کد خبر: ۲۸۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 16
در حالی که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفت و برخی آمارها خبر از کاهش آمار ابتلا و مرگ ومیر می‌‌دهند و آن را نتیجه تسریع در واکسیناسیون می‌‌دانند، اما در میان گروه‌های سیاسی در این باره جدالی در گرفته است

شفاآنلاین>سلامت> در حالی که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفت و برخی آمارها خبر از کاهش آمار ابتلا و مرگ ومیر  می‌‌دهند و آن را نتیجه تسریع در واکسیناسیون می‌‌دانند، اما در میان گروه‌های سیاسی در این باره جدالی در گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین: هواداران دولت جدید رکورد روزی دو میلیون واکسن تزریق شده را حاصل تلاش دولت جدید می‌‌دانند والبته معتقدند که دولت روحانی با تعلل و حتی اجتناب از واردات واکسن در فاجعه مرگ و میر یکی دو سال اخیر مقصر است.

 حتی برخی نیز با تکرار درخواست محاکمه روحانی این بار به «تعلل در خرید واکسن» را نیز به آن اضافه کرده‌اند. روز گذشته محمدحسین آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی، در توئیتی در این باره نوشت:«با رسیدن انبوه واکسن از سایر کشورها مشخص شد ما تحریم پرزیدنت روحانی بودیم!» او با هشتگ «محاکمه روحانی» ادامه داد:«زودتر دست به کار شوید تا مرغ ز قفس نپریده!»
سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد و معاون پارلمانی رئیسی نیز وارد ماجرا شد و نوشت:«سیاسی‌بازی تا کجا؟ بازی بازی با جان مردم هم بازی؟! دولتمردان غرب‌گرای ‎اصلاح‌طلب، واردات ‎واکسن را هم مشروط به پذیرش ‎fatf می‌دانستند!» وی ادامه داد:«حال که ظرف چند روز بدون پذیرش ‌fatf میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شده چه توجیهی دارند؟ آیا نباید به‌خاطر آدرس غلط دادن، محاکمه و مجازات شوند؟!

در فضای مجازی نیز هواداران دولت فعلی با پر رنگ کردن این موضوع آن را  یک پیروزی برای دولت رئیسی قلمداد می‌‌کنند.

در این میان برخی از این افراد و گروه‌ها با استناد به سخنان برخی مقامات دولت روحانی که عدم پیوستن به اف.ای.تی.اف را یکی از موانع خرید واکسن اعلام کرده بودند، اکنون می‌‌پرسند پس چگونه است که در دولت رئیسی بدون امضای اف.ای.تی.اف این اندازه واکسن وارد شده که می‌‌توان روزی 2میلیون تزریق انجام داد؟

مخالفان دولت فعلی نیز معتقدند که برخی از موانع واردات واکسن تا زمان دولت روحانی پابرجا بود و با آغاز دولت رئیسی برداشته شد، تا امتیاری برای رئیس جمهور فعلی در میان مردم منظور شود. این گروه معتقدند که در این زمینه جان مردم نیز دستمایه بازی سیاسی برخی محافل شد.
برخی دیگر از این افراد و گروه‌ها نظر دیگری دارند و معتقدند همین اندازه واردات واکسن نیز حاصل تلاش‌های دولت روحانی بوده که روال معمول آن تا کنون طول کشید و تحویل آن به دولت فعلی کشید.

از جمله این افراد مسعود پزشکیان، نماینده‌ مردم در مجلس است که روز گذشته با بیان این‌که واکسن‌های وارد شده در هفته‌های اخیر در دولت روحانی خریداری شده بود، خواستار روشنگری درباره‌ این موضوع شد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با عصر ایران افزود: قراردادهای خرید واکسن در زمان آقای روحانی بسته شده و پول‌ها داده شده بود. معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در دولت قبل اگر جرات دارد در این رابطه حرف بزند و روشنگری کند. امکان ندارد بدون سفارش بتوانیم جنس وارد کنیم، حتی اگر پول دست‌مان باشد.

وی ادامه داد: دولت قبل پول را داده بود سفارش‌ها را هم انجام داده بود، حالا ممکن است مشکلات گمرکی و حمل و نقل بوده است و دولت فعلی آنها را حل کرده است و الان وارد می‌شود، اما کالا و سفارشات از قبل وجود داشته است و این دولت واکسنی سفارش نداده است. اگر این سفارش را داشتند اعلام کنند، اینها قبلا سفارش نشده بود، ما اینها را سفارش دادیم و تولید انجام شده است.

وزیر بهداشت دولت اصلاحات تاکید کرد:این‌که می‌گویند فلان کارخانه شروع به افزایش سفارشات کرده است، حرف کارشناسی نیست، چراکه باید کارخانه‌ای ایجاد شود، بعد تحقیقات انجام شود و پول محققان پرداخت شود و بعد از این مرحله بحث تولید است و بستر و زیرساخت تمامی این مراحل در دولت قبل انجام شد و حالا مرحله تولید است. الان آقایان می‌گویند ما گفته‌ایم شبانه روز کار کنند، چه بستر تولید واکسن داخل و چه خرید واکسن از خارج در دولت قبل کارهایش انجام شده بود، هماهنگی‌هایی هم انجام داده‌اند ولی ما به دلیل مسایل سیاسی برای واردات مقداری دیر جنبیدیم.

نایب رئیس مجلس پیشین در مورد دلایل سیاسی واردات واکسن گفت: این را باید از کسانی پرسید که در جریان بودند، من که در جریان نبودم و فقط می‌توانم حدس بزنم. بالاخره روندی که وجود داشت روند هماهنگی برای حل مشکل نبود.

دکتر پزشکیان با انتقاد از تاخیر در روند کنترل بیماری و واکسیناسیون، تاکید کرد: باید همان روز اول در قم حکومت نظامی اعلام می‌کردند و بعد که از قم پخش شد یک‌ماه کل کشور را قرنطینه می‌کردند، اما این کارها را انجام ندادند. یوهان در چین ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت داشت. کل جمعیت را قرنطینه کردند، اما شل‌کن سفت‌کن‌های ما برای مقابله با کرونا زیاد بود تا جایی که الان آمار مرگ و میر را روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اعلام می‌کنند و انگار نه انگار که آدم‌ها می‌میرند.
وی ادامه داد: البته آمار واقعی مرگ و‌میر روزانه در اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشور بالاتر از ۱۵۰۰ نفر است. اگر دو درصد مرگ و میر در تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند وجود داشته باشد با ۴۰هزار مبتلا روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر جان‌شان را از دست می‌دهند، آن هم اگر درست درمان و مراقبت کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد وعده‌های مسئولان در این باره که تا اواخر دی و اوایل بهمن روند واکسیناسیون در کشور پایان می‌یابد، گفت: با این واکسن‌هایی که وارد می‌کنند حتی زودتر از بهمن هم می‌توانند واکسیناسیون عمومی را انجام دهند. روزنامه همدلی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: