کد خبر: ۲۹۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 05
با استفاده از دارویی که معمولا برای دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود، محققان توانستند تشکیل سلول‌های چربی پیری را مسدود کرده و ترشح عوامل پیش التهابی مبتنی بر سلول‌های چربی را کاهش دهند.
شفاآنلاین>سلامت>محققان سوئدی در جریان مطالعات خود دریافتند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ به دنبال افزایش وزن، بسیار زیاد است.
به گزارش شفاآنلاین:به خوبی شناخته شده است که چاقی بر تولید انسولین بدن تاثیر می‌گذارد و به مرور زمان منجر به دیابت نوع ۲ و چندین بیماری متابولیک دیگر می‌شود. اکنون محققان موسسه کارولینسکا در سوئد توضیحات بیشتری در مورد علت ایجاد سلول‌های چربی در ایجاد متابولیک پیدا کرده‌اند. این مطالعه که در Nature Medicine منتشر شده است، ممکن است بر درمان بیماری‌های همراه با چاقی با دارو‌های موجود، تاثیر داشته باشد.

چاقی یک مشکل بهداشت عمومی است که به سرعت در حال رشد است، نه تنها در میان بزرگسالان که حتی کودکان و جوانان را نیز درگیر می‌کند. بسیاری از بیماری‌های متابولیک، از جمله دیابت نوع ۲، به شدت با چاقی ارتباط دارند. به منظور معکوس کردن این روند، دانش بیشتری در مورد چگونگی کمک سلول‌های چربی (چربی ها) به فرآیند‌های مختلف مضر در بافت‌ها و اندام‌ها مورد نیاز است.

هنگامی که سلول‌های چربی بزرگ می‌شوند، شروع به ترشح عواملی می‌کنند که باعث التهاب بافت چربی می‌شود. بزرگ شدن سلول‌های چربی نیز با مقاومت به انسولین همراه است، زمانی که سلول‌های بدن آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی‌دهند. وظیفه مهم انسولین تنظیم انرژی و گلوکز برای سلول‌های بدن است. وقتی این عملکرد مختل شود، مانند مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد.

این رابطه به خوبی مستند شده است، اما در مورد مکانیسم‌های اساسی پشت سلول‌های چربی بزرگ شده (هیپرتروفی سلول‌های چربی) و ترشح مواد پیش التهابی، دانش کافی وجود ندارد.

تغییرات در فعالیت سلول‌های چربی

اکنون محققان موسسه کارولینسکا نشان داده‌اند که در چاقی و مقاومت به انسولین، فعالیت سلولی سلول‌های چربی تغییر می‌کند. با افزایش اندازه سلول‌های چربی، اندازه هسته‌ای و محتوای DNA هسته‌ای نیز افزایش می‌یابد.

کیان لی، محقق در گروه زیست شناسی سلولی و مولکولی، موسسه کارولینسکا و نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: فرآیند تقسیم نکردن سلول‌ها، اما افزایش محتوای DNA و اندازه سلول (تکثیر مجدد) در بین گیاهان و حیوانات رایج است. در مقابل این فرآیند برای سلول‌های چربی انسان (چربی سلولی) که می‌تواند اندازه آن‌ها بیش از ۲۰۰ برابر افزایش یابد، توضیح داده نشده است.

روند طبیعی افزایش اندازه سلول‌های چربی چندین اثر منفی بر سلامتی دارد. محققان نشان می‌دهند که افزایش سطح انسولین در خون باعث پیری زودرس و پیری در برخی از سلول‌های بافت چربی می‌شود.

کارولینا هابرگ، محقق در بخش پزشکی می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد سلول‌های چربی پیری ترشح عوامل پیش التهابی را افزایش می‌دهند و باعث التهاب و آسیب شناسی در بافت چربی انسان می‌شوند. این به نوبه خود بر سلامت کل بدن تاثیر می‌گذارد.  س

اثر خوب با داروی رایج

نتایج به دست آمده بر اساس تجزیه و تحلیل بافت چربی ۶۳ فرد دارای BMI زیر ۳۰ سال است که تحت عمل جراحی فتق ناف یا کوله سیسکتومی برای بیماری سنگ کیسه صفرا قرار گرفته‌اند و همچنین ۱۹۶ نفر با BMI بالای ۳۰ که تحت عمل جراحی چاقی در استکهلم قرار گرفته‌اند.

با استفاده از دارویی که معمولا برای دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود، محققان توانستند تشکیل سلول‌های چربی پیری را مسدود کرده و ترشح عوامل پیش التهابی مبتنی بر سلول‌های چربی را کاهش دهند.

کرستی می‌گوید: این مطالعات جنبه‌ای نادیده گرفته شده از زیست شناسی چربی انسان، فعال سازی برنامه چرخه سلولی در چاقی و هایپروسولینمی را مشخص می‌کند که می‌تواند راه را برای راهبرد‌های درمانی جدید برای چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن، مانند دیابت نوع ۲ هموار کند.
برچسب ها: دیابت ، عوارض ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: