کد خبر: ۲۹۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 02
زمانی که تصمیم بر بالابردن سطح ایمنی یک جمع باشد، برنامه علمی واکسیناسیون عام را باید در پیش گرفت، یعنی در زمان معین و کوتاه، تمام گروه هدف واکسینه شوند. ولیکن پیش‌تر به علت ورود قطره‌چکانی واکسن به کشور و بعضا توزیع نامناسب، این عملیات در ایران و تقریبا هیچ جای دنیا اجرایی نشد

شفاآنلاین>سلامت> هرچند محمد اسماعیل اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان کشوراست اما اغلب در جامعه علمی نام او را به خاطر اجرای موفقیت‌آمیز بزرگ‌ترین واکسیناسیون کشور در برابر سرخک و سرخجه (۳۳ میلیون نفر در یک‌ماه) می‌شناسند.

به گزارش شفاآنلاین: او پیش‌تر معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و در زمان سعید نمکی نیز به عنوان مشاور عالی او فعالیت می‌کرد که بعد از مدتی به خاطر اختلاف‌نظر از کار کنار رفت.

محمد اسماعیل اکبری معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آنچه باید انجام می‌شد و نشد، می‌گوید.

دکتر اکبری می‌گوید: زمانی که تصمیم بر بالابردن سطح ایمنی یک جمع باشد، برنامه علمی واکسیناسیون عام را باید در پیش گرفت، یعنی در زمان معین و کوتاه، تمام گروه هدف واکسینه شوند. ولیکن پیش‌تر به علت ورود قطره‌چکانی واکسن به کشور و بعضا توزیع نامناسب، این عملیات در ایران و تقریبا هیچ جای دنیا اجرایی نشد.

او با توجه به واردات قابل توجه واکسن کرونا پیشنهاد می‌دهد تمامی واکسن‌ها را جمع کرده و به ترتیب نوبت، به‌یک‌باره گروه‌های سنی مشخص را واکسینه کنند.

اکبری ادامه می‌دهد: خوشبختانه تقریبا این عملیات تا حدودی در حال انجام است ولیکن به علت گذشت یک سال از وقت واکسیناسیون عام و خُلف‌وعده‌های داخلی و خارجی در تامین واکسن، نظام ایمنی جمعی و البته سرمایه اجتماعی تضعیف شده است.

رییس انجمن علمی آموزش پزشکی ایران در پاسخ به برخی که او را به عنوان مخالف واردات واکسن خارجی معرفی می‌کنند، ضمن تکذیب این ادعا، می‌افزاید: بنده هرگز مخالف واردات واکسن نبوده و نیستم؛ واکسن به معنای کنترل اپیدمی نیست بلکه یکی از پایه‌های مهم کنترل اپیدمی است و به‌سلامت، کاهش مرگ‌ومیر و خفیف‌تر شدن عوارض بیماری کمک جدی می‌کند. اما کنترل اپیدمی اصول بسیار مهم دیگری نیز دارد. فرض کنیم اصلا واکسن نبود یا واکسن‌ها اثربخشی‌شان کم شود، چه باید کرد؟ توصیه جدی دارم در کنار واکسیناسیون عمومی به سایر اصول کنترل اپیدمی که بارها آنها را به تفصیل گفته‌ام توجه ویژه شود و همچنین به واکسن تولید داخل کاملا اعتماد دارم.
معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به این سوال که پیش‌تر از قول شما نقل شده بود که عده‌ای دلال به دنبال واردات واکسن به ایران هستند، فکر می‌کنید که این سیل واکسن توسط این دلالان راهی ایران شده است؟، عنوان کرد: خیر، تلاش مسوولانه است که موجب ورود واکسن شده است، بنده این حرف را در ارتباط با واکسیناسیون عمومی زده بودم، به طور مثال به نظرم واکسن اسپوتنیک حدود ۶۰ میلیون دوز قرارداد بسته است که در ابتدا این واکسن را وارد کردند و در بیمارستان شهدای تجریش به بنده هم به عنوان کادر درمان تزریق کردند اما اکنون دیگر واکسن اسپوتنیک وجود ندارد، حدود یک میلیون و ۳۴۵ هزار دوز وارد شد و دیگر هیچ. در ادامه شنیده شد فلان شرکت خصوصی، در حال تولید فلان واکسن اسپوتنیک است و می‌گوید
«می‌خواهیم به ‌جای واردات در داخل واکسن تولید کنیم» و اعلام کردند ولیکن احتمالا نیتشان گول زدن مردم بود زیرا همچنان واکسنی تولید نشده است. البته در آینده آن بخش خصوصی بهره خود را خواهد برد ولی تا امروز کمکی به مردم نشده است.

اکبری در خصوص برخی تلاش‌ها برای واردات واکسن فایزر به کشور عنوان کرد: با توجه ‌به دستور مقام معظم رهبری و در این برهه از زمان که دسترسی به واکسن‌های دیگر به‌وفور هست، کار غلطی است. در واقع احتمالا تلاش برای واردات واکسن فایزر یک تلاش شبه‌علمی به همراه یک‌سری پشتیبانی‌های علمی است که دو هدف زمین گذاشتن حرف رهبری و وابستگی ایران به آمریکا را به همراه دارد.
چنانچه همت بیشتری روی واکسن‌های داخل و واکسن‌های وارداتی فعلی صورت می‌گرفت و دستورالعمل‌های بدون پروپاگاندایی صادر می‌شد، جوابدهی بهتری داشتیم. اینکه فرض کنیم با فایزر اتفاق خاصی می‌افتاد یا می‌افتد، غلط است، مهم واکسینه کردن سریعِ عام مردم است نه نوع واکسن.
معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به اظهارنظر مقام ارشد یکی از شرکت‌های واکسن‌سازی ایرانی که از واردات گسترده واکسن به عنوان ضربه به تولید داخلی یاد کرده بود، بیان کرد: اکنون واکسیناسیون سریع عمومی، مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام شود. معتقد هستم باید اولویت را به واکسن‌های داخلی بدهیم تنها درصورتی که مردم معطل تولید نشوند. بدیهی است که چنانچه این امر یعنی واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های داخلی صورت گیرد خیلی بیشتر خوشحال می‌شویم. تمرکز بر واردات و تولید داخل باید به صورت توامان و جدی صورت می‌گرفت، لکن تولیت در دولت قبل این کار را نکرد یا نتوانست بکند. البته واکسن تولید داخل اکنون نیز زیاد در دسترس نیست و سینوفارم نوع غالب است. در حال حاضر دولت وظایف خود را تا حدود زیادی در خصوص واکسن به ‌خوبی انجام می‌دهد تنها اشتباه استراتژیک آنان را، در ارتباط با اولویت واکسن فایزر به مادران باردار می‌دانم. فناوری‌ای که از نتایج آن اطلاع کاملی نداریم نباید برای گروه‌های خاص و بسیار مهم مثل زنان باردار استفاده شود.

او در پاسخ به این سوال که در صورت واردات واکسن فایزر به مردم توصیه می‌کنید که این واکسن را تزریق کنند یا خیر، اظهار کرد: به همه مردم توصیه جدی می‌کنم در اسرع‌وقت از اولین واکسنی که در دسترسشان قرار گرفت استفاده کنند. پیرامون واکسن فایزر و نظیر آن، اینها یک واکسن نوپدید است که ما هنوز علم قابل اتکایی پیرامون آینده آن نداریم، بنده به علت اینکه در کشور خودمان و همچنین کشورهای دوست ما واکسن‌هایی با متدهای دیگر ساخته‌شده توصیه به واکسن فایزر نمی‌کنم. به‌علاوه بنده به عنوان یک سرطان‌شناس، نوعی نااطمینانی علمی نسبت به این واکسن دارم زیرا نمی‌دانم زمانی که یک سلول را تحریک می‌کنیم، چه مدت این تحریک ادامه دارد و چه بر سر این سلول در آینده می‌آید. نکته مهمی که از آن غفلت شده و متاسفانه هنوز هم می‌شود این است که در صورت واکسیناسیون عمومی کشور، همچنان ویروس کووید ۱۹ وجود دارد و از بین نمی‌رود، به ویژه با موتاسیون‌های مکرر ویروس کرونا. واکسن تنها به ما کمک کرده و می‌تواند ویروس را تا حدودی کنترل کند.اکبری در خاتمه عنوان کرد: درصورتی که ردیابی ویروس و قرنطینه هوشمند باید صورت گیرد تا بتوانیم به طور اصولی با ویروس برخورد کنیم، دقیقا مانند کشورهای چون چین، هند، نیوزیلند و امثالهم. تعبیر امروز برخی مسوولان از قرنطینه هوشمند درست نیست و اصلا نباید کنترل اپیدمی را به واکسن محدود کرد، به‌ویژه پاندمی کرونا و ماهیت منحوس ویروس کرونا. به طور خلاصه عرض می‌کنم که واکسیناسیون عمومی در اولین فرصت ممکن با واکسن‌های در اختیار که به ‌وفور هم هست، اقدامی مهم و اصولی است و باید مورد عنایت کامل قرار گیرد. نکته مضاعف اینکه این واکسیناسیون به معنی کنترل اپیدمی نخواهد بود و ضرورت دارد سایر اصول علمی کنترل اپیدمی را محور قرار دهیم.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: