کد خبر: ۲۹۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021September 29
شبنم یک خواهر ناتوان ذهنی دارد و می‌گوید که پدر بازنشسته او از تامین مخارج پوشک و هزینه‌های فیزیوتراپی او درمانده است. او تاکید می‌کند که خانواده او ناچار شده‌اند به دلیل هزینه‌های بالا جلسات گفتاردرمانی خواهرش را متوقف کنند.

شفاآنلاین>سلامت> محمد ناشنوا است و در توئیتی نوشته است :«هیچ‌کس نمی‌داند که معلولان چه روزگار سختی را می‌گذرانند. نه فقط کسی به آنها شغلی نمی‌دهد که این روزها زیر بارهزینه‌های کمرشکن، زندگی را می‌گذرانند و علاوه بر آن هزینه‌های سنگین خرید لوازم و تجهیزات توانبخشی و درمان هم روی دست‌شان است.»

به گزارش شفاآنلاین: اما این مشکل فقط مشکل محمد نیست و ده‌ها کاربر معلول با او ابراز همدردی کرده‌‌اند. از قوانین نادیده گرفته شده برای استخدام معلولان گرفته تا قیمت‌های به گفته خودشان «فضایی» لوازم و تجهیزات توانبخشی که خیلی‌ها از پرداخت آن ناتوان مانده‌اند.

از پس مخارج‌مان برنمی‌آییم
شبنم یک خواهر ناتوان ذهنی دارد و می‌گوید که پدر بازنشسته او از تامین مخارج پوشک و هزینه‌های فیزیوتراپی او درمانده است. او تاکید می‌کند که خانواده او ناچار شده‌اند به دلیل هزینه‌های بالا جلسات گفتاردرمانی خواهرش را متوقف کنند.

او تاکید می‌کند که دولت به معلولان توجه کافی ندارد و بسیاری از آنها حتی در اولویت‌های اول واکسیناسیون کرونا قرار نگرفتند. این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بسیاری از معلولان دشوار است و به عنوان مثال زدن ماسک باعث شد که بسیاری از ناشنوایان برای برقراری ارتباط دچار مشکل شوند. هرچند که حالا با سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی، واکسیناسیون معلولان هم انجام شده است اما در سایر سیاستگزاری‌های دولت هم معلولان جز اولویت‌ها نیستند و معمولا نادیده گرفته می‌شوند.

کیمیا هم که ناشنواست می‌گوید که ناچار شده برای تعویض سمعک خود 10 میلیون تومان بپردازد و البته تاکید می‌کند که استخدام نکردن معلولان باعث شده که آنها سربار خانواده باشند و این مساله معلولان زیادی را آزار می‌دهد.

کیمیا که تحصیلاتش روزنامه‌نگاری است، می‌گوید به همین دلیل به تعدادی از خبرنگاران پیام داده که اگر می‌توانند کاری مطبوعاتی و در حد توان او برایش دست و پا کنند اما خبرنگاران زیادی به او گفته‌اند که مطبوعات برای افرادی که سلامت کامل جسمانی دارند، درآمد زیادی ندارد و برای معلولان اوضاع حتما دشوارتر خواهد بود.

کاربری به نام مجتبی هم نوشته است که یکی از بستگانش به دلیل فوت سرپرست خانوار بر اثر کرونا و افزایش هزینه‌های زندگی و ناتوانی در نگهداری فرزند معلول خود ناچار شده‌اند که او را به بهزیستی بسپارد.

20 درصد از فروشگاه‌ها تعطیل شده‌اند
قیمت‌ها در بازار لوازم توانبخشی سر به فلک می‌کشد. در بازار فروش تجهیزات پزشکی و لوازم معلولان، فروشندگان بسیاری گفته‌های معلولان را تایید می‌کنند. یکی از فروشندگان پاساژ لوازم پزشکی که در محله مرتضوی- نواب قرار دارد می‌گوید که بازار فروش تجهیزات معلولان رکود سنگینی را تجربه می‌کند و بسیاری از فروشندگان این لوازم به دلیل کاهش چشمگیر فروش و ناتوانی در پرداخت اجاره مغازه ناچار شده‌اند که کسب و کار خود را تعطیل کنند.
او ادامه می‌دهد در همین راسته شاید حدود 15 تا 20 درصد فروشندگان مغازه خود را بسته‌اند.
یکی دیگر از فروشندگان مجتمع لوازم پزشکی در محله مرتضوی به صعود قیمت دلار و مشکلات نقل و انتقال پول اشاره می‌‎کند و می‌گوید که دلیل عمده افزایش قیمت تجهیزات مربوط به معلولان افزایش نرخ تورم و مشکلات بازار ارز و تحریم است و همین مساله باعث شده که فروش بسیاری از لوازم مانند پوشک، سوند و کیسه ادرار و ... ریزش قابل توجهی داشته باشد و به نظر می‌رسد که معلولان لوازم کم‌هزینه‌تری جایگزین آن کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: «درباره لوازم بادوام‌تر مانند ویلچر، سمعک و ... هم شمار مراجعات برای تعمیر این لوازم افزایش قابل توجهی داشته است و معلولان ترجیح می‌‎دهند به جای خرید لوازم جدید و نوسازی آن ، لوازم مورد نیاز خود را تعمیر کنند.»

صعود چشمگیر قیمت لوازم توانبخشی
بهای سمعک حالا بین 4 تا 20 میلیون تومان و حتی بیشتر می‎رسد. فروشندگان می‌گویند که ارز 4200 تومانی واردات سمعک حذف شده است و همین مساله قیمت‌ها را به طور قابل توجهی افزایش داده و به حدود 5 تا 6 برابر رسانده است.

قیمت ویلچر هم امسال رشد 4 برابری تجربه کرده است. حداقل قیمت ویلچر در بازار در حال حاضر حدود 2 میلیون تومان است و بهای برخی انواع ویلچر به 35 تا 40 میلیون تومان هم می‌رسد. افزایش قیمت ویلچر امسال واکنش سازمان بهزیستی را نیز به دنبال داشت.

فرزانه نیکرو، معاون توانبخشی بهزیستی تهران به برنامه رادیویی «سعادت آباد رادیو تهران» گفته است: متاسفانه با افزایش تورم قیمت تجهیزات مورد استفاده معلولان چون بعضا وارداتی هستند با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند. قیمت یک ویلچر حداقل ۳ برابر شده است.

او همچنین توضیح داده است: «سال گذشته برخی از تجهیزات به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار گرفت و برخی هم کمک هزینه خرید دریافت کردند. تا حد امکان، مبلغی به افرادی که خودشان تجهیزات را تهیه کرده‌اند هم عودت داده شده است.»

با این حال معلولان می‌گویند که مستمری و کمک‌های بهزیستی بسیار ناچیز است و فقط مشمول تعداد اندکی از معلولان می‌شود. در همین زمینه بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان کشور به شفا آنلاین گفته است: «قبل از سال۹۷ سازمان بهزیستی ۳-۲ میلیون تومان از هزینه ۴ میلیون تومانی ویلچر برقی را به معلولان می داد اما الان قیمت همین ویلچر ۲۵ تا ۳۰ میلیون شده است و بهزیستی همچنان همان ۳-۲ میلیون تومان را می دهد. حداقل قیمت یک ویلچر معمولی هم ۲ میلیون است که بهزیستی ۸۰۰ هزار تومان آن را می دهد. عصایی که چند وقت قبل ۷۰-۶۰ هزار تومان بود، اکنون به یک میلیون تومان رسیده است. یک سمعک استاندارد که قبلا ۲ میلیون بود، الان حدود ۸-۷ میلیون آب می خورد که فقط ۸۰۰ هزار تومانش را بهزیستی می دهد. بریس ها و پروتزهایی که برای معلولان استفاده می شود (وسایل نگهدارنده که در داخل بدن یا اطراف اندام کار گذاشته می شود)، قبلا ۴-۳ میلیون بوده اما الان به ۵۰-۴۰ میلیون رسیده است. قیمت لوازم یدکی و تعمیر وسایل توانبخشی هم خیلی افزایش یافته، مثلا باتری ویلچر برقی که دو سال قبل ۴۰۰ هزار تومان بود الان ۳ میلیون شده است. یا جوی استیک (دسته کنترلی) ویلچر که قبلا ۱.۵ میلیون بود، الان ۵-۴ میلیون شده، به همین نسبت هم قیمت دستمزد تعمیراتش گران شده است.»
مروتی همچنین بابیان این که برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، اعتبار لحاظ شده در بودجه ۱۴۰۰ را تنها ۱۷۰۰ میلیارد تومان دانسته و گفته است: «حدود۵۰ هزار معلول کشور در ۲۳۰۰ مرکز توانبخشی و مراقبتی نگهداری می شوند و تقریبا همه بودجه سالانه سازمان بهزیستی برای نگهداری آن ها صرف می شود. این بودجه آن قدر کم است که بیش از ۹۶.۵ درصد معلولان که در خارج از این مراکز زندگی می کنند، تقریبا سهمی از آن ندارند.»

افزایش کمک هزینه خرید تجهیزات‌توانبخشی
البته گویا افزایش کمک هزینه خرید تجهیزات معلولان به تازگی به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است و محمد نفریه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در مصاحبه‌ای که اخیرا با تسنیم داشته، اعلام کرده است که کمک هزینه خرید و تامین لوازم توانبخشی معلولان افزایش داشته است.

او با اشاره به افزایش قیمت لوازم توانبخشی گفته است: «با توجه به تحریم‌هایی اعمال شده متاسفانه قیمت اقلام و لوازم مورد نیاز معلولان در طی سال‌های گذشته افزایش یافته است و مشکلاتی را برای این قشر از جامعه ایجاد کرده است.

نفریه تاکید کرده است: «البته اعتبارات سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی نیز در این سال‌ها افزایش یافته است و تلاش شده در این شرایط از معلولان حمایت شود به طوری که هر ساله کمک‌های قابل توجهی از سوی سازمان برای معلولان شده است. »
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفته است: «برهمین اساس سازمان بهزیستی نیز یارانه و کمک هزینه خرید لوازم توانبخشی به معلولان را افزایش داده است همچنین رایزنی‌هایی را با دستگاه‌های مختلف برای تامین لوازم کمک توانبخشی معلولان انجام داده است. »
شیوع پدیده سرقت لوازم معلولان
افزایش قابل ملاحظه قیمت لوازم و تجهیزات معلولان نه تنها باعث شده است که آنها برای تهیه لوازم مورد نیاز خود دچار مشکلات عدیده شوند که همشهری آنلاین در گزارشی نوشته است که افزایش قیمت لوازم توانبخشی موجب افزایش سرقت لوازم معلولان شده است.

فروشندگان لوازم دسته دوم توانبخشی در خیابان جمهوری، به این رسانه گفته‌اند که تعداد زیادی از سارقان ویلچر، عصا، واکر و سایر لوازم معلولان را به سرقت برده و در راسته فروشندگان لوازم دست دوم توانبخشی به دیگران می‌فروشند.

آنها تاکید کرده‌اند که این پدیده به تازگی رایج شده و نشان می‌دهد که وضعیت بد معیشتی کار را به سرقت لوازمی کشانده است که تا پیش از این سابقه چندانی نداشته است.

معلولان موارد تخلف در بازار را گزارش دهند
مریم قاسمی، دبیرهیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی درباره علت افزایش قیمت لوازم توانبخشی می‌گوید: «این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله نرخ تورم عمومی کشور و افزایش قابل توجه هزینه تولید و واردات لوازم و تجهیزات توانبخشی که یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت‌هاست. به جز این، ارز 4200 تومانی واردات بسیاری از مواد اولیه یا لوازم توانبخشی حذف شده است و بسیاری از کالاها با ارز نیما وارد می‌شود که نرخی نزدیک به بازار آزاد دارد و همین مساله باعث شده است که قیمت بسیاری از تجهیزات و لوازم مورد نیاز معلولان صعودی شود.»

او تاکید می‌کند: «برای بررسی دقیق علت افزایش قیمت هر نوع از اقلام مورد نیاز معلولان می‌توان جزییات بیشتری ارائه داد. چرا که برخی اقلام هم مشمول نرخ مصوب می‌شوند که به صورت دستوری از سمت دولت تعیین می‌شود اما برخی اقلام از شمول قیمت مصوب خارج هستند. به جز این ده‌ها فاکتور و آیتم دیگر در افزایش قیمت‌ها موثر است که باید به صورت جداگانه بررسی شوند.»
قاسمی همچنین می‌گوید: «البته ممکن است در این میان سواستفاده‌هایی رخ دهد و در حین توزیع یا در شبکه فروش قیمت به صورت غیرقانونی افزایش داشته باشد اما برای قضاوت در این زمینه لازم است که برای هر نوع از تجهیزات مورد استفاده معلولان بررسی‌های لازم انجام شود و اگر مصرف‌کنندگان این اقلام در این زمینه شکایتی دارند می‌توانند جزییات موضوع را به انجمن منعکس کنند تا در این زمینه بررسی‌های لازم انجام شود و نتیجه اعلام شود.»

با تمام این اوصاف بسیاری از معلولان اعتقاد دارند که نه تنها شرکت‌های بیمه و نهادهای حمایتی افزایش قیمت‌ لوازم و تجهیزات توانبخشی را به حد کافی و موثر پوشش نمی‌دهند که دولت هم در بودجه سال 1400 کمک‌های حمایتی از معلولان را افزایش نداده است و از این قشر نیازمند حمایت، پشتیبانی لازم را ندارد.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: