کد خبر: ۲۸۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 09
طی روزهای اخیر، کرونا میان روستاییان و عشایر شیوع بیشتری پیدا کرده، درحالی‌که امکاناتی برای انتقال بیماران به مراکز درمانی وجود ندارد.

شفاآنلاین>سلامت> قبل از شیوع کرونا، ایران کشوری بود که با مرگ چندین شهروند در یک سانحه هواپیما یا کشتی، عزای عمومی اعلام می‌شد، اما بی‌مسئولیتی‌ها و عدم تدبیر درست درقبال شیوع این بیماری، وضع را به‌گونه‌ای رقم زده که واژه «مرگ» تبدیل به یک عادت روزانه شده و جان مردم به «شماره» تبدیل شده است. حتی آنها از اینکه برای بیش از 110 هزار نفر (البته طبق آمار رسمی) که جانشان را به دلیل کرونا از دست داده‌اند، یک روز عزای عمومی اعلام کنند، ابا دارند.

طی روزهای اخیر، کرونا میان روستاییان و عشایر شیوع بیشتری پیدا کرده، درحالی‌که امکاناتی برای انتقال بیماران به مراکز درمانی وجود ندارد. پیک ششم بیماری کرونا اکنون در راه است و چنانچه فکر اساسی برای وضعیت فعلی نشود به زودی کشور با فاجعه انسانی وحشتناک‌تر از پیک پنجم مواجه خواهد شد.

با این حال برکسی پوشیده نیست که روند واکسیناسیون و واردات آن سرعت قابل قبولی در دولت جدید گرفته است، اما هنوز ایران چوب بی‌تدبیری‌های گذشته را می‌خورد. برای تایید این ادعا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تاکنون 70 درصد جمعیت خاورمیانه و بیش از 60 درصد اروپا به‌طور کامل واکسینه شده‌‌اند و رسیدن به این میزان واکسیناسیون بیش از ۸ ماه طول کشیده است. شش ماه نخست، کادر درمان و تشخیص و گروه‌های سنی پرخطر واکسینه شدند و از ماه هفتم اولویت بندی از بین رفت و همه قادر به دریافت واکسن بودند.

در این میان ترکیب دو ویروس لامبدا و دلتا می‌تواند منشاء موج ششم در کشور باشد و چون سویه دلتا به واکسن مقاوم و سویه لامبدا مقاومت زیادتری نسبت به واکسن دارد، اکنون کشورهای جهان در حال تزریق دز سوم واکسن کرونا و برنامه‌ریزی برای تزریق چهارمین دز واکسن کرونا هستند. ایران اکنون 200 روز از برنامه واکسیناسیون جهانی عقب افتاده است و با ایمنی جمعی فاصله زیادی دارد. در صورتی‌که ۱۰ میلیون هندی در یک روز واکسن کرونا دریافت می‌کنند، ترکیه ۹۷ میلیون واکسن ‌تزریق کرده است یا تعداد بیماران و مرگ ‌و میر در کشور چین، کمتر از استان خوزستان ایران است، وزیر بهداشت جدید همچنان از وزیر قبلی که یک فرش قرمز خوش‌ آمدگویی برای ویروس پهن کرده بود، تعریف می‌کند. اگر میانگین کشته‌‌ها از روز تنفیذ رئیس جمهور تا امروز در نظر گرفته شود، تاکنون نزدیک به ۱۷ هزار ایرانی طی یک ماه در اثر کرونا کشته شده‌اند و اگر منتظر تحقق باید‌های وزیر بهداشت جدید تا بهمن ماه و دهه فجر ماند، این روند آمارکشته‌‌های ایران به بالای ۱۵۰ هزار نفر می ‌رسد. به عبارتی 150 هزار خانوار عزیزان خود را از دست می‌دهند و داغدیده می‌شوند.

با توجه به اینکه در طول یک سال اخیر، مقامات کشور حدود ۳۰ وعده مختلف در ارتباط با واکسن کرونا داده اند و حتی یک مورد آنها نیز تاکنون عملی نشده است، باید تامین واکسن‌های معتبر خارجی از مبدا اصلی در دستور کار وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد. ضمن اینکه برای دست یافتن به ایمنی جامعه حتما باید روزانه حداقل 2 میلیون واکسن در مدت زمان حداکثری 3 ماهه تزریق گردد که چنین رکوردشکنی در ایران امری محال به‌نظر می‌رسد. اگر هم چنین رکوردشکنی صورت گیرد باید تاکید بر تامین واکسن های معتبر خارجی باشد.

بایستی از این همه دستور دادن و باید گفتن دست برداشت و یک‌بار برای همیشه فوری و انقلابی عمل کرد و دستور قرنطینه سطح بالا در کشور به مدت حداقل 2 هفته را صادر کرد. زیرا واکسیناسیون از نظر کیفیت و کمیت کافی نیست و نمی‌توان به آن دل بست و انتظار ایمنی جمعی در مدت کوتاه چند ماهه را داشت.

آنچه که به‌عنوان مهمترین مشکل بیماران به‌ذهن می‌رسد،  اکنون خستگی و فرسوده شدن کادر درمان به دلیل طولانی شدن پیک پنجم بیماری و مشکلات معیشتی و اقتصادی کادر درمان و دلسرد شدن از رفتار مسئولان سلامت کشور است. در حال حاضر، مهاجرت کادر درمان به‌ویژه پرستاران از کشور تشدید یافته و ۲۵ بیمار توسط یک پرستار مدیریت می‌شوند. این در شرایطی است که میزان ابتلا و مرگ‌ و میر کرونا به ازای جمعیت در ایران حداقل دو برابر متوسط جهانی است. محمدرضا محبوب فر کارشناس حوزه سلامت/ روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: