی را برای تدوین استانداردها تدوین شده است.
وی تاکید کرد: اکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ استاندارد بر اساس استانداردهای بین المللی و تجزیه و تحلیل وظایف حرف تدوین شده است که نیاز بازار کار امروز و آینده کشور در آن دیده شده است.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با اشاره به اینکه به طور کلی استانداردهای شایستگی و مهارت آموزی دارای ۲ ویژگی متضاد است گفت: ثابت، استوار و به اندازه کافی انعظاف پذیر بودن از جمله این موارد است تا بتوانند به نیازهای نظام آموزش، فراگیران و بازارکار کشور پاسخ دهند.
وی گفت: طبق اصل ثابت و استوار بودن، استانداردهای آموزشی و مدارک فنی و حرفهای مرتبط با این استانداردها برای افراد در همه نقاط کشور بطور یکسان قابل استفاده و اعتبار بخشی است و از لحاظ انعطاف پذیری، پاسخگوی نیازهای مختلف فراگیران، بازار کار محلی و ملی و بخشهای اقتصاد کشور است. در تدوین این استانداردها علاوه بر شناسایی شرایط و ویژگیهای نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار به آینده مشاغل نیز توجه شده است.
فیضی با بیان اینکه نیمه عمر مهارت حدود ۵ تا ۶ سال تعیین شده است گفت: باید با ایجاد شتابدهندههای مهارت، و مهارت آموزی مجدد نیروی نیروی انسانی شاغل کشور را برای یک اقتصاد رقابتی آماده کنیم. لزوم تدوین این استانداردها از سالهای قبل بر اساس قانون کار و مقررات دیگر تصریح شده بود، ولی با توجه به احساس نیاز شدید به نیروی انسانی ماهر در کشور و پس از تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی در سال ۱۳۹۶ این مهم مورد تاکید بیشتر قرار گرفته است.
وی ابراز داشت: بر اساس این قانون سطوح صلاحیت حرفهای ملی در هشت سطح از کارگر ساده تا دکترای حرفهای تعیین شده است؛ که تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی مشاغل و حرفهها زمینه استقرار صلاحیت حرفهای را فراهم میکند.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با اشاره به اینکه استانداردهای مهارتی بر مبنای طبقهبندی بینالمللی مشاغل (ISCO) ۲۰۰۸ سازمان جهانی کار تدوین شده است گفت: گواهینامههای سازمان آموزش فنی و حرفهای در کشورهای دیگر هم قابل ارزشیابی است و به رسمیت شناخته میشود.
وی گفت: سازمان فنی و حرفهای از گذشته ارتباط نزدیک با سازمان جهانی کار (ILO) دارد از این رو مطابق با استانداردهای جهانی و بر اساس طبقهبندی بینالمللی مشاغل (ISCO) ۲۰۰۸، و نیازهای بازار کار این استانداردها را تدوین شده است.