کد خبر: ۲۹۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - 2021September 28
رییس سازمان نظام پزشکی در مصاحبه با صدا و سیما اعلام کرد که درخواست داده تا عضو ستاد کرونا شود ولی دعوتش نمی‌کنند. در این جمله ساده، واقعیت تلخی نهفته است

شفاآنلاین>سلامت> عضو هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با تشریح اهمیت انتخاب رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در کنار وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر، نظام پزشکی یکی از مهم‌ترین ارکان نظام سلامت است. در انتخابات ۹ مهر سه رکن از هفت رکن اصلی سازمان تعیین می‌شود: رییس سازمان، شورای عالی و هیات‌رییسه مجمع که هماهنگی و تعامل سازنده بین این سه رکن نیز بسیار اهمیت دارد.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر علی دباغ ضمن بیان این مطلب گفت: کارآمدی بهینه سازمان نظام پزشکی چند چالش خاص دارد که انشاءالله با همت همه دوستان حل خواهند شد. یکی از این موارد که به دقت بسیاری نیاز دارد، بحث عدالت است. عدالت در بین اعضا و همچنین در میان شهرها و نقاط مختلف نیز بسیار مهم است.دباغ ایجاد عدالت در نظام پزشکی را نیازمند حمایت نهاد‌های نظام سلامت دانست و ادامه داد: بخش عمده‌ای از همکاران ما در خارج از شهر تهران به سر می‌برند، اما باید امکانات سازمان به صورت عادلانه میان همه قسمت‌های سازمان تقسیم شود. به طور مثال ممکن است دفتر سازمان نظام پزشکی در برخی شهرهای کوچک که تعداد کمتری اعضا دارند، به صورت استیجاری باشد و این اصلا چیز خوبی نیست. یعنی سازمان نظام پزشکی نتوانسته در برخی از شهرها امکانات اولیه را فراهم کند.

وی درخصوص انتخابات درون مجمع سازمان گفت: رییس سازمان باید فردی جسور و با دیدگاه‌های آشنا به مبانی روز مدیریت، علم پزشکی و قوانین و مقررات باشد؛ در عین حال باید شخصیت جامع‌گرایی در قبال همه اعضای صنف داشته باشد. همچنین باید قدرت فکری و مدیریت ذهنی و دانش خوبی داشته باشد تا بتواند از پس مشکلات و چالش‌های احتمالی برآید. حضور تمام وقت او در سازمان نیز حائزاهمیت است.

معاون آموزشی نظام پزشکی تهران درباره اهداف و برنامه‌های رییس آینده سازمان بیان کرد: باید در چارچوب قانون، همه وظایف و اختیارات سازمان را که تا الان معطل باقی مانده، به صورت کاملا فعال دربیاورد. در حقیقت بخش‌های زیادی از قانون سازمان پزشکی که هنوز به نتیجه نرسیده، حتما باید به نتیجه برسد. وی افزود: اینها همه نیازمند این است که رییس سازمان، اعضای شورای عالی سازمان که حدود ۲۵ نفر هستند و اعضای هیات‌رییسه مجمع عمومی، افرادی توانمند در سازمان و با دیدگاه‌های استراتژیک باشند؛ یعنی بدانند که این سازمان رسالتی دارد که تا الان به طرز مورد انتظار انجام نشده است.

استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تلاش‌های دوره قبلی مدیریت نظام پزشکی را کافی ندانست و گفت: رییس سازمان نظام پزشکی در مصاحبه با صدا و سیما اعلام کرد که درخواست داده تا عضو ستاد کرونا شود ولی دعوتش نمی‌کنند. در این جمله ساده، واقعیت تلخی نهفته است؛ اینکه نظام پزشکی که بخش عمده‌ای از کادر درمان در داخل نظام پزشکی و نظام پرستاری هستند، توجه‌ای به عملکرد و نقش مهمشان در ستاد کرونا نمی‌شود.
وی درخصوص یکی از مهم‌ترین پدیده‌های کل دنیا در دو سال اخیر گفت: کرونا از عوامل مهم تاثیرگذار در همه جوامع بوده است. خب هنگامی که سازمان نظام پزشکی در جلسات ستاد کرونا که هفته‌ای یک بار برای تصمیم‌گیری‌های کشور تشکیل می‌شد، هیچ ظهور و بروز و اظهارنظری ندارد؛ به نظر شما این نقطه ضعف نیست؟

دباغ افزود: بخشی به دعوت دولت برمی‌گردد و بخشی به سازمان که باید با مطالبه مستمر و درخواست مکرر این موضوع را به نتیجه می‌رساند.

عضو هیات‌مدیره نظام پزشکی با اشاره به اهمیت ارکان سازمان در عملکرد نظام پزشکی گفت: نمایندگان مجمع که حدود ۲۸۰ نفر هستند، وظیفه انتخاب رییس سازمان، شورای عالی و همچنین هیات‌رییسه مجمع را دارند. شورای عالی نهاد ناظر بر عملکرد کل سازمان است که در حقیقت سیاستگذار سازمان است و حتما باید افرادی در این شورا باشند که نگاهشان فقط به شهر تهران نباشد؛ بلکه نگاهی به کل کشور داشته باشند. همچنین منافع صنف را در کنار سلامت مردم در نظر بگیرند و بتوانند رییس سازمان را در ارتقای بهینه عملکرد سازمان، هدایت کنند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: